Téma: Domeček plný koleček | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Téma: Domeček plný koleček

Trendy v konstrukci automatických převodovek

Absence spojkového pedálu značí, že si užijete komfortní jízdu bez řazení. Ale není automat jako automat. Různá technická řešení mají odlišné vlastnosti, požadavky na ovládání i údržbu.

(více v čísle 16/14)

Automatické převodovky dávno přestaly být výsadou drahých vozů či exotickým prvkem příplatkové výbavy. Naopak se rozšířily v nejprodávanějších segmentech a našly si řadu skalních příznivců. U luxusních a supersportovních vozů to došlo tak daleko, že je se spojkou a řadicí pákou už vůbec nekoupíte – stačí se podívat do nabídky Mercedesu nebo Ferrari.

Zásadní posun v konstrukci ale můžeme pozorovat globálně. Před nějakými patnácti lety byl standardem čtyřstupňový automat s hydrodynamickým měničem, prémioví výrobci zavedli koncem devadesátých let minulého století pátý stupeň.

A pak už to šlo v docela rychlém sledu. V roce 2002 přišlo BMW s šestikvaltem, o rok později zařadil Mercedes sedmičku. Čtyři roky byl klid, než v sezoně 2007 nasadil Lexus osmistupňovou převodovku, což se záhy stalo standardem i u ostatních prémiových značek. Mezitím jsme si hlavně díky rozšířenému sedmistupňovému DSG koncernu Volkswagen na vyšší počet rychlostí tak nějak zvykli.

Další zlom nastal až koncem loňského roku, kdy se začaly s minimálním časovým odstupem prodávat tři vozy s devítistupňovým automatem: Mercedes-Benz E 350 BlueTec s podélně uloženým motorem, Range Rover Evoque s příčnou zástavbou a stejné uspořádání po užívá také nový Jeep Cherokee. Ten měl být prvním „devítkářem“ na světě, jeho výroba ale byla odkládána a do Evropy přichází až nyní.

Naše první setkání s devítistupňovým ústrojím při testu Range Roveru Evoque přimělo k zamyšlení, kam až honba za počtem převodových stupňů povede a jaký má vlastně smysl.

Bludný kruh

Nejde tu o komfort ani dynamiku jízdy. Za vším je ekologie. Politický tlak na snižování emisí CO2 vede automobilky k tomu, aby v homologačních zkouškách udržely co nejnižší otáčky motoru. Aktuální metodika měření akcentuje jízdu volným tempem a ustálenou rychlostí, takže stačí pět nebo šest hodně dlouhých převodů. V roce 2017 ale vstoupí v platnost metodika nová, plná zrychlení a zpomalování v citelně vyšší zátěži. Tady už „plný knedlík“ pod jedním dlouhým převodem nepomůže. Naopak bude třeba řadit tak pohotově, aby se motor udržel v co nejplynulejším tahu bez ohledu na rychlost. Blízká budoucnost proto slibuje rozšíření převodových poměrů u vozů všech kategorií. Osm rychlostí – donedávna výsada nejluxusnějších vozů – se dnes objevuje ve Volvu S60 s motorem uloženým napříč. Sotva jsme poprvé otestovali devítikvalt, nechal se Volkswagen slyšet o desetistupňovém DSG.

Laik možná obdivně jásá, technik kroutí hlavou. Některé mnohastupňové převodovky řadí zmateně, protože z tak širokého pole možností i vyspělá elektronika hůř odhaduje záměr řidiče. Větší pochybnosti budí násobně častější řazení, přinášející rychlejší opotřebení třecích součástí (spojky, blokovací brzdy) paradoxně doprovázené zmenšováním a odlehčováním naprosto všeho.

Technický vývoj sice stále posouvá možnosti materiálů a povrchových úprav, tento proces však probíhá za drsně rostoucího tlaku na výrobní cenu. I když bude současná životnost převodových ústrojí zachována, u ojetého vozu bude majitele čekat složitější a dražší oprava. A úspora paliva, kterou přineslo několik let provozu v nejnižších otáčkách, přijde zase vniveč.

Deset nejčastějších dotazů a odpovědí, rozhovor s expertem a další podrobnosti najdete v SM č. 16/2014. 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851