Modernizovaný VW Polo: Nenápadné zbrojení
Emisní předpisy přituhují a Volkswagen je připraven. Rok a půl po uvedení golfu podrobí skrytým, ale zásadním změnám i polo.
V uplynulých dvou letech jsme byli svědky působivého přívalu nových modelů, jejichž hlavním tématem byly technologie pro blížící se emisní normu Euro 6. Ta začne pro nově uváděné vozy platit už letos na podzim a její úspěšné splnění si žádá zcela nový přístup ke konstrukci vozidla – kromě motoru jde i o umístění katalyzátorů a potažmo celkové využití vnitřního prostoru.
Neradostná situace na evropském trhu ovšem automobilky tlačí opačným směrem. Prodeje váznou a investice do vývoje se vracejí příliš pomalu. Zejména u malých vozů, které obchodníkům přinášejí skromnější zisk a zároveň vypouštějí celkově menší objem škodlivin, se dnes hledají cesty, jak splnění nových norem zjednodušit.
Právě proto se Volkswagen překvapivě rozhodl uvést nové motory do současného Volkswagenu Polo. Jeho životní dráha se díky nim prodlouží, přestože se ještě nedávno předpokládalo, že v roce 2015 nastoupí zcela nová generace. Neobvykle důkladného představení nastupující techniky se minulý týden přímo ve Wolfsburku zúčastnili nejvyšší manažeři vývoje a mezi čtyřmi pozvanými redakcemi z Čech nechyběl Svět motorů.
Co vidět je a není
Skrytou modernizaci doprovázejí také vzhledové změny. Jsou však velmi decentní, týkají se hlavně nárazníků a optiky světel. A především se objeví už v dubnu, zatímco nové motory budou nabíhat postupně až v následujících týdnech.
Současně s novou tváří polo dostane i tucet nejmodernějších technologií na poli asistence řidiči, aktivní dynamiky a palubní zábavy. Sem patří radarový adaptivní tempomat, systém prevence střetu se samočinným nouzovým brzděním, u sportovního podvozku elektronicky řízené tlumiče. Ve voze dané kategorie tak exkluzivní prvky nejspíš zůstanou výstředním zpestřením ceníku, jde však o jasně čitelnou zprávu o technické aktuálnosti Volkswagenu Polo.
Také kom
Rozměrnější modul s velkou obrazovkou si na druhou stranu vynutil rozšíření středového panelu, který tlačí řidiče do nohy.
Vůně benzinu
Kromě ostré verze GT s motorem 1.4 TSI už zde v budoucnu nenajdeme žádný čtyřválec. Atmosférické motory 1.0/44 a 55 kW známe ze Škody Citigo, výrobce si zakládá na jejich nízké hmotnosti. Proti tříválci v rapidu má nová řada například klikovou hřídel o 33 % lehčí, ojnice o 44 %. V polu si odbude premiéru přímovstřiková přeplňovaná verze 1.0 TSI s výkonem 70 a 81 kW. Ve vozidle ji obklopuje stejné příslušenství jako čtyřválce v octavii: sací potrubí s rezonátory, plastový vodní mezichladič a vzadu umístěné turbodmychadlo nasazené přímo na hlavu s chlazenými výfukovými svody. Zážehové tříválce mají asymetricky vyvážené součásti klikového mechanismu a nepotřebují vyvažovací hřídel. Tabulková spotřeba má klesnout až ke čtyřlitrové hranici, Volkswagen zároveň udává mírné zlepšení pružného zrychlení.
Hliník? Ano, hliník!
Větším překvapením je konstrukce dieselu s objemem 1,4 litru. Rozměrově nejde o žádný z větších agregátů s amputovaným válcem, ale samostatnou jednotku, která se navíc liší hliníkovým blokem a vyvažovací hřídelí. Co tedy nové malé TDI spojuje s většími sourozenci? Příslušenství: sání s napojením turbodmychadla, charakteristické uspořádání katalyzátorů v těsné blízkosti bloku, pomocné agregáty i vstřikování s tlakem 2000 barů, dodávané Boschem. Automobilka se chlubí snížením hmotnosti o 27 % proti šestnáctistovce starší řady EA188 (která dosud pohání fabii a rapid), proti současné (z octavie) šetří váhově 9 %. Lehčí agregát se značně podílí na dramatickém snížení tabulkové spotřeby o 21 %, což se ve formě emisí CO2 odrazí na příznivějších daňových sazbách v západních zemích. Vrtá-li vám hlavou, zda může být takový motor levnější než litinový čtyřválec bez vyvažování, čtěte rozhovor s šéfkonstruktérem.
Přijď si pro mě
Modernizované polo už lze objednávat, první dodávky dorazí k prodejcům v dubnu. Pětidveřový model s atmosférickým motorem 1.0 MPI/55 kW bude stát od 289 900 Kč, další ceny výrobce zveřejní během týdne. Přeplňované tříválce a diesel nové generace budou nabíhat až později během roku.