Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 12. 2013

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo CNG Cosmo: Jednoduché počty

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo CNG Cosmo

Fotogalerie

7 fotografií

Vozidla poháněná zemním plynem stále považujeme za exoty. Opel ale tomuto palivu věří a ani zafira se bez něj neobejde.

(více v čísle 50/13)

 

Zemní plyn by mohl jednou být palivem budoucnosti. Nejenže ho najdeme slušné zásoby, navíc lze nahradit vyrobeným bioplynem z bioodpadu. Opel to ví, a tak jsme mohli otestovat na toto palivo i Zafi u Tourer. Od běžného modelu se prakticky neliší. Nádrže na plyn jsou pod kufrem místo rezervy, takže si vůz zachoval i sedadla ve třetí řadě. Na variabilitě ani velikosti kabiny se nezměnilo nic. Jen pod víčkem nádrže je schované plnicí hrdlo pro CNG a na palubní desce tlačítko na přepínání mezi jednotlivými palivy – starší zážehový čtyřválec 1.6 Turbo s výkonem 110 kW může jet i na benzin.

Přeplňovaná zážehová šestnáctistovka 1 má výkon 110 kW a nedělá rozdíl, jestli jede na benzin nebo na CNG.
Přeplňovaná zážehová šestnáctistovka 1 má výkon 110 kW a nedělá rozdíl, jestli jede na benzin nebo na CNG.
Autor: Jiří Káš

Hlavní hnací silou je ale zemní plyn, pro který jsou přichystány nádrže na 25 kg, doplňkového benzinu natankujete pouze 14 litrů. Rozdíl v jednotlivých Jednoduché počty palivech na jízdní dynamiku jsme nezaznamenali. Motor slušně táhne od nízkých otáček, ale jeho sílu trochu tlumí dlouhé převody. Vždyť na šestku při 130 km/h točí motor jen 2800 otáček. Nás však více zajímala ekonomika provozu. My jsme na CNG jezdili podle palubního počítače za 5 kg/100 kg, což potvrdilo i měření. Do nádrží jsme totiž nacpali jen 21 kg – u nás je asi slabší plnicí tlak – a ujeli na ně 411 km. CNG v průměru stojí 25,50 Kč, takže jsme cestovali za 1,27 Kč na kilometr.

Nádrž na CNG je schovaná pod krytem zespodu vozu,...
Nádrž na CNG je schovaná pod krytem zespodu vozu,...
Autor: Jiří Káš

Se vznětovou zafi rou jsme přednedávnem dosáhli spotřeby šest litrů, což představuje při průměrné ceně nafty 36 Kč náklady 2,16 Kč/km. Zafi ra 2.0 CDTI/ /96 kW je proti verzi CNG o 36 000 Kč levnější, takže aby se plynová varianta vyplatila, museli bychom ujet přes čtyřicet tisíc kilometrů. To zase tak hrozné není. Horší však je, že místo avizovaného dojezdu 530 km jsme jich na zemní plyn zdolali pouze 411. Bohužel čerpací stanice CNG u nás nejsou ještě dostatečně rozšířeny. Po vyčerpání jsme tak byli nuceni jet i na benzin. Přepnutí na benzinovou nádrž je neznatelné. Na palubce se jen rozsvítí kontrolka u tlačítka na přepínání CNG a benzinu, palivoměr poté začne ukazovat stav benzinové nádrže. Jenže potom si agregát řekl o osm litrů benzinu, což při ceně 36 Kč za litr představuje náklad 2,90 Kč na kilometr. A projetím nádrže na benzin rychle doženete, co jste ušetřili na CNG.

...takže zafi ra i nadále umí být sedmimístná.
...takže zafi ra i nadále umí být sedmimístná.
Autor: Jiří Káš

Zafira Tourer na zemní plyn je výborné a úsporné auto – vřele doporučujeme. Škoda že síť čerpacích stanic není více rozšířena.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
50 / 2013Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851