Peugeot 308 vs. VW Golf: Die französische power | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 12. 2013

Peugeot 308 vs. VW Golf: Die französische power

Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW

Fotogalerie

25 fotografií

Peugeot 308 se v nové generaci rovněž vytasil s modulární platformou a sebevědomě si dělá zálusk na Volkswagen Golf.

(více v čísle 50/13)

 Těžko říct, proč se Peugeot 308 jmenuje právě 308. U kompletně nového auta, které má s předchůdcem společné právě jenom ty tři číslice, bychom čekali trochu víc marketingové invence a snahy o odlišení. Zcela upřímně – porovnávat minulou třistaosmičku se sedmičkovým golfem by nás tedy ani ve snu… Možná ani ne s šestkovým, když o tom tak přemýšlíme. Každopádně u aktuální novinky jsme však takový nápad dostali. A nebyl od věci. Vybrali jsme top zážehové motorizace: pro třistaosmičku tedy přeplňovanou šestnáctistovku THP v silnější verzi s výkonem 115 kW, golf se vybavil čtyřválcem 1.4 TSI/103 kW.

DOJEM

Hlavně čistě!

Nová třistaosmička se prý zaměřila na naše smysly, soudě tedy podle jejího plakátového hesla. Uvidíme, jak poškádlí naše smysly v dalších disciplínách srovnávacího testu, oční kontakt ale proběhl tak nějak bez výraznější odezvy. Z naší strany. Za vzhledově podbízivé ani prvoplánově líbivé auto bychom tedy třistaosmičku neoznačili. Spíš bychom poznamenali, že v méně výrazné barvě a bez patřičně rozměrných litých kol skoro až zapadne. Při pohledu na zadní partie a bok peugeotu nám francouzský hatchback navíc připadal takový trochu otylejší. Neřekli bychom, že se třistaosmička designově nepovedla nebo snad byla kontroverzní. Vidíte, kontroverzní. To bude možná ono. Nový Peugeot 308 opravdu není vůbec, ale ani trochu kontroverzní. Jako by se designéři museli držet při zdi. „Chlapi, tohle auto musí být úspěšný! Tak se hlavně nepouštějte do žádnejch velkejch věcí!“ skoro slyšíme šéfdesignéra.

Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Autor: David Rajdl

V zásadě ale žádný problém, jednoduché linie máme rádi. Viz Volkswagen Golf, který se designem zaobírá jaksi mimochodem. Dělá to však natolik šikovně, že pozorovatel v jeho křivkách neustále objevuje nějaký nový zajímavý nápad. A po celou dobu má pocit, že tohle auto nebude snad nikdy vypadat zastarale. U jinak spíš decentního peugeotu si nejsme zcela jisti vyboulením v boční části karoserie. Aby se nám to vlnění časem nepřejedlo!

Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Autor: David Rajdl

Interiér golfu prosvištíme jak německá slovíčka. Výsostně přehledný, perfektně zpracovaný, celkově kvalitní, bytelný… Vždyť to znáte.

Golf žádné nové koncepty nevymýšlel, přinesl starou dobrou ověřenou klasiku. Samozřejmě perfektně udělanou a z kvalitních materiálů
Golf žádné nové koncepty nevymýšlel, přinesl starou dobrou ověřenou klasiku. Samozřejmě perfektně udělanou a z kvalitních materiálů
Autor: David Rajdl

Většinu přívlastků bychom mohli použít vlastně také u Peugeotu 308. Uvnitř francouzské novinky ale strávíme přece jenom víc času. Je zajímavé, že u menšího 208 a křížence 2008 nás architektura přístrojovky s maličkým volantem a odsazené budíky nebetyčně otravovaly. Ke třistaosmičce jsme ale byli najednou vstřícnější. Mohla za to podle nás neporovnatelně luxusnější atmosféra a neuvěřitelně čistý design celku, který nás uklidnil do té míry, že jsme najednou skrz věnec volantu ty zatracené přístroje opravdu viděli! To samozřejmě přeháníme, ani zde jsme si nedokázali sednout tak, abychom se cítili pohodlně a zároveň obhlédli vše potřebné. Tyto evidentní nedostatky však útulná atmosféra dokázala vyvážit.

