VW Touareg 4.2 TDI a 3.0 TDI: Vymírání
Osmiválcová vznětová strojovna se už ani mezi velkými SUV moc nevidí. Do role mohykána byl odsouzen Volkswagen Touareg 4.2 TDI.
(více v čísle 5/14)
Dokonce i vrcholnou vznětovou verzi nového BMW X5, která se honosně nazývá M50d, pohání pouhý šestiválec. A Mercedes třídy M s naftou končí na málem zanedbatelném výkonu 190 kW. Rovněž se šesti válci.
Ono totiž i v případě touaregu platí, že ten šestiválec nakonec stačí více než bohatě (viz samostatný rámeček níže). Ale rovnou říkáme, že proti osmiválci 4.2 TDI je to čajíček.
Tušit začínáme už jen podle čísel mohutného motoru – 250 kW a 800 N.m. Bezprostřední zkušenost je však dokonale odzbrojující. Osmiválec táhne naprosto bezmezně. Každá reakce je navíc naprosto okamžitá, osmiválec nečeká na výraznější pokyn plynového pedálu, reaguje vždy živelně a střelhbitě. Těch osm válců tam opravdu není jenom pro polechtání ega majitele, oktet odvádí poctivou práci!
A není rozhazovačný, stabilně lze jezdit do třinácti litrů. Ale třeba na dálnici s tempomatem nastaveným na 130 km/h budete oscilovat kolem deseti.
Proti šestiválci tedy rozdíl v dynamice a pružnosti obrovský, spotřeba paliva přitom příznivá. Do role mohykána se však osmiválcový touareg odsuzuje tak trochu i sám. Příplatek 420 000 Kč za verzi 4.2 TDI je podobně mohutný jako síla osmiválcové pohonné jednotky. A lepší výbava to nevytrhne.