Seat Leon ST: Délka rozhoduje
Po experimentech s vysokými karoseriemi ve stylu MPV přichází Seat konečně s tím, co máme rádi: s obyčejným kombíkem.
(více v čísle 49/13)Češi mají jasno. Ať se zeptáme prodejců nových nebo ojetých vozů, věčně rozlítaných obchodních zástupců či kolegů novinářů, všichni se shodují: Seatu se dosud nepovedlo přeskočit laťku stanovenou první generací toleda ze začátku devadesátých let. Tak zdařilý koktejl praktičnosti, skvěle využitého prostoru, přímočaré ovladatelnosti a jednoduché elegance aby člověk pohledal. O pár let později podobnými zbraněmi zaútočila Škoda Octavia a Seat se od té doby marně snažil najít nějakou jinou zvláštnost, kterou by zaujal.
Toto období je šťastně za námi a přijíždí Leon ST. O sedmadvacet centimetrů delší než základní hatchback, přičemž celý tento nárůst slouží zavazadlům. Co jim to přináší? Přesně 587 litrů pravidelného tvaru s nízkým vstupním prahem. Tedy o 18 l méně, než nabídne Golf Variant, a o pouhý litr méně než slovutná Octavia Combi, když si do ní objednáte rezervní kolo.
Leon ST už tolik nevyčnívá z davu a bez splývající zádě nepůsobí úplně Foto Seat a archiv atleticky, ale ostatní přednosti dvacet let starého toleda předvádí tak spontánně, až si říkáme, že na tom španělském temperamentu přece jen něco bude. Nechybí tu nic: akurátní poměr místa v kabině a kufru, tichá jízda s dobrým výhledem ven, jemně vyladěná mechanika motorů a převodovek, lehké a plynulé řízení ani nezáludná obratnost. Že to všechno odněkud znáte? Ano. Tato rubrika se sice jmenuje Jízdní dojmy, ale upřímně řečeno, kdyby nám někdo zakryl palubní desku, neměli bychom šanci poznat, který z kombíků platformy MQB právě řídíme. Se shodnou technikou jezdí všechny stejně dobře. O odlišnostech mechanického rázu už dnešní svět není, kromě toho by byla škoda palubní desku schovávat, když právě leon ji má z celého tria sourozenců nejnápaditější.
S kvalitou příbuzných modelů přicházejí také jejich nevýhody. Zadní sedák je nízký a plochý, takže nepodepře stehna, a kvůli schodu palivové nádrže nemáme kam s patami. Správně zvolená kombinace per a tlumičů dodává dlouhé zádi v zatáčkách potřebnou kázeň, aniž by se nezatížený vůz choval nervózně na hrbolech. Jako u všech sourozenců se ale i tady opakuje zvláštní „syndrom MQB“, kde vlečená náprava na nerovnostech nenechá karoserii volně vypérovat nahoru, ale tlumeně sebou cukne vzad, jako by zbytek auta nechtěla přes hrbol pustit.
S kombi přichází do rodiny leonů pár technických novinek. Ke sportovnímu podvozku výbavy FR dostaneme za příplatek aktivní tlumiče DCC. To je dobře, protože dokážou zmírnit jeho tradičně přehnanou tvrdost. Na jaře se pak výhradně v kombi objeví dieselová šestnáctistovka s pohonem 4x4.
Leon ST nepřináší proti koncernovým bratrancům revoluci, ale nabídku Seatu doplňuje o podstatný a dlouho postrádaný článek. Nezpochybnitelnou praktičnost koření elegantním designem, přívětivě vyladěnou technikou bez slabých míst a v Čechách také kouzlem čehosi méně všedního. Cena je o 30 000 Kč vyšší než u hatchbacku a první vozy by už měly být v prodeji.