Toyota ProAce: Převlečený klasik
Toyota začala nabízet nový lehký užitkový vůz ProAce, který se až nápadně podobá zavedené dodávce trojlístku Fiat, Peugeot a Citroën.
(více v čísle 15/14)Někdy je lepší neplýtvat časem a penězi na vývoj nového modelu, ale raději se poohlédnout v okolí a dohodnout se na spolupráci s jinými automobilkami. Tímto směrem se vydala i Toyota a její nová dodávka ProAce je vlastně nezměněným úspěšným konceptem využívaným koncernem PSA a Fiatem – jiná je jenom maska chladiče a logo uprostřed. Například interiér zůstal stejný. Jenže se vyrábí již od roku 2007 a v současnosti už jde spíše o výběhový model. Co tedy tímto krokem Toyota získala?
Zaprvé má konečně konkurenceschopnou střední dodávku, která splňuje všechny požadavky evropských zákazníků. Předchozí Hiace (testovali jsme v čísle 4/2010) byl totiž vyvinut v Japonsku a na starém kontinentě si příliš příznivců nezískal. V nabídce Toyoty jsme ho našli ještě v roce 2011 a už tehdy bylo jasné, že společný produkt PSA a Fiatu je mnohem kvalitnější. Zadruhé získal slušný dvoulitrový turbodiesel, který má výrazně nižší emise než vznětový agregát 2,5 l v hiace. Původní dodávka měla výkon maximálně 86 kW, spotřebu 8,6 litru a emise 228 g CO2 na kilometr. My jsme v ProAce testovali slabší variantu s výkonem 94 kW. Ve verzi kombi Van s prodlouženou karoserií má spotřebu jen 7 l/100 km a produkuje 183 g CO2. V době snižování emisí je to určitě značný posun. Navíc je tento agregát dobře odhlučněný, příjemně táhne od nízkých otáček a reálně si řekne o 7,5 l nafty.
Také jízdně je ProAce výrazně lepší než předchozí hiace. Vše začíná přirozenou pozicí řidiče za volantem a následuje slušným tlumením nerovností a stabilitou v zatáčkách. Ani prostorově nemáme testovanému vozu co vytknout. Na všechna místa se nastupuje příjemně a přístup do nákladového prostoru odděleného od posádky pevnou příčkou je velmi dobrý. Objem 3,6 m3 sice už nejde zvětšovat, ale na přepravu dělníků se základním nářadím, pro což je provedení Kombi Van primárně určeno, nám připadá dostatečný.
Bohužel nás však zaskočila cena. V porovnání se stejně koncipovanou a prostornou konkurencí je Toyota ProAce vlastně nejdražší.