Seat Leon Cupra: Toreador v civilu | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Seat Leon Cupra: Toreador v civilu

Seat Leon Cupra

Fotogalerie

8 fotografií

Vypadá skoro neškodně, ve skutečnosti je ale nový Leon Cupra nejsilnějším sériovým seatem v historii.

(více v čísle 9/14)

Aktuální Leon Cupra se vyrábí ve dvou výkonových variantách, přičemž historický rekord drží logicky top verze s 206 kW. O jedenáct kilowattů slabší cupra nemusí českého zákazníka zajímat, u nás se totiž bude nabízet výhradně absolut cupra.

Cesta z letiště

Novinku jsme si nejdřív vyzkoušeli v obyčejném prostředí barcelonského předměstí, cestou z letiště na závodní okruh. Tady jsme se více sunuli, než jeli. Režim jsme vybrali komfortní a až do jednoho velmi ostrého zpomalovacího pruhu jej za komfortní opravdu považovali. Na retardéru se však devatenáctipalcové ráfky (pro Cupru 280 standard) ozvaly dost vehementně, u nás to asi krásné liťáky jednoduché mít nebudou…

Potom jsme se však objevili před branami okruhu v Castellolí, kde se měla cupra konečně projevit.

Sólo pro samosvor

Výkon 206 kW je rozhodně skvělá věc, vzhledem ke klasicky plochému projevu přeplňovaného dvoulitru TSI se ale nic vysloveně ultimativního neděje. Leon Cupra 280 jede velice rychle, zvládá to však spíš efektivně než efektně. Zkrátka jako vždy u písmen TSI – kdykoliv, kdekoliv, pokaždé jednoduše dostupná síla. V případě Leonu Cupra samozřejmě nutno počítat s tím, že 350 N.m je velice slušný potenciál. A že i když to moc poznat není, během chvilky se nejsilnější ze seatů rozjede velmi emoción.

Jak říkáme, výkon pěkný, daleko víc nás však zajímalo jiné představení. A to podvozkové, konkrétně samosvorné na přední nápravě. Leonu Cupra byl totiž dopřán klasický samosvor, tedy žádná náhražka typu XDS, ale poctivá mechanika.

On však vlastně ten diferenciál až tak klasický není, zjednodušeně řečeno se jedná o elektronicky ovládanou spojku, jakousi obdobu haldexu. Jenom s tím, že v případě Leonu Cupra (a také Golfu GTI Performance) se točivý moment rozděluje pouze v rámci přední nápravy. A až sto procent newtonmetrů může směřovat na jedno kolo!

Rovnou vám můžeme prozradit, že takový samosvor funguje naprosto skvěle! S přibrzďovacím XDS se efekt aktivně směrovatelného točivého momentu nedá srovnat, přínos spojky cítíte v každé zatáčce. Ať už jde o pomalou vracečku nebo rychlý postupný oblouk. Distribuce točivého momentu je možná o něco působivější ve svižnějších pasážích, kde pod plným plynem týráte kvílející přední pneumatiky. Úplně fyzicky cítíte, jak by se Leon Cupra rád vydal po tečně ven ze zatáčky, spojka mu v tom však zuby lamely brání.

Úžasný zážitek! Navíc na rozdíl od XDS nerelativizovaný slábnoucím účinkem brzd. Ty dostávaly v okruhovém tempu řádně za třmeny a pro takové využití bychom si dokázali představit odolnější brzdový systém, vzhledem k jednoznačně silničnímu a plnohodnotně osobnímu zaměření Leonu Cupra však jejich nezávodní povahu považujeme za pochopitelnou.

Lehčí volba

Už na začátku jsme psali o jediné možnosti v rámci motorizací Leonu Cupra, volba odpadá i v případě karosářských variant. U nás bude k dispozici jen pětidveřová verze. Vybírat se tak bude pouze mezi převodovkami – šestistupňový manuál přijde na 669 900 Kč, DSG potom na 714 900 Kč. A prodej se rozběhne už tento víkend, v sobotu prvního března!

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
9 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851