Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

2. 1. 2014
Martin Machala

Kia Carens 1.7 CRDi vs. cee´d SW 1.6 CRDi: Věčná otázka

vzadu se nám však sedělo rozhodně pohodlněji. Nestrádali jsme v žádném směru, chválíme také komfortní sedačky.

Fotogalerie

18 fotografií

Kombi, nebo minivan? Rodinný rozpor nám tentokrát pomůže rozseknout dvojice značky Kia: MPV Carens a kombík nižší střední třídy cee´d SW.

(více v čísle 1/14)

Minivany se tváří jako absolutní rodinný ideál, vedle kterého klasické kombi vypadá jako zoufale zastaralý stroj. Již několikrát jsme se však přesvědčili, že MPV bývají takovou nafouklou bublinou. Doslova. A že z pohledu praktičnosti kolikrát se starým dobrým kombíkem prohrávají. Ano, nabídnou stolečky, všelijak polohovatelné i vyjímatelné sedačky a odkládacích schránek tolik, že je spočítá až žák druhého stupně. Jenže je tohle všechno opravdu potřeba? Neudělá nakonec lepší službu obyčejný kombík, který je navíc levnější?

Kia Carens 1.7 CRDi/85 kW vs. cee´d SW 1.6 CRDi/94 kW
Kia Carens 1.7 CRDi/85 kW vs. cee´d SW 1.6 CRDi/94 kW
Autor: Davidl Rajdl

Nezapřou se

Při představení aktuální Kie Carens nás okamžitě napadlo nijak závratně objevné přirovnání ke kombíkovému cee´du. Že ten nový carens vypadá tak trochu jako lehce přifouknutý cee´d SW. Nijak originální tvrzení, jak si tak ale prohlížíme oba modely značky Kia, vlastně velice trefné. Odlišnosti najdete samozřejmě snadno, přece jenom jde o různé koncepce, design se však v základních rysech velmi podobá.

Kia Carens 1.7 CRDi/85 kW vs. cee´d SW 1.6 CRDi/94 kW
Kia Carens 1.7 CRDi/85 kW vs. cee´d SW 1.6 CRDi/94 kW
Autor: Davidl Rajdl

Stylistickou spřízněnost bychom jako vyslovený problém neviděli, auta jsou v obou případech atraktivní, vyvážená a definitivně evropsky vkusná. Jenom zkrátka občas nevíte, jestli carens, nebo cee´d SW. Jistou míru unifikace jsme odhalili i v interiéru, zde je však podobný postup naprosto logický. A u mnohé konkurence daleko důslednější (viz přístrojová deska rapidu a octavie). Carens a cee´d SW se nezapřou hlavně celkovým ergonomickým pojetím a jednotlivými ovládacími prvky, Kia však uvnitř od sebe oba modely dostatečně oddělila. Řekli bychom, že důkladněji než v případě karoserií.

Velkoprostorově?

Nejzásadnější bod rozepře kombi vs. minivan. Jak dopadl náš detailní průzkum s laserovým měřičem v ruce? Dostál carens svého velkoprostorového označení?

No, kombíkového sourozence sice porazil vlastně ve všech disciplínách, když se ale podíváte na naměřené hodnoty, ve většině případů šlo o nikterak drtivá vítězství. Třeba na kolena je carens lepší o jediný centimetr (takovému „rozdílu“ těžko dávat větší relevanci, odchylka měření atd.). Na šířku minivan výrazněji utekl v jediném parametru, jinak se oba modely Kie znovu přetahovaly o jeden dva centimetry. I v prostoru nad hlavou, kde bychom čekali výraznější vliv vyšší karoserie carensu. Vzadu je však v obou případech k dispozici osm centimetrů. Na předních sedačkách sice carens o dvě čísla vede, ale že bychom tohle považovali za kdovíjakou výhru… Kombík cee´d SW je totiž i zde velice štědrý a řidiči se spolujezdcem dopřává víc než dostatečný prostor na případné extravagantnější účesy.

