Mercedes-Benz GLA: Sex ve městě
Mercedes GLA je trochu jako výstřední seriál z titulku. Chlapi ho nechápou a ženské po něm šílí.
(více v čísle 14/14)Je asi úplně jedno, co o novince napíšeme. Jestli budeme chválit, hanět, jaké vlastnosti vyzdvihneme, které zkritizujeme… Ona totiž zákaznice, jakmile GLA uzří, je konsternována podobně jako jakákoliv z představitelek Sexu ve městě, když se před ní rozprostírá vidina bezduchého hodinového tlachání. „Já to autíčko prostě chci!“ dupne si nožkou taková čerstvě zamilovaná slečna nebo paní a nic jiného ji už nezajímá.
Oční kontakt
My se však takto povrchně zamilovat neumíme a nové SUV řádně otestujeme. I když musíme uznat, že GLA působí velice podmanivě. Po pozoruhodně atraktivním sedanu CLA další mercedes, který oční kontakt vysloveně přitahuje, vyhledává a pozorovateli poskytuje vizuální uspokojení. Uvnitř se ocitáme ve známém prostředí všech aktuálních kompaktních mercedesů. Přístrojová deska je přehledná, dobře zpracovaná, že bychom ale zvlášť v testovaném provedení s hliníkovým dekorem identifikovali milionovou cenovku, to úplně jednoznačně říct nemůžeme.
SUV? Nebo kupé?
Rovněž nemůžeme říct, že bychom v GLA spolehlivě rozpoznávali rysy kategorie SUV. Zatímco s Audi Q3 nebo BMW X1 jsme si v podstatě jisti, mercedes je takový nějaký nižší, sportovnější… Dojem kupé jen posiluje interiér, respektive prostorové poměry. A když je jako u našeho kousku GLA doplněno o panoramatickou střechu, připadá si 180 cm vysoký redaktor uvnitř GLA dost nepatřičně. Jako by bylo opravdu určeno výhradně drobnějším slečnám, které budou o strop místo pleší drhnout skutečným účesem. Obdobně přerostle jsme se však cítili také v sedanu CLA. To zavazadlový prostor je na zvýšené přepravní nároky dané „shoppováním“ (taková ta nahodilá potoulka obchodem) připravený dobře. Základních 421 litrů objemu lze pohotově rozšířit na 1235, chválíme rovněž pravidelný, a tedy efektivně využitelný tvar kufru.
Opravdu spíš kupé
Jestliže si Mercedes GLA člověk pořídí ve výbavové linii AMG (což je vzhledem k vnější atraktivitě více než pravděpodobné), dojde k dalšímu vychýlení osobnosti na stranu kupé. Světlá výška se sníží o 15 mm, tvrdší naladění dostanou tlumiče i pružiny, řízení je s paketem AMG směrem ke krajním polohám strmější. Tedy proměnný převod řízení podobně jako u Octavie RS. Původně SUV od Mercedesu pak přeochotně zatáčí a naklání se naprosto minimálně. Celkové vyznění jízdních vlastností je tak daleko víc sportovní než komfortní. Zvlášť na devatenáctipalcových kolech pak GLA umí dát opravdu ránu i na nerovnostech, od nichž byste natolik výraznou odezvu nečekali. Je to trochu zvláštní kombinace, paket AMG a pohon všech kol 4Matic doplněný o offroadový režim. Sice jde jen o zvýšenou citlivost distribuce točivého momentu na povrchu se zhoršenou přilnavostí, nicméně po aktivaci terénního módu můžete na displeji sledovat boční náklon vozu nebo sklon kopce. Při sjíždění potom jistě přijde na řadu systém DSR, který pohlídá, aby se GLA z prudkého kopce moc nerozjelo. No… skotačit v terénu s přitvrzeným Mercedesem GLA na devatenáctipalcových nízkoprofilových pneumatikách by snad nenapadlo ani Sarah Jessicu Parker.
Nafta a dvě spojky
Spojení vznětového čtyřválce 220 CDI a dvouspojkové převodovky 7G-DCT jsme vyzkoušeli už v sedanu CLA. Tehdy z nás nadšení vysloveně netryskalo. Bohužel i v případě GLA musíme znovu konstatovat, že mercedes ideální souhry naftové jednotky a sedmistupňového automatu stále nedosáhl. Ne zcela hladké jsou zejména rozjezdy, kde je potřeba s plynem zacházet velmi citlivě, aby sebou GLA necuklo. Při samotné jízdě pak dvouspojka občas delší dobu váhá, než si správný převod vybere. Prodlevu jsme zaznamenali hlavně při výjezdu ze zatáček. Jinak ale 7G-DCT řadí velmi rychle (ostatně jako každá dvouspojka), to jí upřít nemůžeme. Vznětovému čtyřválci zase nikdo nebere hezkou spotřebu, většinou jen lehce nad šesti litry. Slušná je i dynamika, zaručená už tabulkovými hodnotami 125 kW a 350 N.m. Přesto bychom si do GLA představovali spíše zážehovou jednotku. Hrubší a hlučnější chod nafty 220 CDI není tak nějak dostatečně sexy, řekli bychom.
Úspěch zaručen!
Mercedes GLA se bude určitě výborně prodávat. O tom jsme přesvědčeni. Stejně jako jde skvěle na odbyt sedan CLA. A stejně jako je Sex ve městě jedním z nejúspěšnějších seriálů všech dob. Rozšíření GLA nezabrání ani vyšší cena, byť základ 935 330 Kč za verzi 220 CDI 4Matic je posazený docela vysoko. Novince však kromě nezpochybnitelného půvabu pomáhá také aktuální akce pro verze 4Matic, v jejímž rámci se výbava rozšíří o elektrické otevírání pátých dveří, bixenony, vyhřívaná přední sedadla, aktivní parkovací asistent, couvací kameru, automatickou dvouzónovou klimatizaci, asistent hlídání mrtvého úhlu nebo systém Pre-Safe, to vše za 4999 Kč. Zvýhodnění tak dosahuje sto šedesáti tisíc. A to už je něco jako povánoční výprodej!