Kia cee´d GT 1.6 T-GDI Plus: Přispěte si, to doženete!
Když jsme v létě testovali třídveřovou Kiu pro_cee´d GT, doslova nás nadchla. Nepokazí jí reputaci praktičtější, pětidveřová verze?
(více v čísle 50/13)Vstup mezi sportovní variace běžných kompaktních aut se Kie s cee'dem GT podařil. Říkali jsme to už v létě při testu pro_cee'du a znovu to opakujeme. S více než dvěma sty koní je auto nejen rychlé, ale i hravé a zábavné. Takže s ním budete schválně vyjíždět do práce či na každou schůzku pozdě, abyste potom mohli spěchat.
Jenže co když je na cestě rodina a potřeba většího prostoru? Sportovní kombík, jako má Octavia RS, sice Kia zatím nenabídne, ale pětidveřová verze nemá o nic méně praktičnosti. Cenový rozdíl proti třídveřové variantě je přesně nula a to samé platí pro hodnoty maximální rychlosti, akcelerace i spotřeby. Vždyť hmotnostní rozdíl nečiní ani pětadvacet kilogramů!
Jenže u sportovního auta přicházejí další důvody pro třídveřovou karoserii, které v tabulce technických údajů ani ceníku nelze vyčíslit – při opravdu ostré jízdě má totiž větší odolnost v krutu. A je to znát.
Po týdenním jezdění cee'dem GT musíme vyzdvihnout jeho přednost – je levnější než konkurenti a exceluje v každodenní použitelnosti. Náklady na provoz jsou relativní, protože celkový průměr kolem devíti litrů benzinu dokážete rozumným využíváním výkonového potenciálu stlačit i pod osm. Ovšem obutí standardně osmnáctipalcových pneumatik se asi prodraží. Pětidveřová verze zdědila od třídveřové jen pár výtek. Dráhy řazení by mohly být při rychlém pohybu pevnější a chtělo by zapracovat na posilovači řízení. Kolem středové polohy je až zbytečně přeposilovaný a při rychlejší jízdě a snaze o rychlé střídání zatáček zase tuhne až příliš.
A pozor na jednu věc – až budete zaškrtávat v ceníku příplatkové výbavy, zamyslete se nad nutností skleněné střechy za 25 000 Kč. Na rodinném MPV, kde můžou děti sledovat oblohu, vypadá perfektně, jenže u sportovního vozu zvyšuje těžiště. A omezuje tuhost.