Subaru Outback 2.0D: Hádej třikrát
Co je na mně nového? Co je na mně unikátního? Čím porušuji tradici? Odpovídá Subaru Outback modelového roku 2014.
(více v čísle 5/14)Že by déjà vu? Vždyť stejné subaru se po stránkách Světa motorů prohánělo v loňském čísle 42. A psali tam o modernizaci. Krátce nato se ale začalo terénní kombi prodávat v decentně upravené podobě pro rok 2014, a tak jsme za volant jedinečné kombinace plochého dieselu boxer, variátoru CVT a pohonu 4x4 usedli ještě jednou. Tím máte zodpovězenou druhou otázku – takové puzzle techniky jinde nenajdete.
První dotaz vyřeší jen znalec. Maska chladiče se leskne v novém lakování, designéři také lehce pozměnili světlomety a oplastování karoserie – na prahových nástavcích najdete sérii prolisů. Nová jsou kola, nejvýraznější změnu ale představují vyšší a masivnější střešní ližiny vtipné a praktické konstrukce. Prostřední, tenčí část lze jednoduše vytočit do strany a příčně ukotvit. Během vteřiny tak máte kompletní střešní nosiče.
A jak je to s tou tradicí? Subaru si vybudovalo slávu a respekt stálým symetrickým pohonem všech kol s třemi diferenciály. Pod ekologickým tlakem ale zavedlo diesel, variátor Lineartronic a taková kombinace vyžaduje odlišný přístup. Proto v testovaném spojení (a také u benzinu 2.5i, dodávaného výhradně s CVT) najdeme účinný, přesto méně sofi stikovaný pohon všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojkou. Slavnému systému Symmetrical All Wheel Drive zůstává věrný už jen nafťák s manuálem, což v ceníku představuje pouze tři položky z devíti možných. Tradice netradice, důležité je, že se v případě potřeby čtyřkolka aktivuje bleskově, jízdní vlastnosti jsou rychlé a díky předvídavé elektronice stále příjemně neutrální. A přestože kombík s nadprůměrnou světlostí 20 cm vyženete do terénu, nechá za sebou kdejaké sebevědomé SUV.
A na silnici? Tam je outback trochu tvrdší, zato naprosto jistý v kramfl ecích. Málokdo chápe, jak mrštně tohle nemalé subaru tančí v zatáčkách. Ať je na asfaltu sucho, mokro, listí, bláto či sníh, outback si zachovává chladnou hlavu a precizní ovladatelnost. Kdo tomu jednou propadne, rád hodí za hlavu drobné ergonomické přešlapy, pomalou navigaci nebo mělčí kufr. Naopak se bude těšit z nízké spotřeby (6,5-7,0 litru) a nejnovější generace komfortního variátoru Lineartronic, který při razantním sešlápnutí plynu začne řadit sedm virtuálních stupňů, což přináší lepší akustický doprovod než dříve. Celkově můžeme sladění poháněcího ústrojí jen pochválit.