V testované nejvyšší specifi kaci Allure působí vnitřek třistaosmičky až luxusně, uklizený a čistý design uklidňuje.
V testované nejvyšší specifi kaci Allure působí vnitřek třistaosmičky až luxusně, uklizený a čistý design uklidňuje.
Autor: David Rajdl

Mírně znervóznit nás však dokázalo ovládání palubních systémů. Většinou se totiž realizuje prostřednictvím dotykové obrazovky, některé funkce je však stále nutno obsluhovat postaru tlačítky. Výsledný mix za zcela intuitivní nepovažujeme, vadí hlavně místy velmi složitý pohyb v menu a nejrůznějších podmenu. Například teplotu si nastavíte vždy a jenom samostatně. Příklad – na velkém displeji svítí navigace, vám je vedro, rozhodnete se stupínek dva ubrat… Nejdřív ale musíte shodit navigaci a pak se teprve dotykově věnovat regulaci teploty. V golfu otočíte knoflíkem…

CENA A VÝBAVA

Lepší společnost

S testovanými motorizacemi je tak nějak dopředu jasné, že se v nejnižších cenových sférách nižší střední třídy pohybovat nebudeme. V obou případech jde totiž o nejvýkonnější benzinové motorizace (u golfu samozřejmě nebereme v potaz přece jenom osamoceně stojící model GTI) a těm v ceníku patří až vyšší patra. U volkswagenu dokonce nejvyšší, nazvané Highline. Přeplňovanou čtrnáctistovku TSI s výkonem 103 kW tak pořídíte až za 482 900 Kč, počítat však můžete s výbavou, která by s rezervou obstála i ve střední třídě.

Peugeot 308 je v tomto ohledu o kousek skromnější, vrcholnou benzinovou motorizaci 1.6 THP/115 kW totiž spojuje už s druhým stupněm Active. Ano, pár prvků jsme sice opravdu museli oželet, na druhou stranu nám na takovou třistaosmičku stačí už 438 500 Kč. Výrazněji bychom postrádali snad jenom mlhovky. Jejich absenci vyřeší čtyřtisícový příplatek a třistaosmička bude v zásadě kompletní.

PROSTOR A POHODLÍ

V čem je problém?

Už od dob prvního testu třistaosmičky (viz letošní číslo 45) láteříme nad malým interiérem novinky. Dost stísněný dojem potvrzuje i naše měření – proti golfu ztrácí peugeot prakticky ve všem. Na šířku bychom rozdíl ještě nezaznamenali, nad hlavou je však odstup už velmi citelný. Hlavně kvůli panoramatické střeše. S tímto příplatkovým prvkem (+14 000 Kč) se vám sice mohou otevřít úžasná panorámata, vzadu si ale 180 cm vysoký cestující pohodlně nesedne. Vpředu naštěstí zbývá akceptovatelných osm centimetrů, ani zde však není situace zdaleka ideální. Nepamatujeme si hatchback nižší střední třídy, kde bychom se při vystupování pravidelně bouchali do hlavy. Museli jsme si nacvičit speciální výstupní manévr.

