Citroën Berlingo XTR: Terénní kamufláž
Oplastovanou verzi praktického Citroënu Berlingo jsme vyzkoušeli v nejsilnějším vznětovém provedení.
(více v čísle 14/14)Je neuvěřitelné, jakou oblibu si v posledních letech získalo malé MPV Citroën Berlingo, i když je postavené na základech užitkového modelu. Ale není se čemu divit. Vždyť cena začíná na 319 900 Kč a testovaný turbodiesel 1.6 HDi/84 kW stojí v provedení XTR s Technopaketem jen 379 901 Kč a s bonusem za starý vůz cena klesne až na 349 901 Kč.
Co za tyto peníze dostanete? Rozhodně jeden z nejprostornějších rodinných vozů s délkou do 4,4 metru na trhu, na jehož zadní sedadla není problém ukotvit tři dětské sedačky, a obrovský kufr se základním objemem 675 litrů. Mávnutím kouzelného proutku nebo spíš vyjmutím druhé řady sedadel se berlingo promění v praktickou dodávku, do které se vejde 3000 litrů nákladu. Tolik prostoru za tak málo peněz budete u konkurence hledat těžko. Navíc s provedením XTR získáte velmi slušnou výbavu obsahující LED diody pro denní svícení, mlhová světla, klimatizaci, kožený věnec volantu, rádio s CD přehrávačem, palubní počítač nebo ESP s pomocníkem pro rozjezd do kopce. Nic víc pro poklidné cestování není potřeba. Pro mladší zákazníky zasažené digitálním věkem navíc Citroën u této motorizace a výbavy připravil speciální nabídku v podobě Technopaketu, obsahujícího připojení bluetooth a USB za jednu korunu.
Provedení XTR je specifické i tím, že potěší duši dobrodruhů. Výrazné oplastování karoserie dodává pocit, že můžete vyrazit až na kraj světa. Lehce terénní varianta dostala i trochu zvýšený podvozek a ocelový kryt pod motorem. Je škoda, že do standardu této verze neprošel systém Grip Control. Je to vlastně ESP s několika terénními režimy schopné nechat obě hnaná kola protáčet. Elektronika tak supluje uzávěrku diferenciálu a zlepšuje průchodnost vozu po nezpevněném povrchu. Příplatek 20 000 Kč ale není tak hrozný.
Stále bychom se vešli do čtyř set tisíc, a to se čtyřválcovým turbodieselem 1.6 HDi s výkonem 84 kW. Jde o ideální spojení slušné dynamiky a ekonomiky provozu. Léty prověřený osmiventilový agregát se nám líbil plynulostí a také spotřebou kolem šesti litrů nafty. Ve větším rozletu ho omezují jízdní vlastnosti, řízení nebo řazení, kterým spíš vyhovuje výletnické tempo.