Dacia Logan 1.2 LPG Arctica: kdo šetří, má za tři
Levný automobil na levné palivo – to je sen snad každého motoristy. Dacia Logan na LPG ho dokáže splnit.
(více v čísle 2/14)Nejrozšířenějším alternativním palivem je u nás stále LPG čili propan- butan. Čerpacích stanic, kde na něj narazíte, jsou stovky, přestavby zážehových motorů nabízí spousta fi - rem. Pozornost jim věnují dokonce i samotní výrobci automobilů. A proto Dacia Logan vybavená pohonem na LPG sjíždí přímo z produkční linky v rumunské Pitesti – příplatek činí 20 000 Kč. Od běžné produkce se liší nádrží na 32 l umístěnou v kufru místo rezervy, ventilem pro její plnění pod víčkem nádrže, přepínačem před řadicí pákou a upraveným motorem, který má kromě směšovače i jinou hlavu válců nebo zesílené ventily a jejich lůžka. Plynový logan naopak nemůže mít palubní počítač.
Tak jsme naplnili prázdnou nádrž na LPG a jezdili tak dlouho, až plyn došel. Zpět na benzinový pohon se nám vůz automaticky přepnul po 382 km, což provázelo jasné zvukové upozornění. Za kolik tedy logan na propan-putan jezdí? Do nádrže na 32 l jsme na začátku natlačili 30,6 l LPG za cenu 17,70 Kč za litr a zdolali 382 km. Průměrná spotřeba LPG je tedy 8,0 l/100 km, Dacia Logan tak jezdila za 1,40 Kč na kilometr, což je pěkné. Benzinu si totiž vezme v průměru sedm litrů, což je asi 2,50 Kč na kilometr.
A jak se na propan-butan jezdí? Zážehová dvanáctistovka má výkon snížený z 55 na 53 kW a také točivý moment je nižší. Přitom hmotnost vozu zástavbou zařízení na LPG vzrostla o 57 kg. Takže dynamika nic moc. Při snaze o předjíždění je potřeba motor vytočit přes 3500 otáček, sešlápnout plynový pedál až na podlahu a dobře se podívat, zda nikdo nejede v protisměru. Po přepnutí na benzin se dynamika o něco zlepší, ale jen maličko. Při jízdě na LPG nám také několikrát motor během rozjezdu z křižovatky zhasl – potřebuje zřejmě více směsi. To jsou však jen drobnosti, kterými se motoristé prahnoucí po laciném provozu zřejmě zabývat nebudou. Přejdou i drobné cuknutí ve chvíli, kdy se motor zahřeje a automaticky se palivo přepne z benzinu na LPG.
Dacia Logan je totiž kus poctivého auta s velkým interiérem a kufrem za málo peněz. Na kvalitě provedení, použitých materiálech nebo designu je sice lacinost vidět, ale poměr k ceně je příznivý. Kdybychom se rozhodli pro logan s touto motorizací, určitě bychom zvolili verzi na LPG.