Vzadu jsme si cítili nesví. Nad hlavou nám nezbyl jediný centimetr (vina příplatkové panoramatické střechy), opěrka hlavy nás lechtala mezi lopatkami a před koleny podprůměrných 6 cm. Vpředu prostorově OK, opěrku hlavy bychom však rádi vysunuli výš. Jinak jsou sedačky top výbavy Allure pohodlné i dostatečně rozměrné.
Vzadu jsme si cítili nesví. Nad hlavou nám nezbyl jediný centimetr (vina příplatkové panoramatické střechy), opěrka hlavy nás lechtala mezi lopatkami a před koleny podprůměrných 6 cm. Vpředu prostorově OK, opěrku hlavy bychom však rádi vysunuli výš. Jinak jsou sedačky top výbavy Allure pohodlné i dostatečně rozměrné.
Autor: David Rajdl

Je to zvláštní situace. Rozměrově se přitom třistaosmička s golfem vlastně shoduje, na výšku dokonce francouzský hatchback vede o dva centimetry. Vysvětlení hledejme pod kapotou. Zatímco volkswagen spoří místo motorem zakloněným směrem do kabiny, šestnáctistovka v peugeotu míří dopředu. Tím pádem je nevyhnutelně nutná delší příď vozu, která pak zkrátka vyžírá obyvatelný prostor.

Kdo si připlatí…

Vzadu je interiér užší, zde se golf dostává v podstatě na roveň třistaosmičky. Ve všech dalších směrech je volkswagen nižší střední třídy citelně prostornější. Příplatkové sedačky (u top specifi kace Highline 7900 Kč) můžete nastavit ve čtrnácti různých směrech, boční vedení je výraznější než u standardního posezení.
Vzadu je interiér užší, zde se golf dostává v podstatě na roveň třistaosmičky. Ve všech dalších směrech je volkswagen nižší střední třídy citelně prostornější. Příplatkové sedačky (u top specifi kace Highline 7900 Kč) můžete nastavit ve čtrnácti různých směrech, boční vedení je výraznější než u standardního posezení.
Autor: David Rajdl

Nejvyšší výbavu Allure spojuje Peugeot automaticky s výbornými sportovními sedačkami. Že jsou sportovní, poznáte jen podle výraznějšího bočního vedení, komfort je samozřejmě na prvním místě. Za zmínku stojí hlavně nadstandardní rozměry, proti sedačkám v levnějších třistaosmičkách velmi přínosný rozdíl. Zatímco u základních variant jsme právě na velikost posezení žehrali, zde jsme se tetelili blahem. A nebojte se, i když opěrka hlavy působí integrovaným dojmem, nastavovat lze. Vzhledem k jejím naddimenzovaným rozměrům bychom však poprosili o větší rozsah nastavení, i v nejzazší poloze nás spodní okraj opěrky mírně tlačil do zad.

Vzadu jsme si cítili nesví. Nad hlavou nám nezbyl jediný centimetr (vina příplatkové panoramatické střechy), opěrka hlavy nás lechtala mezi lopatkami a před koleny podprůměrných 6 cm. Vpředu prostorově OK, opěrku hlavy bychom však rádi vysunuli výš. Jinak jsou sedačky top výbavy Allure pohodlné i dostatečně rozměrné.
Vzadu jsme si cítili nesví. Nad hlavou nám nezbyl jediný centimetr (vina příplatkové panoramatické střechy), opěrka hlavy nás lechtala mezi lopatkami a před koleny podprůměrných 6 cm. Vpředu prostorově OK, opěrku hlavy bychom však rádi vysunuli výš. Jinak jsou sedačky top výbavy Allure pohodlné i dostatečně rozměrné.
Autor: David Rajdl

Speciálními sedačkami se chlubil také golf, u něj však musíte za tzv. verzi ergoActiv zaplatit necelých osm tisíc. Stejně jako u peugeotu jsme byli bočnicemi sevřeni více než u neaktivního provedení, posezení jsme si mohli uzpůsobit hned ve čtrnácti směrech, dlouhou chvíli zaháněla masážní funkce – u třistaosmičky rovněž dostupná, výlučně však příplatková zábava. Za 12 000 Kč navíc vás budou sedačky také hřát u zadečku.

