Volkswagen e-Golf: Když jinak nedáte
Uvážlivý a chladný jako vždycky. Volkswagen buduje elektrickou flotilu bez velkého cirkusu a z běžných modelů. Na řadě je golf.
Zatímco Nissan Leaf a BMW i3 křičí svou menšinovou orientaci do světa co nejhlasitěji, elektrický golf se chová nenápadně. Nejde ovšem o dojem, ale o unifi kaci, která automobilce šetří peníze. Karoserie, podvozek i většina palubních systémů se shodují s benzinovými variantami, odlišná je jen podlaha vystlaná bateriemi a elektrická síť. A nakonec i tyto komponenty pocházejí ze známých stavebnic: elektroniku od Bosche doplňují bateriové články značky Panasonic, které mimochodem najdeme i v hybridních toyotách.
Proto nepřekvapí, že technologický standard odpovídá ostatním vozům téže kategorie: kapacita lithiového akumulátoru 24 kWh, výkon motoru 80 kW, hmotnost vozu 1510 kg, dojezd 130-190 km ani nejvyšší rychlost 140 km/h se příliš neliší od Nissanu Leaf, uvedeného před třemi lety.
První krátké svezení v okolí historického berlínského letiště Tempelhof ovšem ukazuje, že i v elektromobilním světě se začíná odrážet, jak kdo umí stavět auta. Pohotové zrychlení v městských tempech nebo lehkou a snadno zatáčející příď – to všechno jsme čekali. Překvapuje nás však jemnost reakcí pedálu zrychlení a zejména dokonale plynulý nástup hydraulických brzd, jejichž dávkování je v elektromobilu vždy složité kvůli souhře s rekuperací. Konstruktéři se snaží dosáhnout stejně intuitivního ovládání jako v běžném golfu. Můžeme potvrdit, že se jim to daří velmi dobře.
V Čechách se e-Golf bude prodávat od června za cenu 900 000 Kč, která podstatně zlevněný Nissan Leaf přesahuje o bratru 185 000 Kč. V zelené filozofi i ovšem o úspory tak moc nejde a specifická klientela velkých energetických společností spíše ocení, že všechna auta ve flotile mají to jejich logo.