Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

22. 4. 2014
Martin Machala

Škoda Vision C: To je jízda

Škoda Vision C

Fotogalerie

6 fotografií

Škodu Vision C jsme podrobně popsali v rámci ženevského autosalonu, minulý týden jsme se však mladoboleslavským prototypem svezli!

(více v čísle 16/14)

Jediná svého druhu. Ostře zelená škodovka uprostřed haly v průmyslové zóně v Kosmonosech. Takto v obyčejném prostředí je daleko působivější než obklopená ženevským mumrajem. Žádný stánek, hostesky ani světla, pod kterými nevydržíte stát, jaké z nich jde vedro. Teď je Vision C odkázaný jenom na svůj design.

Zvlášť vedle Rapidu Spaceback, který chudák postává opodál, aby vozil fotografa, vypadá Vision C naprosto fenomenálně. A naprosto nadpozemsky. Jestli byste podle našich ženevských fotek řekli, že škodovácký koncept by od série nemusel být tak daleko, konfrontace s každodenní realitou (tedy Rapidem Spaceback) vyznívá totálně „asériově“. Vision C musí být nevyhnutelně nějaký přízrak, jeho zelená barva je nepochybně jedovatá! Objevit se tohle v běžném provozu, někdo by mohl podlehnout dojmu, že je takové zjevení nutné vymítat.

Škoda Vision C
Škoda Vision C
Autor: David Rajdl

Hlavně na nic nesahat!

Z Visionu C se těžko spouští oči, vedle nás se však objevuje pán s iPadem a otevírá přední dveře. Ještě předtím přejede prstem po displeji a interiér auta se rozzáří, jako když se přes měsíc v úplňku přežene mrak. „Uvnitř na nic nesahejte!“ zastavuje nás před nastoupením do vozu. „Na žádné páčky ani ovladače, ruce držte jenom na volantu!“ uděluje rozkazy pán s iPadem. Sedne si vedle nás a na svém dotykovém přístroji spouští startovní proceduru, kterou zakončuje stlačením zeleného tlačítka pod volantem.

Pozice za volantem je v nejlepším slova smyslu tuctová
Pozice za volantem je v nejlepším slova smyslu tuctová
Autor: David Rajdl

Čtrnáctistovka spalující plyn okamžitě naskočí, což víme s naprostou jistotou. Tlumicí hmoty jsou zcela logicky u prototypu zastoupeny minimálně. „Šlápněte na brzdu, já vám zařadím a pak se pomalu rozjeďte,“ posloucháme další pokyny. No… že nám není dovoleno ani posunout volič převodovky do polohy D, to se nás skoro dotklo. Když ale potom vidíme, že páka v kulice trochu drhne, raději necháváme ruce na volantu. „A pás?“ zajímáme se o pasivní bezpečnost. „Jenom to ne!“ zhrozí se pán s iPadem a ukáže nám pouzdro zámku vyrobené z křišťálu. Opticky ale velmi efektní! Vision C se velice pozvolna rozjíždí, plynu se prakticky nedotýkáme. „Jeďte nejvýš patnáct za hodinu,“ ozve se z místa spolujezdce. „A ne že bych vás chtěl znervózňovat, ale prototyp přijde na čtyřicet milionů.“ Limit 15 km/h bereme jako dogma!

Polotovar

Design sice velmi futuristický, Vision C je ale hlavně při pohledu zvenku dotažený naprosto do detailu. Jako by se jednalo dejme tomu o nultou sérii hodně odvážné škodovácké novinky. Stačí však pár metrů a hned je jasné, že tohle auto vzniklo primárně pro ženevskou točnu. Jízdní vlastnosti jsou opravdu syrové, do sériové podoby daleko. Od prototypu zaměřeného striktně na design těžko čekat něco jiného! I kdyby patnáctikilometrového limitu nebylo, rychleji bychom se s Visionem C nerozjeli.

Volič převodovky šel pěkně ztuha. Proti jeho pohybu protestoval křišťál skřípáním.
Volič převodovky šel pěkně ztuha. Proti jeho pohybu protestoval křišťál skřípáním.
Autor: David Rajdl

Stejně ale byl zážitek vidět tohle auto v pohybu. Hlavně mimo halu, na asfaltové silnici v jejím okolí, působil Vision C absolutně neskutečně. Zelená barva se na slunci stala ještě jedovatější, auto s velmi nízkou siluetou podpořenou devatenáctipalcovými koly se pohybovalo natolik vznešeně, že bychom smekli, mít co. Takto venku, mimo výstaviště i sterilní prostor haly, je dojem z Visionu C daleko silnější. Přední minimalistické světlomety a zadní divoce zalomené svítilny nám připadají ještě o hodně odvážnější, než by nás podle fotek a ženevských zkušeností kdy napadlo. Pokud má toto být nová tvář značky Škoda (jak nás Jozef Kabaň opakovaně ujišťuje), budou mladoboleslavské produkty v budoucnu opravdu vidět.

Co teď?

Krátké svezení končí, Vision C musí zpátky do nabíječky, klasický akumulátor totiž prototyp nemá. A hned zítra musí na další focení, v následujících týdnech se Vision C nezastaví.

Takto prosím vypadá motorový prostor Visionu C. Čtrnáctistovka TSI tam prý někde opravdu je.
Takto prosím vypadá motorový prostor Visionu C. Čtrnáctistovka TSI tam prý někde opravdu je.
Autor: David Rajdl

Je o něj velký zájem, prototyp zaujal. Dokonce prý tak, že se uvažuje o sériové produkci! Zatím se sice mluví jenom o čínském trhu, který našel ve škodovácké kreaci obzvláštní zalíbení, ale třeba se pro čtyřdveřové kupé najde marketingová skulina i na trhu evropském.

Jak jsme napsali v ženevském speciálu, takto podobně budou vypadat zadní partie nové fabie
Jak jsme napsali v ženevském speciálu, takto podobně budou vypadat zadní partie nové fabie
Autor: David Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851