Vzadu jsme se pohodlněji posadili ve volkswagenu. I přes jeho modulární platformou daný nedostatek v podobě nízko položeného sedáku. Velice podobným (a řekli bychom ještě o něco horším) negativem totiž trpí rovněž peugeot, u něj jsme se stejně jako vpředu znovu snažili vysunout opěrku hlavy výš. Bohužel opět marně. Z pětidveřových hatchbacků nižší střední třídy bychom marně hledali konkurenta, který by byl na zadních místech obdobně nehostinný jako třistaosmička.

Vzadu je interiér užší, zde se golf dostává v podstatě na roveň třistaosmičky. Ve všech dalších směrech je volkswagen nižší střední třídy citelně prostornější. Příplatkové sedačky (u top specifi kace Highline 7900 Kč) můžete nastavit ve čtrnácti různých směrech, boční vedení je výraznější než u standardního posezení.
Vzadu je interiér užší, zde se golf dostává v podstatě na roveň třistaosmičky. Ve všech dalších směrech je volkswagen nižší střední třídy citelně prostornější. Příplatkové sedačky (u top specifi kace Highline 7900 Kč) můžete nastavit ve čtrnácti různých směrech, boční vedení je výraznější než u standardního posezení.
Autor: David Rajdl

Krásné číslo!

Udávaných základních 420 litrů je v rámci nižší střední třídy hodnota výrazně nadprůměrná, při pohledu do zavazadlového prostoru třistaosmičky jsme si však říkali, jaké že to měřítko u Peugeotu použili. Podezření prohloubilo naše měření, hlavně silně podměrečná výška 41 cm oficiálnímu údaji 420 litrů nemilosrdně nastavuje zrcadlo. Použitá norma VDA je však zcela v pořádku, stejnou používají pro udávání objemu všichni ostatní výrobci. Tak kde je tedy zakopaný pes?

Polohovatelná podlážka je nápad jistě skvělý, manipulace s ní však nedotažená. Objem 380 litrů je čistý, tedy bez dopočtených skrytých prostor.
Polohovatelná podlážka je nápad jistě skvělý, manipulace s ní však nedotažená. Objem 380 litrů je čistý, tedy bez dopočtených skrytých prostor.
Autor: David Rajdl

Spíše jde o zakopanou rezervu, do základu 420 litrů totiž Peugeot počítá prostor pro náhradní kolo. A to je jako dojezdové součástí základní výbavy vždy, připlatit si můžete i za plnohodnotné. Úložiště ubere z celkového objemu dvaadvacet litrů, využitelných tedy nakonec zůstává 398.

Do základního objemu 420 litrů počítá peugeot i prostor pod podlážkou, čistě pro zavazadla zbývá stále výborných 398 litrů
Do základního objemu 420 litrů počítá peugeot i prostor pod podlážkou, čistě pro zavazadla zbývá stále výborných 398 litrů
Autor: David Rajdl

Také toto číslo však v rámci segmentu označíme jednoznačně za nadprůměrné, s výchozími 380 litry ztrácí i golf. Ten nabídne polohovatelnou podlážku, která ve vyšší pozici zajistí rovnou plochu po sklopení opěradel a v mezipatře dovolí skrýt předměty citlivějšího charakteru. Nápad určitě výborný, s manipulací jsme se však tradičně trochu prali. A to jsme si dvoupolohovou podlážku u dříve testovaných golfů vyzkoušeli už tolikrát! Ale stále jí ne a ne přijít na kloub. Chválíme však nižší nakládací hranu, 71 cm u peugeotu je už opravdu hodně.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Dlouhý, delší a nejdelší

Udávané hodnoty šestnáctistovky THP jsou v naprostém pořádku, výkon 115 kW a nejvyšší točivý moment 2470 N.m by v řidiči vyvolaly skoro až očekávání. Jenže ono toho moc nepřijde.

