Honda CB500 X: Půl litru pohody
Dospěle vypadající univerzální cesťák za velmi férovou cenu zní jako slušné lákadlo. Honda CB500 X je přesně taková.
(více v čísle 15/14)Honda uvařila z jednoho těsta hned tři různě laděné pětistovky: supersport CBR500 R, naháč CB500 F (dojmy najdete v samostatném článku) a do třetice testovaný crossover CB500 X, který se tváří jako lehké cestovní enduro. Ale řekněme si na rovinu hned v úvodu, že na asfaltu je mu lépe. Posádce také, protože jako univerzální cesťák funguje výborně.
Když k hondě přicházíme, jako první se nám derou na jazyk slova chvály.
Design se vážně povedl. Elegantní, přiměřeně dravý a velmi dospělácký – tedy alespoň z pravé strany. Pohled na levý bok prozradí, že jde o stroj střední kubatury. Nenajdete tu ani výfuk, ani přední brzdový kotouč.
Při výšce postavy 178 cm nám zcela vyhovuje vzpřímenější pozice, která má potenciál vyhovět širšímu spektru řidičů než oba sourozenci se skrčenějším posazem. Verze X má nejen výš umístěné sedlo, ale také řídítka na delší přední vidlici. Podtrženo a sečteno se nám na crossoveru výborně cestovalo i na delší vzdálenosti, aniž by si tělo říkalo o odpočinek. Přiměřené pohodlí se dostávalo také spolujezdci.
Když už jsme u komfortu, musíme zmínit příjemně měkčí naladění podvozku, který si při výletním tempu dobře rozumí i s nekvalitním povrchem některých okresních silnic. Samozřejmě se druhá strana mince ukáže při sportovní jízdě. Abyste to nepochopili špatně – na stroj za 150 000 Kč je honda sympaticky ovladatelná a dostatečně stabilní, nicméně při dravějším stylu a ve vysokých rychlostech už je lehká nervozita komfortního podvozku znát. S tím ostřejším tempem jsme se vážně nespletli. Dvouválcová pětistovka se ochotně roztáčí a od šesti do osmi a půl tisíce otáček s ní umí být i slušná zábava. V pásmu středních a nízkých otáček motor také není k zahození, ale chuti do života zde má citelně míň.
Hned jsme si vzpomněli na bratrance z vlastní stáje – podobně laděnou Hondu NC700 X (test v SM 35/12). Motor větší, ale na chlup stejně výkonný. Povahově ovšem pravý opak – dole silák, nahoře mrtvola.
Ale zpátky k pětistovce, která si zaslouží ještě jednu pochvalu. Za nízkou spotřebu. Běžně jsme se pohybovali mezi 4,0 a 4,5 l/100 km. Nádrž na 17,3 l (o 1,6 l víc než mají sourozenci) nám při testu vystačila na sympatických 430 km, při vyloženě úsporném stylu jízdy by to bylo ještě o chlup víc.
S přihlédnutím k cenovce 149 900 Kč tak můžeme hovořit o skutečně povedeném stroji pro přesun i zábavu.