Premiéra Fordu Mustang: Do sedel!
Dalo se čekat, že představení nové generace legendárního sporťáku Mustang Ford neodbude pouhým strhnutím plachty na autosalonu.
(více v čísle 50/13)Světová premiéra šesté generace americké ikony proběhla současně v šesti metropolích na čtyřech kontinentech. Svět motorů byl exkluzivně u toho, konkrétně na velkolepé akci Go Further v Barceloně. V obřím sále naslouchá dva a půl tisíce netrpělivých hostů nejvyšším představitelům koncernu v čele s evropským šéfem Stephenem Odellem a předsedou představenstva Billem Fordem, prapravnukem zakladatele. Napínají nás, odhalují plány a vize, dobře ale vědí, že čekáme na jediné – až na pódium přijede zbrusu nový mustang. Po padesáti letech první, s kterým se počítá i pro Evropu!
Je to tady, rudé kupé a šedý kabriolet jsou konečně mezi námi. A nám nezbývá než zatleskat. Mustang každým coulem, jasně identifi kovatelný, přitom nabitý moderní interpretací charakteristických motivů. Naživo mu to sluší víc než na fotkách, je uhlazený a elegantní. Snad jsme čekali větší odvaz, víc agresivity i odvahy, on ale mustang takový nikdy nebyl. Má to být auto silné, rychlé, zároveň praktické, pohodlné a reprezentativní. Navíc jak známe Ford, ostré verze Shelby budou jistě patřičně přikořeněné. Prohlížíme si novinku pořád dokola a nacházíme si favorizované partie – vysoká zamračená příď s vyboulenou kapotou k mustangu patří a u šestého vydání opět představuje designovou dominantu. Zalíbení jsme našli v prudce klesající linii střechy kupé, kterou zakončuje decentně přizvednutá odtrhová hrana. Boční silueta je vážně působivá.
Na usednutí dovnitř je ještě brzy, a tak kokpit zkoumáme alespoň na dálku přes otevřené dveře. Poznáváme tradiční symetrický koncept, celkový dojem je ale nesrovnatelně hodnotnější než u současného modelu. Technická úroveň mustangu se posunula o třídu. Už žádná tuhá náprava ani diskutabilní jízdní projev, slibuje Ford. Místo toho nezávislé zavěšení a kromě typicky americké motorizace 5.0 V8 třeba nový člen přeplňované rodiny EcoBoost s objemem 2,3 litru. Tento čtyřválec byl vyvinut speciálně pro mustang, disponuje přímým vstřikováním, proměnným časováním všech ventilů a jako první agregát Fordu oddělenými výfukovými svody a dvoukomorovým turbem twin-scroll.
Oba motory budou standardně kombinovány s šestistupňovým manuálem a na přání s automatem. Samozřejmostí je pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem.