Mercedes-Benz třídy V: Vítání velkého vezíra
Při světové premiéře nové třídy V jsme se přesvědčili, že Mercedes přináší do segmentu velkých MPV nová měřítka.
(více v čísle 7/14)Výroba sedmimístného Mercedesu třídy R skončila bez náhrady, terénní GL má třetí řadu spíš pro případ nouze. Není tedy divu, že si dali ve Stuttgartu při vývoji nástupce viana hodně záležet, aby měl Mercedes v nabídce patřičně luxusní „hromadnou“ dopravu. A tak se upustilo od dosavadního názvu Viano a ke slovu přišlo staronové označení V-Klasse. To aby novinka zapadla do schématu značení osobních modelů. Užitkové vito nové generace se má od třídy V výrazně lišit designem i interiérem.
Světové premiéry se chopil sám nejvyšší muž koncernu Dieter Zetsche. Novinka by podle jeho slov měla oslovit nejen firmy, hotely či přepravce, ale ve velké míře také aktivně žijící rodiny. Pro usnadnění každodenního života dostal velký mercedes samostatně výklopné zadní okno, s jehož spodní hranou může být zarovnáno praktické plato, které unese až padesátikilový nákup. Po jeho sklopení nebo vyjmutí je k dispozici celý zavazadlový prostor.
Uvnitř nechybějí luxusní sedala, která si nás komfortem okamžitě získala. Místa je v obří kabině víc než dost. Dokonce tolik, že to inženýry motivovalo k vývoji zajímavé vychytávky: mikrofon zesiluje hlas řidiče, aby nemusel tolik křičet třeba na zlobivé děti v zadní části. Vzájemné slyšitelnosti pomáhá i fakt, že se vůz proti současnému vianu ztišil – při 120 km/h klesl vnitřní hluk o 3 dB(A).
Posun k osobním modelům je znát z každého detailu. Přístrojová deska nemá daleko do třídy C a ve verzi s dřevěným obkladem, koženým čalouněním a hliníkovými reproduktory špičkového audia Burmester si nezadá ani s S-Klasse. Celkově se kvalita materiálů a s ní i dojem z pobytu na palubě posunuly do jiné dimenze.
Ekologickému tlaku podlehl šestiválcový diesel, odteď můžeme vybírat jen ze tří variant čtyřválce 2,1 l. Mercedes to zachraňuje top modelem 250 BlueTec: proti 3.0 V6 má o 25 kW méně, ale stejný točivý moment i dynamické parametry při spotřebě o 2,5 l nižší. Prostřední V 220 CDI je s hodnotou 5,7 l/100 km nejúspornějším vozem segmentu.
Mercedes třídy V by se měl začít v předprodeji nabízet od dubna, fyzicky do Česka dorazí během léta. Zákazníky jistě zaujme prodloužení servisního intervalu z 25 000 na 40 000 km.