Šestnáctistovka je skloněná dopředu, takže pod kapotou zabírá víc místa
Šestnáctistovka je skloněná dopředu, takže pod kapotou zabírá víc místa
Autor: David Rajdl

Peugeot totiž použil tak šíleně dlouhé převody, že by se turbo mohlo ufoukat, jeho snaha ale stejně přijde vniveč. Nejprůkaznější je naše měření pružnosti, v němž peugeot ztratil několik parníků. Z šedesátky na stovku sekundy dvě, z osmdesáti na sto dvacet více než čtyři. Nevědět, že tam to turbodmychadlo opravdu někde vězí, podezřívali bychom THP z atmosférických sklonů. Ono však jen musí hospodařit s převody delšími než Vojna a mír v původním překladu. Při tachometrové stotřicítce točí šestnáctistovka takřka volnoběžných 2500…

Řazení je vlastně docela přesné, převody však naprosto absurdně dlouhé
Řazení je vlastně docela přesné, převody však naprosto absurdně dlouhé
Autor: David Rajdl

Volkswagen na šestku rovněž spoří, již ale rozumnějšími 2800 otáčkami. A nižší stupně neprodloužil až někam za Podkarpatskou Rus, manuální šestikvalt pracuje s uživatelsky příjemně vypočtenými převody. I ty mu stačí k dosažení nižší spotřeby.

Řazení šestistupňového manuálu je stále vzorem
Řazení šestistupňového manuálu je stále vzorem
Autor: David Rajdl

Zatímco s třistaosmičkou jsme se nejčastěji motali kolem sedmi litrů, čtrnáctistovka TSI s výkonem 103 kW byla v průměru o pět deci úspornější. Pár deci vem čert, koncern PSA se však v poslední době v absurdně dlouhém zpřevodování vysloveně vyžívá (viz šestnáctistovka HDI v C4 Picasso) a z papírově sprinterských pohonných jednotek dělá udýchané pupkáče. Jako v případě vrcholné zážehové motorizace pro Peugeot 308. Naměřené údaje, plytká odezva na přidání plynu, celkový dynamický projev… Šestnáctistovka THP ztrácí na TSI daleko víc, než by údaje z tabulek napovídaly. Být přeplňovaným čtyřválcem v třistaosmičce, označili bychom nesmyslně protažené převody za sabotáž.

Platforma MQB umožňuje motor zaklonit, z čehož profi tuje prostor pro cestující
Platforma MQB umožňuje motor zaklonit, z čehož profi tuje prostor pro cestující
Autor: David Rajdl

JÍZDA

Zatočí i za roh

V prvním testu třistaosmičky jsme vyzdvihávali kvality kompletně nového podvozku. A v přímém porovnání s golfem jsme si jenom potvrdili, že jsme peugeot po zádech neplácali jenom tak zbůhdarma. Modulární platforma EMP2 v případě třistaosmičky neumí nabídnout dvojí provedení zadní nápravy. My jsme se však bohatě spokojili s jedinou, byť levnější verzí v podobě nápravy vlečené. Nemůžeme si pomoct, ale přijde nám, že její naladění se koncernu PSA povedlo lépe než modulárním průkopníkům od VW. V golfu je rozdíl mezi jednotlivými řešeními jednoznačně patrný (zejména v oblasti komfortu), třistaosmička však i jednodušším kašpárkem hraje víceprvkově srovnatelné divadlo.

Že se golf při vyhýbacím manévru v podstatě ani nehnul, za to nemůžou utažené tlumiče, ale neuvěřitelně přecitlivělá stabilizace. ESP nedovolí ani mírně svižnější průjezd.
Že se golf při vyhýbacím manévru v podstatě ani nehnul, za to nemůžou utažené tlumiče, ale neuvěřitelně přecitlivělá stabilizace. ESP nedovolí ani mírně svižnější průjezd.
Autor: David Rajdl

On totiž golf, ač vybaven složitější z náprav (pro čtrnáctistovku TSI vždy), nedokázal ani v jednom ze sledovaných parametrů od peugeotu odskočit do té míry, abychom víceprvek uznali za dogma. Golf byl sice na nerovnostech klidnější a výtluky tlumil účinněji, za jednoznačně pohodlnější vůz bychom jej však neoznačili. Z prostého důvodu – golfu se to na šestnáctkách tlumilo! Sedmnáctipalcovým rozměrem obdařený peugeot byl nevyhnutelně tvrdší. Z našich dřívějších golfových zkušeností však vyplývá, že ani volkswagen není na sedmnáctipalcových kolech zcela nekonfl iktní. Byť vylepšen o víceprvkové zavěšení.

