Kia Sportage Navigator: Mapu do koše, přijíždí navigátor!
Kia Sportage dorazila v limitované edici Navigator. V ceně má vestavěnou navigaci, parkovací kameru a další příjemnou výbavu.
(více v čísle 49/13)Každý nechce chromy, načinčané serepetičky a obdiv okolí. Mnohem víc mu jde o funkční stránku věci. Přesně pro takové přibyla do ceníku Kie Sportage limitovaná edice Navigator. Nabízí se s benzinovým motorem 1.6 GDI/99 kW a vznětovými 1.7 CRDi/85 kW a 2.0 CRDi/100 kW. Zkoušeli jsme prostřední z nich s pohonem předních kol. Nedostali jsme se do situace, že by nám pohon zadních kol scházel. A na převážně dálničních jízdách jsme aspoň spořili palivo, aniž bychom vozili přebytečné železo na podvozku. Na druhou stranu nelze zcela pominout ani racionální protiargumenty, že SUV s pohonem jedné nápravy má asi tak stejný smysl jako pít pivo bez alkoholu, kouřit cigarety bez nikotinu a mít sex s kondomem. Každý si musí sám přebrat klady a zápory…
Vše špatné zapomenuto
Pokud jste až dosud žili z premisy devadesátých let, že Kia znamená ne úplně bytelná korejská auta, zadržte! Po usednutí za volant sportage uvidíte, že jste žili v bludu. Najdete hodnotné materiály, nečekaně kvalitní zpracování a povedený design slavných evropských návrhářů – šéfdesignér Peter Schreyer dokonce prohlásil, že chtěl ve sportage vytvořit automobil, který bude nejvíc ze všeho objektem touhy.
Vítejte ve voze jedenadvacátého století. Řízení je možná o něco těžkopádnější než u Mazdy CX-5, ale zase o dost lepší než u Renaultu Koleos. Řazení zcela bez připomínek. A poloha za volantem? Lahoda. Možná lepší jak v yetim, jehož středový sloupek utiskuje vzrostlejší (tlustší) řidiče. Když už jsme u velikosti – Kia Sportage je v segmentu rozměrově spíše menší, ale díky tomu se v ní cítíte jako v osobním autě. Jenom s vyšším výhledem. Ovšem pokud zůstaneme u srovnávání se Škodou Yeti, tady si připadáte daleko víc jako v SUV, ale
Dost navíc
Už podle názvu verze Navigator je zřejmé, v čem spočívá její bonus – standardně totiž obsahuje navigační systém, externí zesilovač, subwoofer a zadní parkovací kameru. Podle výbavy cena toho všeho činí 43 000 až 48 000 Kč.
Navigátor vychází z prostřední specifikace Comfort Plus. Je o 20 000 Kč dražší, zato má kromě bonusové výbavy ještě zatmavená skla zadních dveří a parkovací kameru. Hodí se třeba osvětlená a chlazená schránka před spolujezdcem, veškeré elektronické jízdní asistenty a vyhřívaná přední i zadní sedadla. My jsme v průběhu podzimního testu ocenili jiné prvky – dešťový senzor a přední mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček. Takže co se výbavy týká, těžko slovensko-korejskému SUV cokoliv vytknout. Jenže není nebe bez mráčku.
Škraloup má, ale malý
Na Kie Sportage nám vadí jen tři věci, které jsme připomínali už loni v průběhu dlouhodobého testu modelu 2.0 CRDi 4x4. Bohužel zůstaly nevyslyšeny. Zaprvé nesmyslně umístěné tlačítko ovládání palubního počítače po levé straně budíků. Je tak utopené za volantem, že jsme ho nejdřív dlouho hledali (protože není podsvícené) a pak zase měli problém ovládat ho při jízdě. Přimlouvali bychom se buď za ovládání tlačítky na volantu (ovšem už takhle je jich tam sedm) a dva kolébkové přepínače, nebo tlačítko na páce pod volantem.
Druhý škraloup vlastně eliminovala námi testovaná výbava Navigator – kvůli zužující se zádi je totiž z vozu při couvání špatně vidět. A to nám teď mohlo být díky parkovací kameře šumafuk. Kamera pod lištou osvětlující registrační značku je vysoce návyková. Pak už se budete vždycky ptát, jak jste bez ní mohli žít.
A třetí věc je nepříjemná, leč u městského SUV ještě pochopitelná – 465 litrů zavazadelníku se počítá i s prostorem pod podlážkou. Týdenní nákup sem sice naskládáte, ale dovolená v Chorvatsku už znamená rakev na střeše, popřípadě kufry naskládané mezi posádku. Holt není litr jako litr.