Volvo XC70 D4 AWD aut. & man.: Motorové šachy
Modernizované Volvo XC70 D4 s pohonem všech kol jsme vyzkoušeli s manuální i automatickou převodovkou
(více v čísle 15/14)Velké kombi XC70 se zvýšenou světlou výškou a oplastovanou karoserií patří do zlatého fondu švédské automobilky. Model, který zvládne i lehčí terén, si získal popularitu pro robustnost, prostornost i pohodlí. Aktuální generace se začala vyrábět v roce 2007 a loni prošla modernizací. Zvenku se změny příliš neprojevily – přepracovaná jsou zadní skupinová světla nebo přední nárazník s jinou lištou kolem mlhovek. Tradiční výraz tak naštěstí zůstal zachován.
Uvnitř už je to ale jiné. Historií jsou dva kruhové ukazatele, řidič nyní jízdní údaje sleduje na digitálním panelu s třemi displeji, který známe i z ostatních modelů Volva. S tím se změnil přístrojový štít včetně celé palubní desky. Obrazovka navigace už nevyjíždí z palubky, ale dostala stínítko a má stálé místo nad středovým panelem. Ten je také přepracovaný – širší, s jiným uspořádáním tlačítek i ovladačů a zmizel z něj jednobarevný displej. Všimli jsme si i nového tříramenného volantu nebo voliče samočinné převodovky. Důležité je, že jsme se uvnitř cítili příjemně a vychutnávali si kvalitní zpracování, materiály a jednoduchý styl.
S modernizací se pod kapotu dostaly i nové motory. Vznětový agregát s označením D4 ale nemusí vždy znamenat jedno a to samé. V případě modelu XC70 s pohonem předních kol jde o čtyřválcový dvoulitr s výkonem 133 kW. Čtyřkolka má sice stejně silný agregát, ale jde o pětiválec s dvojicí turbodmychadel o objemu 2,4 l, který v různých obměnách slouží ve volvech dlouhou řádku let. A jde mu to stále dobře. Díky plynulému zátahu od nízkých otáček se s ním jezdí velmi příjemně. Komfort jízdy zvyšuje kultivovanost a výborné odhlučnění.
Pro pohodovou a klidnou jízdu se hodí i šestistupňový automat, který řadí jemně, plynule a snaží udržovat co nejnižší otáčky motoru. Při snaze o dynamičtější jízdu ale občas zaváhal a výrazně zvedl i spotřebu. My jsme normálně jezdili do osmi litrů, přišlápnutím plynového pedálu víc k podlaze stoupla na deset.
Na sportovní notu však není připravený ani podvozek, a tak jsme se rychle vrátili k pohodovému cestování s jemným překonáváním všech nerovností. Volvo XC70 má prostě své kouzlo, i když nejde o levnou záležitost.
Volvo XC70 D4 AWD 6MT
To je volvo!
Z testů nejnovějších produktů značky Volvo jsme byli často mírně v rozpacích, co si o novém směrovaní automobilky vlastně myslet. Za volantem modelu XC70 D4 AWD s manuální převodovkou, která je proti automatu o 96 600 Kč levnější, to byla lahoda! Nesmírná úroveň komfortu, charakteristický a charismatický zvuk pětiválce, zátah neredukovaný rozvláčnějším automatem… Opravdu jeden z nejpříjemnějších automobilových zážitků poslední doby. Škoda ho, pětiválce. Končí kvůli emisním normám, přitom my jsme s dvoutunovou čtyřkolkou jezdili lehce nad sedmi litry…