Zavazadlový prostor nemůže být v osobním voze praktičtější. Kombi je zkrátka nejvíc! Velký vstup, díky pravidelnému tvaru perfektně využitelný objem a zbylo místo i na nějaký ten skrytý prostor. S cee‘dem SW bychom se pravidelně stěhovali snad i rádi.
Zavazadlový prostor nemůže být v osobním voze praktičtější. Kombi je zkrátka nejvíc! Velký vstup, díky pravidelnému tvaru perfektně využitelný objem a zbylo místo i na nějaký ten skrytý prostor. S cee‘dem SW bychom se pravidelně stěhovali snad i rádi.
Autor: Davidl Rajdl

On to má totiž carens s cee´dem SW dost těžké. V rámci minivanů je kia prostorově spíš průměrná, kdežto kombík patří ve své třídě vůbec k nejlepším. Carensu tak zůstala vlastně jediná, typicky minivanovská přednost – vyšší sezení. A s tím spojený snadnější nástup a výstup z vozu. A také lepší rozhled na silnici? Nikoliv, sloupky A jsou natolik mohutné, že se za ně v pohodě schová střední náklaďák. Na křižovatce se rozhlížejte raději dvakrát!

Zavazadlový prostor nemůže být v osobním voze praktičtější. Kombi je zkrátka nejvíc! Velký vstup, díky pravidelnému tvaru perfektně využitelný objem a zbylo místo i na nějaký ten skrytý prostor. S cee‘dem SW bychom se pravidelně stěhovali snad i rádi.
Zavazadlový prostor nemůže být v osobním voze praktičtější. Kombi je zkrátka nejvíc! Velký vstup, díky pravidelnému tvaru perfektně využitelný objem a zbylo místo i na nějaký ten skrytý prostor. S cee‘dem SW bychom se pravidelně stěhovali snad i rádi.
Autor: Davidl Rajdl

Hledejte rozdíly!

Udávaný základní objem zavazadlového prostoru mají kombík s minivanem prakticky totožný – mezi 536 litrů carensu a 528 l cee´du SW lze s úspěchem položit rovnítko. A přece bychom si pro přepravu nákupu pořízeného v povánočních slevách vybrali kiu s karoserií kombi. Hlavně pro nižší nakládací hranu (kdo by se s tou pračkou taky tahal, že…) a výrazně vyšší vstup do kufru (že bychom si tu ledničku nakonec odvezli sami?). Carens z podstaty své kategorie kontruje variabilními zadními sedačkami, které můžete sklápět, posouvat, opěradlo využívat jako loketní opěrku s odkládacími prostory… Jenže kolikrát zatoužíte po větší ložné délce a odsunete zadní sedačky dopředu? Nebudete častěji spíš žehrat na jejich variabilně omezené rozměry? Právě kvůli této charakteristické nedostatečnosti bychom se s mnohem větším nadšením uvelebili na zadních sedačkách cee´du SW.

Všimněte si velice rozměrných schránek pod podlážkou. Tam se už vejde i nějaký ten nákup.
Všimněte si velice rozměrných schránek pod podlážkou. Tam se už vejde i nějaký ten nákup.
Autor: Davidl Rajdl

CRDi dvakrát jinak

Jednou sedmnáctistovka, podruhé šestnáctistovka… Který z motorů zanechal větší dojem?

Šestnáctistovka CRDi ve výkonové verzi 94 kW už turboefekt umí předvést. Nejde sice o nic zásadního, proti carensu však citelný rozdíl. Stejně jako v MPV i zde řazení cvaká.
Šestnáctistovka CRDi ve výkonové verzi 94 kW už turboefekt umí předvést. Nejde sice o nic zásadního, proti carensu však citelný rozdíl. Stejně jako v MPV i zde řazení cvaká.
Autor: Davidl Rajdl

Z pohledu pružnosti možná trochu překvapivě v podstatě „šul nul“. Určitě víc jsme čekali od čtyřválce 1.6 CRDi v cee´du SW, který nastoupil ve výkonnější verzi 94 kW. Nejvyšší točivý moment 260 N.m je však maximem i pro slabší variantu sedmnáctistovky s výkonem 85 kW. Větší z motorů navíc své newtonmetry předkládá plynulejší formou (jejich stoprocentní účast je připravena už od 1250 otáček!), šestnáctistovka se kolem 1700 otáček výrazněji opře do práce. Na citelnější turboefekt jsme přitom často upozorňovali u výkonnější sedmnáctistovky 100 kW. Tady ale hladce.

Sedmnáctistovka má maximum nejvyššího točivého momentu posazeno neskutečně nízko, 1250 otáček je však opravdu relevantní údaj. Zátah je tak naprosto plynulý.
Sedmnáctistovka má maximum nejvyššího točivého momentu posazeno neskutečně nízko, 1250 otáček je však opravdu relevantní údaj. Zátah je tak naprosto plynulý.
Autor: Davidl Rajdl

Ovšem poněkud hrubě. Vznětový čtyřválec 1.6 CRDi je rozhodně kultivovanější a hlavně tišší pohonnou jednotkou.

