Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 1. 2014

Seat Leon ST 1.4 TSI Style: Sportovní přístup ke stěhování

Seat Leon ST 1.4 TSI Style

Fotogalerie

26 fotografií

Postava atleta, přitom zavazadelník blížící se 600 litrům – novinka mezi kombíky nižší střední třídy se hrdě staví proti nejžádanějšímu českému autu: Octavii Combi. Má na to?

(více v čísle 4/14)

S tímhle vozem chce vzít Seat zákazníky útokem, o tom není sporu. Historicky první kombík řady Leon k tomu dostává hodně dobré karty: velký a variabilní kufr, sportovní šmrnc a na nováčka opravdu pestrý výběr variant – a to je souhrn uvedený v tabulce jen rozjezdem. Časem přibudou dvě ostré verze Cupra s výkonem až 206 kW, k úspornému Ecomotive ještě plyňák CNG nebo terénní verze Experience.

Dvakrát +3

Teď před námi ale stojí modrý kousek ve znamení trojek: směrem od základu ho žene třetí motor ceníku 1.4 TSI/90 kW a třetí stupeň výbavy Style. V součtu to znamená +115 000 Kč ke standardu za 329 900 korun. A ještě necelých padesát tisíc navrch, když započítáme příplatky. Ty podtrhují jak vyrýsované tělo leonu s ostře řezanými rysy, tak jeho praktickou stránku: ať jde o paket Schránky nebo třeba dělicí síť při plném zavazadelníku či sklopné sedadlo spolujezdce na převoz hodně dlouhých nákladů.

Na stěhování je leon hodně dobrým parťákem, ale i samotná posádka se bude cítit fajn. Předním sedadlům můžeme směle napsat pochvalu, zadním by slušelo přidat pár centimetrů zvenčí a měkčí výplň zevnitř.

Řadit! Vždy!

Motorově začíná leon se zážehovým agregátem 1.2 TSI/63 kW, náš poháněla objemnější čtrnáctistovka. V rámci benzinových turbomotorů jde o pohodáře. Výkon přidává postupně, takže při nutnosti rychlého předjíždění nestačí motor povzbudit jen šlápnutím na plyn – musíte mu podřadit, a to minimálně o dva stupně.

To se promítá i do spotřeby: papírových 5,3 se dosahuje těžko. Při častém řazení to bude spíš sedm, předpisové tempo na dálnici nás ocenilo stejným číslem. Když jsme jeli plně naloženi, ukazoval počítač osm litrů. Starší TSI na tom byla určitě hůř.

Výhodou je, že proti levnější dvanáctistovce není rozptyl podle stylu řízení u 1.4 TSI tak brutální, takže i šofér drak na plnou padesátilitrovou nádrž 600 kilometrů zvládne.

Máte tady zatáčky?

Jak se na správný seat sluší, líbí se mu hlavně v zatáčkách – mezi kombíky nižší střední v nich tvoří absolutní špičku. Standardem naší výbavy Style je navíc elektronická náhražka samosvorného diferenciálu na přední nápravě (XDS). Zato víceprvek vzadu získáte stejně jako u octavie jen k motorům nad 110 kW, zatímco golf ho umí už od 90 kW.

Dobře vybírat se vyplatí pneumatiky: třeba sedmnáctky v kombinaci s jednoduchou zadní nápravou budou při přejíždění větších nerovností bolet. S testovanými šestnáctkami to bylo o poznání lepší.

Podtrženo, sečteno: dobře že po letech experimentů s vysokými karoseriemi vsadil Seat na rodinný kombík. Díky tomu, že se v praktičnosti zase tak moc neliší od českého ideálu v podobě Octavie Combi, ale proti ní šmrncem a neokoukaností rozráží peloton všednosti, může do prvního roku života vyrazit vcelku směle.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
4 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851