Peugeot 2008 1.6 VTi Allure a 1.6 e-HDI 2-Tronic: Dvakrát 1,6 litru
Kompaktní městský crossover jsme poprvé vyzkoušeli s benzinovým motorem a také s robotizovanou převodovkou spojenou s dieselem.
(více v čísle 47/13)Bez atmosférické šestnáctistovky si automobilový svět ani nedokážeme představit. Nyní je ale tento klasik vytlačován maloobjemovými čtyř válci i tříválci. Proto jsme rádi vyzkoušeli atraktivní Peugeot 2008 s motorem 1.6 VTi, který je s výkonem 88 kW nejsilnějším agregátem v nabídce modelu. Přesvědčí nás, nebo se vyplatí připlatit si a sáhnout po některé z naftových verzí? Kultivovaností a odhlučněním je určitě příjemnější než turbodiesely, stejně tak se nám zamlouval plynulý zátah v celém spektru otáček. Pružností se vyrovná slabší vznětové šestnáctistovce a dosaženou průměrnou spotřebu 6,9 l/100 km považujeme na 1270 kg vážící a celkem vysoký vůz také za slušnou. Jenže příjemný pocit lehce kazí pětistupňový manuál. Přesnost ani délka drah nejsou zrovna ideální a pozastavili jsme se i nad délkou jednotlivých převodů. Druhý a třetí jsou celkem dlouhé, pátý naopak krátký, a tak agregát při 130 km/h točí 3800 otáček. To je podle nás zbytečně moc, protože roste spotřeba i hluk pronikající do kabiny – pořád je však tišší než diesely.
V porovnání se vznětovou verzí má benzinová výhodu v nižší hmotnosti působící na přední nápravu. To se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech. Peugeot už není tak nedotáčivý a připadalo nám, že se zlepšila i citlivost řízení, i když zpětná vazba stále není ideální. Benzinová šestnáctistovka nás ale rozhodně nezklamala a je dobrou alternativou.
„Kouzlo“ zhoupnutí
Malý crossover 2008 jsme vyzkoušeli také s druhou nabízenou šestnáctistovkou, tentokrát vznětovou. Jak jste se dozvěděli ze srovnávacího testu v letošním čísle 27, i ve slabší verzi 68 kW jde o dostatečně živý a úsporný motor.
V aktuálním případě však spojený s robotizovanou převodovkou 2-Tronic. Opravdu jsme se snažili najít v tomto ústrojí zalíbení, nebo jej alespoň vzít na milost. Vsugerovávali jsme si pozitiva, neustále si tak pro sebe opakovali – je to levná cesta k tomu, aby auto řadilo samo, spotřeba lehce nad šesti litry se navíc od manuální verze prakticky neliší. Vážně jsme se snažili, ale nešlo to… I když jsme ubírali plyn, aby byla změna převodu co nejplynulejší, pokaždé se celé auto citelně zhouplo. A pokoušet se o předjíždění v automatickém režimu jsme se po několika nevydařených pokusech rychle odnaučili. Než si ústrojí zvané 2-Tronic uvědomilo, že by bylo vhodné podřadit, vozidlo v protisměru se přiblížilo na naši úroveň. Abyste nás nepochopili špatně, robota á priori neodsuzujeme, s malými benzinovými motory umí fungovat dobře. Vznětová šestnáctistovka s točivým momentem 230 N.m je už na chudáka robota moc. Převodovku 2-Tronic v této konfiguraci doporučujeme jen těm, kteří by si radši prostřelili koleno, než šlapali na spojkový pedál.