Citroën C4 Grand Picasso: Je inovativní vždy lepší?
Před koupí Citroënu C4 Grand Picasso doporučujeme pořádně dlouhou testovací jízdu. Jedině tak zjistíte, jestli se smíříte s jeho ovládáním.
(více v čísle 9/14)Dlouho jsme v redakci neměli na žádné auto tolik názorů jako na Grand Picasso s robotizovanou převodovkou. Jedni ho uznávají za neotřelý design a inovativní ovládání, další vůz pro totéž proklínají. Podívejme se podrobněji na pro a proti.
Design
Pokud se vám líbí krabice typu Citroënu Berlingo nebo VW Caddy, pak nikdy nebudete obdivovat designové kudrlinky Grand Picassa. Nám ale přijde orámování boku střešním obloukem jako zajímavé. Ani tvar zadních lamp se zatím neokoukal. U předních světlometů se bohužel ukazují i nevýhody – zapuštěné reflektory s poměrně malou činnou plochou se v zimní břečce rychle špiní, a pokud máte u benzinky smůlu na větší smeták, ani je kloudně neočistíte.
Ovládání
Naprosto obyčejné palubní funkce se ovládají přes dotykový displej. Takže když si chcete nastavit ofukování čelního okna, znamená to přepnout obrazovku do příslušného módu a teprve pak volit směr i rychlost proudění vzduchu. A tak je to se vším. Paradoxní diktát peněz: jeden dotykový displej vyjde levněji než dvacet knoflíků s cínovými kontakty.
Jízda
Přes zmíněný nesoulad v názorech jsme se v redakci shodli, že vůz dobře jezdí a byla by škoda nedat mu šanci. Komfortní odpružení nezabijí ani standardní sedmnáctipalcová kola. Za osmnáctky bychom ale nepřipláceli. Kromě toho mají vliv na spotřebu, kde výrobce přiznává nárůst po městě o 0,2 l, celkově o jednu desetinu litru. Laboratorní hodnoty ovšem berme jen jako náhodné číslo. Místo udávaných 4,5 l/100 km se na palubním počítači za týdenní provoz ustálila hodnota o dva litry vyšší. Vzhledem ke klasickému automatu s měničem a proporcím sedmimístného vozu to pokládáme za přiměřené, přestože má samočinný šestikvalt tendence motor dost podtáčet. Mimochodem zhoršuje zrychlení vozu jen o 0,4 sekundy. Pro Evropany (a zapomnětlivce na trabanty a wartburgy) je nezvykem lovit páku převodovky za volantem.
Cena
Za nápady se holt platí a citroën patří mezi dražší. Renault Grand Scénic v podobné výbavě pořídíte o víc než sto tisíc levněji, stejně jako Peugeot 5008. Silným protivníkem je podle nás Opel Zafira Tourer. Grand Picasso to nebude mít snadné.