Dacia Logan 1.2 LPG Arctica: kdo šetří, má za tři | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

13. 1. 2014

Dacia Logan 1.2 LPG Arctica: kdo šetří, má za tři

Dacia Logan 1.2 LPG Arctica

Fotogalerie

6 fotografií

Levný automobil na levné palivo – to je sen snad každého motoristy. Dacia Logan na LPG ho dokáže splnit.

(více v čísle 2/14)

Nejrozšířenějším alternativním palivem je u nás stále LPG čili propan- butan. Čerpacích stanic, kde na něj narazíte, jsou stovky, přestavby zážehových motorů nabízí spousta fi - rem. Pozornost jim věnují dokonce i samotní výrobci automobilů. A proto Dacia Logan vybavená pohonem na LPG sjíždí přímo z produkční linky v rumunské Pitesti – příplatek činí 20 000 Kč. Od běžné produkce se liší nádrží na 32 l umístěnou v kufru místo rezervy, ventilem pro její plnění pod víčkem nádrže, přepínačem před řadicí pákou a upraveným motorem, který má kromě směšovače i jinou hlavu válců nebo zesílené ventily a jejich lůžka. Plynový logan naopak nemůže mít palubní počítač.

Interiér Dacie Logan sice moc atraktivní ani kvalitní není, ale přesně odráží cenovou hladinu vozu
Interiér Dacie Logan sice moc atraktivní ani kvalitní není, ale přesně odráží cenovou hladinu vozu
Autor: Jiří Káš

Tak jsme naplnili prázdnou nádrž na LPG a jezdili tak dlouho, až plyn došel. Zpět na benzinový pohon se nám vůz automaticky přepnul po 382 km, což provázelo jasné zvukové upozornění. Za kolik tedy logan na propan-putan jezdí? Do nádrže na 32 l jsme na začátku natlačili 30,6 l LPG za cenu 17,70 Kč za litr a zdolali 382 km. Průměrná spotřeba LPG je tedy 8,0 l/100 km, Dacia Logan tak jezdila za 1,40 Kč na kilometr, což je pěkné. Benzinu si totiž vezme v průměru sedm litrů, což je asi 2,50 Kč na kilometr.

Nádrž na LPG je místo náhradního kola. Plnicí ventil najdete pod víčkem benzinové nádrže.
Nádrž na LPG je místo náhradního kola. Plnicí ventil najdete pod víčkem benzinové nádrže.
Autor: Jiří Káš

A jak se na propan-butan jezdí? Zážehová dvanáctistovka má výkon snížený z 55 na 53 kW a také točivý moment je nižší. Přitom hmotnost vozu zástavbou zařízení na LPG vzrostla o 57 kg. Takže dynamika nic moc. Při snaze o předjíždění je potřeba motor vytočit přes 3500 otáček, sešlápnout plynový pedál až na podlahu a dobře se podívat, zda nikdo nejede v protisměru. Po přepnutí na benzin se dynamika o něco zlepší, ale jen maličko. Při jízdě na LPG nám také několikrát motor během rozjezdu z křižovatky zhasl – potřebuje zřejmě více směsi. To jsou však jen drobnosti, kterými se motoristé prahnoucí po laciném provozu zřejmě zabývat nebudou. Přejdou i drobné cuknutí ve chvíli, kdy se motor zahřeje a automaticky se palivo přepne z benzinu na LPG.

Přepínač plynu a benzinu je před řadicí pákou.
Přepínač plynu a benzinu je před řadicí pákou.
Autor: Jiří Káš

Dacia Logan je totiž kus poctivého auta s velkým interiérem a kufrem za málo peněz. Na kvalitě provedení, použitých materiálech nebo designu je sice lacinost vidět, ale poměr k ceně je příznivý. Kdybychom se rozhodli pro logan s touto motorizací, určitě bychom zvolili verzi na LPG.

Dacia Logan 1.2 LPG Arctica
Dacia Logan 1.2 LPG Arctica
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
2 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851