Toyota Land Cruiser: Toyotasaurus
Modernizovaný land cruiser stále spíš vzbuzuje respekt, než že by se do něj člověk zakoukal.
(více v čísle 12/14)Málokteré auto jde proti hlavnímu evropskému proudu uhlazených SUV tak zatvrzele jako Toyota Land Cruiser. Vedle vyumělkovaných touaregů, cayennů, Q7 nebo X5 působí japonský off-road jako utečenec z Jurského parku. Tahle toyota si ovšem na nějakého měšťáka ani hrát nechce. Pod svérázným kabátem číhá poctivá offroadová technika s rámovou konstrukcí, která spolehlivě slouží všude, kde je terén každodenním řidičovým chlebem: v Africe, Asii, na Blízkém východě. Všude tam je land cruiser prodejním hitem, zatímco u nás patří spíš k raritám. Přední partie nám už v původní podobě přišly poněkud neforemné, a ani modernizace na tom příliš nezměnila. Naopak propojení vyboulených světlometů s „náklaďáckým“ grilem pomocí diod denního svícení dělá z land cruiseru snad ještě většího exota. Jako kdyby si odskočil z natáčení Hvězdných válek. Pár optických změn najdeme také na zádi a v neposlední řadě i v interiéru.
Ovladače nejrůznějších systémů pro jízdu v terénu se z všemožných koutů kabiny přestěhovaly na jedno místo: nově uskupený středový tunel. Že je to ale kus nábytku, co? V případě nejvyšší výbavy Style bylo co stěhovat. Máme tu tlačítka výškově stavitelného pneumatického odpružení, redukci, uzávěru mezinápravového i zadního diferenciálu, volbu typu povrchu nebo crawl control pro plíživou jízdu v extrémním terénu. Její rychlost se reguluje obřím kulatým ovladačem, který dominuje celé konzole. Takový Arab kdesi v horách zajásá, jak má systém pěkně po ruce. Typický český zákazník jej nejspíš v životě nepoužije, ale zase bude mít zvědavým spolucestujícím vyprávět, až se budou tiše a komfortně pohupovat po našich rozbitých Podvozek dostal modifikované zavěšení, díky vzduchovému podvozku je jízda plavná a navzdory neaerodynamickému tvaru auta i tichá. Tedy do doby, než požádáte naftový třílitrový čtyřválec o razantnější akceleraci. Spojení s pětistupňovým automatem ze staré měničové školy se ohlásí vytím, moc se však nestane. Dynamika je velmi průměrná, autu sedí klidně svižnější, ale ustálené tempo.
Opět se dostáváme k podstatě land cruiseru, který vyžaduje specifi ckého zákazníka. Svérázného kliďase, který nebude řešit, že za milion a půl nedostane krasavce s noblesním interiérem, vytříbené materiály, šestiválec ani osm stupňů k řazení. Zato vyznává jízdní pohodu, po generace šlechtěnou robustní techniku a klid na duši, že kdyby na to přišlo, může se vydat kudykoli kamkoli.