Ford Focus 2014: Rázný krok
Nový Ford Focus se sice veřejnosti odhalí až na ženevském autosalonu, my jsme se s ním ale už měli možnost seznámit.
(více v čísle 9/14)Nejdůležitější model evropského Fordu se po třech letech výroby dočkal modernizace – takže tradiční postup většiny automobilek. Jenže u Fordu se nespokojili jen s malými decentními úpravami, ale vzali to od podlahy. Focus totiž dostal úplně novou tvář, která navazuje na nový styl značky započatý fi estou a připravovaným mondeem. Zapomenuty jsou dynamické tvary s úzkou maskou a mohutnými vstupy vzduchu v nárazníku, které po stranách měly trojúhelníkový tvar. Nyní přední části vévodí velký chromovaný gril s vodorovnými lamelami, na nějž navazují úzké světlomety. Nárazník je kompaktnější, výsledný výraz focusu působí mnohem elegantněji a solidněji. Při pohledu zpředu vypadá focus jako zcela nový vůz, který s předchůdcem nemá nic společného. Samozřejmě že shodu s dosluhující generací prozradí silueta vozu, stejné dveře, zrcátka nebo kliky. Ani změny na zadní části nejsou tak drastické. Rozeznali jsme sice úpravy na světlech a víku kufru, ale celkové vyznění jasně říká, že tenhle focus už známe.
Lehce rozpoznatelný je rovněž interiér, jehož koncepce ani tvar se prakticky nezměnily. Jenže i tam je hodně zásadních novinek. Nejdříve jsme si všimli osmipalcové barevné dotykové obrazovky navigačního a multimediálního systému Sync 2, který dostane focus jako první vůz v Evropě. Nabízí pokročilé hlasové ovládání, rozdělení obrazovky nebo 3D zobrazení dálničních křižovatek. Zajímavou změnou je přestěhování parkovací brzdy mezi sedadla. Vedle řadicí páky tak vzniklo místo pro tlačítka samočinného parkování nebo vypínání systému stop-start. Na středovém tunelu najdete nové držáky nápojů a líbil se nám i přepracovaný tříramenný volant.
Modernizace a vylepšení se dočkala většina bezpečnostních systémů i jízdních asistentů. Nejde však jen o elektroniku. Ford slibuje, že se konstruktéři zaměřili také na podvozek focusu. Nové naladění tlumičů a elektronické stabilizace, přepracované zavěšení a geometrie kol nebo upravený elektrický posilovač řízení by měly mít zásadní vliv na lepší jízdní vlastnosti a snadnější ovládání vozu. Focus dostane i nové motory o zdvihovém objemu 1,5 litru. Benzinový EcoBoost ve verzích s výkonem 110 kW a 132 kW nahradí čtyřválec 1,6 l. Bude totiž úspornější a časem dostane i nový šestistupňový automat. Vznětová patnáctistovka s výkony od 70 do 88 kW bude v nabídce souběžně s dosluhující šestnáctistovkou, kterou časem vystřídá. Všechny pohonné jednotky budou mít samozřejmě nižší emise i spotřebu. Už se těšíme, až se v novince svezeme. V prodeji se nový focus objeví od druhé poloviny roku.