Opel Meriva: Více než jsme čekali
Modernizované malé MPV Opel Meriva se dočkalo úprav téměř ve všech oblastech.
Druhá generace malého MPV od Opelu se do světového automobilismu zapsala neortodoxním otevíráním dveří proti sobě, což ulehčuje nastupování na zadní sedadla. U modernizované merivy se na tomto řešení nic nezměnilo a nadále zůstane jediným modelem na trhu s tímto systémem. Malé MPV s délkou 4300 mm si ponechalo i výborné využití vnitřního prostoru a vysokou variabilitu zadních sedadel, kterou zajišťuje systém FlexSpace. Rovněž design kabiny se zachoval, takže merivu po modernizaci lze poznat jen podle změn na některých částech karoserie. Přestože výraz vozu zůstal stejný, přepracovaná je maska chladiče, přední nárazník nebo světlomety, které dostaly LED diody pro denní svícení. Vzadu nás zaujalo nové složení skupinových světel, využívajících také LED technologii.
Zábava pro všechny
Do výbavy merivy se nyní dostal infotainment IntelliLink vybavený CD přehrávačem, rádiem AM/FM, vstupy AUX/USB, ovládáním externích přehrávačů iPod/MP3 na multifunkčním volantu i modulem bluetooth pro telefonování a audio streaming. Kromě toho má hlasové ovládání řady funkcí – navigačního systému a chytrých telefonů. Také dokáže číst přicházející textové správy syntetickým hlasem. Když vůz stojí, na monitoru lze sledovat obrázky ze zařízení připojeného přes USB. Barevný sedmipalcový dotykový monitor s vysokým rozlišením má nové uživatelské rozhraní s grafi kou Intelli- Link, ulehčující ovládání. Na zjištění všech předností multimediálního systému jsme ale neměli dostatek času, takže se k němu vrátíme někdy příště.
Jeden za dva
Zásadní novinku jsme objevili pod kapotou. Meriva získala celohliníkový turbodiesel 1.6 CDTI přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, který postupně nahradí vznětové motory 1.3 CDTI a 1.7 CDTI. První verze dosahuje výkonu 100 kW a točivého momentu 320 N.m, již ve standardu je vybavena technologickým kompletem EcoFlex se systémem stop-start, zesíleným startérem, výkonnou baterií a pneumatikami s nízkým valivým odporem. I díky tomu se může pochlubit kombinovanou spotřebou 4,4 l/100 km, což je o 0,5 l méně než u dosluhující sedmnáctistovky.
Agregát splňuje emisní normu Euro 6. Požadovanou redukci oxidu dusíku má přitom na starosti speciální zásobníkový katalyzátor LNT. Po jeho naplnění řídicí jednotka motoru automaticky spustí regeneraci zvýšením dávky paliva. Systém LNT tak nevyžaduje žádnou údržbu a k činnosti nepotřebuje ani nádrže se speciálním aditivem (například AdBlue) pro umožnění katalytické oxidační reakce. Zanedlouho přibudou i další výkonové verze agregátu. Ta s výkonem 81 kW a optimalizací pro dosažení co nejnižší spotřeby by měla jezdit za 3,8 l nafty a vypouštět jen 99 g/km CO2.
První svezení
V okolí německého Wiesbadenu jsme proto nejprve vyzkoušeli vznětovou novinku. Prvním pozitivním dojmem byla kultivovanost a výborné odhlučnění. Kdybychom nevěděli, jaký motor máme pod kapotou, klidně bychom ho zaměnili se zážehovým. Po nastartování do kabiny pronikalo jen lehké dunění, při jízdě bylo spíš slyšet odvalování zimních 17palcových pneumatik a při vytočení motoru do maxima otáček jsme si stále uvnitř mohli v klidu povídat. Ani nepřekvapilo, že systém stop-start pracoval neznatelně a vůbec nás samočinné vypínání motoru a opětovné startování neobtěžovalo.
Příjemný byl také pozvolný nárůst výkonu bez turboefektu. Agregát ožívá při 1400 otáčkách a jeho agilita končí dosažením hranice 4500. Na šestku při rychlosti 130 km/h točí 2300 a palubní počítač nám ukazoval okamžitou spotřebu kolem 5,5 l/100 km. Meriva se nám zamlouvala i výbornými jízdními vlastnostmi, tlumením nerovností a tužším, ale přesným řízením.