Budoucnost: Svěží francouzský koktejl
Leccos o automobilové budoucnosti koncernu PSA Peugeot Citroën naznačil frankfurtský autosalon. O pouhé dva měsíce později však víme mnohem víc!
(více v čísle 46/13)Nový Peugeot 308 hodlá Evropanům po mnoha letech nabídnout karoserii, která byla kdysi pro tuto automobilku i celý segment typická – tříprostorový sedan. Navíc jsme poprvé potkali kolínskou novinku 108 a předsériový testovací prototyp Citroënu Cactus.
Peugeot 308 sedan
Klasický čtyřdveřový model se samostatným zavazadlovým prostorem vyjel z bran evropského Peugeotu naposledy v roce 2002, kdy končila kariéra modelu 306. Nástupci už karoserii sedan dopřávají pouze obyvatelům Asie a zámoří. Nyní sice z kompaktní nabídky Peugeotu na starém kontinentu vypadl třídveřový hatchback, ale právě díky sedanu se prý dočkáme stejného počtu karosářských provedení jako v minulé generaci. Klasik velikostně zapadne mezi typy 301 a 508, ale podle prvních snímků to bude pořádný kus auta. K pohonu takto rozložitého stroje má jako základní motor překvapivě posloužit skromný zážehový čtyřválec 1.2 VTi, chybět nebudou ani diesely 1.6 HDi.
A co další verze „třistaosmičky“? Nad novou generací kupé-kabrioletu zatím visí otazník. Konkurence se totiž poslední dobou ve velkém vrací ke klasické plátěné střeše, a tak není vyloučené, že na ni přezbrojí i Peugeot. Vždyť také na tomto poli má bohatou tradici.
Peugeot 108
O premiéře kolínských minitrojčat naplánované na konec roku 2014 se ví už nějakou dobu. Zatím jsme však měli čest potkat pouze prototyp Toyoty Aygo. Nyní to už neplatí, poprvé máme možnost prohlédnout si zblízka tvary technicky spřízněného Peugeotu 108. Ptáte se, jaký je vedle masky chladiče rozdíl mezi zamaskovaným aygem v čísle 39 a aktuálním peugeotem? I přes bohatou kamufl áž dost zásadní! Silueta nám totiž potvrzuje, že napříště půjde designově o naprosto totožná auta. U současné generace se totiž japonská zástupkyně od francouzských mini výrazně liší od druhého páru dveří až po zadní nárazník. Pod kapotou bude opět pracovat litrový motor s výkonem 50 kW, počet válců se však zvýší ze tří na čtyři. S dieselem se tentokrát vůbec nepočítá.
Citroën Cactus
Koncept Cactus vystavoval Citroën poprvé ve Frankfurtu v roce 2007. Už tehdy sice hovořil o budoucí sériové výrobě, ale časem jako by projekt zcela vyšuměl. Jenže to není pravda – stejnojmennou studii totiž automobilka ukázala na tomtéž místě před dvěma měsíci. A dnes už víme nejen to, že cactus bude jakýmsi avantgardnějším nástupcem současného modelu C3, který v příštích letech zcela zanikne, ale půjde hned o celou modelovou řadu. Ta bude pravým opakem prestižní linie DS – zaměří se tedy na lidovější vozidla. První z „kaktusů“, vyobrazený C4 Cactus, poznáme v sériovém provedení už 5. února 2014. Kromě toho však Citroën chystá v luxusněji pojaté linii DS hned dva nové přírůstky, jednou z nich má být premiérově čtyřdveřový sedan.