Téma: Šťastná sedmička
Trh sedmimístných osobních aut je celkem bohatý. Proto jsme chtěli zjistit, jaké
přednosti nabízejí. A na co by si měl zákazník naopak dávat pozor?
Už se vám také stalo, že jste náhle potřebovali do auta naložit více než obligátních pět cestujících? Nám celkem často. Potom jenom litujeme, že v kufru není složena třetí řada a musíme jet dvěma auty. Ano, tato zbytečnost se někdy může hodit! Početnější rodiny ani nad menším vozem neuvažují. Známe několik kolegů novinářů, kteří by se bez sedmimístného automobilu neobešli. A při objíždění jednotlivých dealerství jsme i potkali několik lidí, kteří se záměrně soustředili na sedmimístné modely.
„Čekáme třetího potomka, a proto se poohlížíme po prostornějším, ale cenově ještě dostupnějším voze se sedmi sedadly,“ říkal shodně manželský pád zkoumající Dacii Lodgy. Proto jsme se rozhodli vytvořit seznam všech nabízených sedmimístných osobních aut, změřit místo ve třetí řadě i velikost sedadel a vyzkoušet si, jak složité je se na ně dostat.
Vestavěná sedadla
Umístění třetí řady sedaček do osobních vozidel s délkou karoserie do pěti metrů má několik pravidel. Konstrukčně složitější, ale uživatelsky nejjednodušší jsou skládací sedadla uložená pod podlahou kufru. Nezabírají příliš místa a při běžném cestování nepřekážejí naložení kufru, který má v pětimístné konfi - guraci dostatečný objem. A pokud náhle potřebujete přepravit víc lidí, není nic snadnějšího než je jedním nebo dvěma pohyby vysunout. To je případ mnoha moderních kompaktních nebo středních MPV a také větších SUV. Některé automobilky v tomto směru vycházejí zákazníkům vstříc a třetí řadu dodávají zdarma. Ve většině případů je k dispozici i posuvná druhá řada, takže lze upravovat prostor pro kolena v zadní části podle aktuálních potřeb. Nejlevnějším modelem se standardně vestavěnou sklápěcí třetí řadou je dosluhující Opel Zafira Classic.
Úsporné řešení
Existují však také levnější varianty. Jde o stále oblíbenější osobní dodávky, jež prostorností překonávají většinu kompaktních MPV. V jejich případě výrobce třetí řadu do zavazadlového prostoru namontuje tak, že nejde nikam schovat. Prostě dozadu umístí dvousedadlo nebo samostatná křesla, která můžete sklopit jenom tak, že vzadu překáží v kufru při přepravě většího nákladu. Typickými představiteli jsou Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Renault Kangoo nebo Volkswagen Caddy. Do této skupiny patří i nejlevnější sedmimístný vůz na trhu – Dacia Lodgy. Ne že by konstrukčně vycházel z užitkového modelu, ale v rámci snižování pořizovacích nákladů je sedák ve třetí řadě vcelku a sklápět lze jen opěradla. Pro zvětšení kufru můžete zadní sedadla vyklopit do kolmé polohy, stále však zabírají dost místa. Takže nezbývá než je vyháknout z úchytů, úplně vyndat a nechat v garáži. Potom ale přijdete o schopnost reagovat na aktuální potřebu přepravit více lidí a je potřeba dopředu plánovat. Pozor také při prohlídce na STK. Jestliže máte v technickém průkazu uvedených sedm míst, nesmíte si třetí řadu zapomenout doma – to se vám však u systému se sklápěním do podlahy nestane.
Naše poznatky
Při běžném redakčním testování jsme se setkali s většinou sedmimístných vozidel. Redakční postřehy jsou jednoznačné. Motoristům využívajícím hodně často třetí řadu doporučujeme prodloužené verze užitkových modelů, jakými jsou Volkswagen Caddy Maxi nebo Renault Kangoo Maxi. Vzadu nabízejí spoustu místa a výborně se do nich nastupuje. Dražší možností jsou tradiční zástupci středních MPV jako Ford Galaxy, Seat Alhambra či Volkswagen Sharan. Počítejte ale s tím, že budete muset sáhnout hlouběji do kapsy.
Pro dobrý pocit, že v případě potřeby odvezete i více než pět lidí, stačí vybrat si ze široké nabídky kompaktních MPV. Terénní automobily a SUV nás o potřebě disponovat třetí řadou nepřesvědčily, protože mají většinou pohon všech kol, zabírající hodně místa.
Přehled vozidel a jejich hodnocení najdete v tištěném vydání SM, č. 5. Objednávat mo hůžete přímo z těchto stránek.