Po vyhýbacím manévru bychom hlučnější potlesk spustili nad třistaosmičkou. Hlavně pro neskutečnou ochotu zatáčet. Rozhodně nejde o placebo efekt vyvolaný pidivolantem, kterým se tak snadno zatáčí. To bychom už příčinu hledali spíš u řízení samotného, v rámci elektrických posilovačů rozhodně jeden z nejvěrnějších systémů. Velice se však snaží i přední náprava, která se svou tendencí hnát auto do oblouku připomíná elektronický „diferenciál“ proslavený hlavně koncernem VW. Na rozdíl od přibrzďování se ale třistaosmička chová naprosto přirozeně, vždy čitelně a předvídavě. Nestane se vám, že by vás vnitřní kolo obtěžovalo cukáním přesně v moment, kdy jeho přehnanou aktivitu potřebujete ze všeho na světě nejméně.

Mezi kuželkami se třistaosmička cítila skvěle, její ochota zatáčet je neskutečná. Dlouho jsme si zvykali na brzdy, jejichž dávkování patří k obtížnějším řidičským úkonům.
Mezi kuželkami se třistaosmička cítila skvěle, její ochota zatáčet je neskutečná. Dlouho jsme si zvykali na brzdy, jejichž dávkování patří k obtížnějším řidičským úkonům.
Autor: David Rajdl

Po pravdě jsme vůbec nepochopili, proč Volkswagen vybavuje „pomocníkem“ XDS každý golf. Respektive proč „diferenciál“ kombinuje s tak příšerně hysterickou stabilizací. Pokud by ESP nezastavovalo golf při každé sebemenší příležitosti, dovedli bychom přítomnost takového systému ještě pochopit. V praxi ale XDS nemá sebemenší šanci přispět svým dílem k rychlejšímu průjezdu zatáčkou, i kdyby to umělo, neboť cokoliv, co by někde v paralelním vesmíru mohlo připomínat náznak snahy o svižnější průjezd, rozdrtí stabilizace na padrť. I v třistaosmičce je ESP podle nás zbytečně přecitlivělý ouřada, přebujelou aktivitou postiženému golfu se však zdaleka nevyrovná.

Zatím stále ne ani řazením, i když v tomto směru učinila šestistupňová převodovka peugeotu značný pokrok. Ústrojí volkswagenu jsme však už jednou označili za „polosamočinné“ a u tohoto příměru zůstaneme i tentokrát. Řadičce zkrátka jen pošeptáte do ouška, kam by se měla podít, a ona se tam po letmém dotyku vydá.

ZÁVĚR

Peugeot 308 je velmi dobré auto. Jako by se ale ve Francii rozhodli, že jim to takto stačí. Že vysloveně výborný vůz není v jejich zájmu vyrobit. A tak nové třistaosmičce určili malý interiér, diskutabilní ovládání palubních funkcí soustředěné do centrálního dotykového mozku a převody tak neskutečně dlouhé, že 240 N.m silnější verze šestnáctistovky THP eliminují s důsledností až pozoruhodnou. Souhrou vyrovnaných vlastností tak poměrně bezpečně vyhrál Volkswagen Golf. A peugeot si může drbat hlavu. Třistaosmička mohla být výborné auto, jedno z nejlepších v nižší střední třídě. Není. Je velmi dobrá.

Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Peugeot 308 1.6 THP/115 kW vs. VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Autor: David Rajdl

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851