A také střídmější. Sice ne o moc, s cee´dem SW jsme však dokázali jezdit minimálně o tři čtyři deci úsporněji. Nejčastěji za rovných šest litrů.

Hlavní je pohodlí!

Samozřejmě jsme oba vozy prohnali naším klasickým vyhýbacím manévrem. A zjistili, že o kousek jistější je kombík (carens se však kuželek také vůbec neobával, prosmýkl se mezi nimi s jen o něco větším náklonem než kombík, stabilizace navíc řidiči dávala dlouho pokoj).

Na šestnáctipalcových kolech komfort cee‘du SW jednoznačně chválíme! Výtku máme jenom k řízení – jeho necitlivé nastavení nespraví ani „sportovní“ mód posilovače.
Na šestnáctipalcových kolech komfort cee‘du SW jednoznačně chválíme! Výtku máme jenom k řízení – jeho necitlivé nastavení nespraví ani „sportovní“ mód posilovače.
Autor: Davidl Rajdl

U rodinných vozů však bude daleko podstatnější komfort. A zde, ač bychom carens zařadili ke komfortnějším minivanům, musíme vyseknout větší poklonu cee´du SW. Ten, vybaven šestnáctipalcovými koly a naštěstí nevybaven zhůvěřilostí zvanou panoramatická střecha, je jedním z nejkomfortnějších kombíků nižší střední třídy. Co by za takto efektivní tlumení nerovností dala taková Octavia Combi s šestnáctistovkou TDI… Možná jednu kompletní vlečenou zadní nápravu. Ani carens posádku boucháním neobtěžuje, vzhledem k vyššímu těžišti je však jeho odpružení přece jenom tužší. Viz stále minimální náklony karoserie při vyhýbacím manévru. Řízení je v obou případech vysloveně rodinné. Posilovač odvádí svůj primární úkol a tím jeho participace končí. Volba režimů posilovače – od komfortního přes normální až po sportovní mód – představuje v obou případech poněkud nadbytečnou kratochvíli. Šestistupňové převodovky carensu i cee´du SW pracují přesně a lehce, stále se však nezbavily doprovodného zvukového projevu. Při každém přeřazení si oba manuály rády cvaknou.

Názor neměníme!

Ani Kia Carens nás nedokázala přesvědčit o jednoznačném přínosu kategorie minivanů. Jejich obecně největší přednost, tedy více místa nad hlavou, stále častěji relativizují nejrůznější prosklené střechy, kromě toho centimetry nad temenem považujeme spíše za filozofický přínos. To už bychom dokázali přistoupit spíše na argument o vyšším posezení. A tedy snadnějším nastupování apod.

Kromě trochu lacinějšího plastu v okolí displeje rádia je vnitřek cee‘du hodnotný, přístrojovka sama perfektně přehledná.
Kromě trochu lacinějšího plastu v okolí displeje rádia je vnitřek cee‘du hodnotný, přístrojovka sama perfektně přehledná.
Autor: Davidl Rajdl

Jak však dokazuje cee´d SW, člověk ještě nevymyslel praktičtější karoserii, než je klasický kombík. Zavazadlový prostor je nejen nadstandardně objemný, ale také dobře přístupný, rovná střecha navíc zajistí zadním cestujícím vyloženě minivanovský prostor nad hlavou. I v ostatních směrech se cee´d SW svému velkoprostorovému kolegovi prakticky vyrovnal.

Lesklé plochy většinou moc nemusíme, kia ale takový dekor zvládla vkusně. Volant je tlačítky sice vysloveně obsypán, zorientujete se však překvapivě rychle.
Lesklé plochy většinou moc nemusíme, kia ale takový dekor zvládla vkusně. Volant je tlačítky sice vysloveně obsypán, zorientujete se však překvapivě rychle.
Autor: Davidl Rajdl

A překonal jej komfortnějším nastavením podvozku a také nižší spotřebou. Po srovnání Kie Carens a cee´du SW jsme názor nezměnili – pro nás je tradiční kombík stále nejvíc!

Kia Carens 1.7 CRDi/85 kW vs. cee´d SW 1.6 CRDi/94 kW
Kia Carens 1.7 CRDi/85 kW vs. cee´d SW 1.6 CRDi/94 kW
Autor: Davidl Rajdl

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
1 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851