Kia Soul: Tak je to správné, tak to má být | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Kia Soul: Tak je to správné, tak to má být

Kia Soul 1.6 GDI Exclusive

Fotogalerie

13 fotografií

Kia Soul je o designu. Proto se jeho osnova u druhé generace nemění, jinak je ale vše nové a skokově lepší.

(více v čísle 16/14)

Některé auto nás překvapí víc, než bychom čekali. Takové dojmy v nás zanechal první český test druhé generace crossoveru Kia Soul. Původně nevyzrálý adolescent s extravagantním zevnějškem a jankovitým charakterem dozrál do kvalitního dospělého jedince, se kterým je radost trávit čas.

Kia Soul 1.6 GDI Exclusive
Autor: Jiří Káš

Co bylo, to bylo

Za volantem prvního soulu z roku 2008 jsme měli pocit, že se tvůrci vyčerpali návrhem šik kabátu a na zbytek už jim jaksi nevystačily síly – interiér působil stroze a lacině.

V roce 2014 je všechno jinak, byť se to vzhledem ke stejnému rázu karoserie nemusí zdát. Soul je nadále 4,1 metru dlouhým kvádrem s řadou zajímavých perliček – kulaté mlhovky vpředu i vzadu, zaslepená maska chladiče, originální pojetí pátých dveří. Na pohled působí soul větším a robustnějším dojmem, než tvrdí skutečné rozměry. Zkrátka jej nepřehlédnete. O to méně, když se kupující rozšoupne a připlatí 17 000 Kč za dvoubarevné provedení a deset za barevná osmnáctipalcová kola…

Standardem je průměr 16 palců. Sedmnáctky, osmnáctky a barvu najdete mezi příplatky.
Autor: Jiří Káš

Nám se soul hodně líbí. Klidně s námi nemusíte souhlasit, ale troufáme si tvrdit, že Kia odvedla kus poctivého designérského řemesla, což oceňujeme. Obzvlášť když i takoví estéti jako Francouzi poslední dobou tápou a tvůrčí krizi řeší navěšením nesourodých tretek na nudný základ. Design soulu je promyšlený a nenechá vás bez názoru. I tím dokonale zapadá po bok svérázného Nissanu Juke, s nímž tvoří protiváhu decentnějšímu Peugeotu 2008 či Renaultu Captur.

Chata na základech vily

Soul II se uměl narodit. Matička Kia k němu byla štědrá. Zatímco první generace vycházela z malých vozů, novinka, ač delší jen o čtyři čísla, dostala dospělejší platformu nižší střední třídy – tedy cee’du, ale pozor! Bez víceprvkové zadní nápravy, soul má vlečenou.

Kdysi nekomfortně tvrdý a poněkud polovičatý soul nám najednou padl do oka celkově sympatickým a uhlazeným projevem. Páka šestistupňového manuálu se tiše a přesně prochází v kulise po krátkých drahách. Posilovač řízení s třemi režimy Comfort/Normal/ Sport pracuje příjemně a adekvátně zaměření auta. K objektivní dokonalosti postrádá zpětnou vazbu od kol, která ale chybí až při sportovnější jízdě.

Skvělá práce: šest stupňů, krátké dráhy, přesný chod.
Autor: Jiří Káš

To však nic nemění na tom, že když se v řidiči probudí dravější „já“, bude spokojené. Soul se pevně tiskne k zemi, podvozek radostně krájí zatáčky a nedotáčivou povahu koncepce s předním pohonem maskuje do neviditelna. Že bymu slušela čtyřkolka? S pohonem 4x4 se ani v druhém vydání soulu nepočítá.

Zásadní pokrok nastal v úrovni tlumení. Ani s příplatkovým obutím velikosti 18 palců není soul tak tvrdý jako předchůdce s menšími koly. Nebudeme zapírat, že na hrbolech poskakuje. Podvozek stále patří k tužším a velikost ráfků udává tón. O třetinu tužší karoserie se ale hýbe jako celek a místo někdejších tvrdých kopanců do interiéru pouští jen příjemně tlumené bubnování, které dává jízdě až prémiový nádech. Stejný pocit ostatně vyvolávají i detaily jako zvuk zavírajících se dveří, bezchybná ergonomie i chod všech spínačů a v neposlední řadě útulný interiér, precizně sestavený z hodnotně působících materiálů. Stejně jako kvalita jízdy se i dojem z pobytu uvnitř zlepšil spíš o dvě generace.

Interiér se polepšil v estetickém dojmu i kvalitě. Přístroje jsou výborně čitelné, tlačítka velká a přehledně rozmístěná. Zalíbení jsme našli v krásném multifunkčním volantu.
Autor: Jiří Káš

Toč, nebo vychladni

Dosavadní přesila pozitivních dojmů není přehnaná, soul se skutečně povedl. Dokonalý ale není a pihy se najdou. Vezměme třeba průměrný objem kufru 354 litru, do kterého vede cesta přes ručně odklápěcí plato.

Kufr pojme nijak zajímavých 354 litrů.
Autor: Jiří Káš

Častěji jsme se ale potýkali s laxním projevem benzinové šestnáctistovky s atmosférickým plněním a přímým vstřikem. Na papíře drtí konkurenci výkonem 97 kW, pro ten si ovšem musíte sáhnout nad šest tisíc otáček. A to nejspíš nebude typickému zákazníkovi po chuti, obzvlášť pokud se snaží jezdit úsporně. Rozumná řeč je s motorem až tak od čtyř tisíc, pod touto hranicí, kde jsme zvyklí běžně provozovat konkurenční turbomotory, jako by soul postrádal životní elán. Zmlsáni zátahem malých turbín jsme se při předjíždění nemohli dočkat zátahu a na výjezdu ze zatáček se nudili a přemýšleli, o kolik víc by schopný podvozek snesl.

Přímovstřiková benzinová šestnáctistovka bez turba má línější spodek, parádních 97 kW musíte hledat ve vyšších otáčkách.
Autor: Jiří Káš

Pro běžný pohyb po městě a okolí jde ale o adekvátní a dostatečnou motorizaci, která vyniká tichostí, kultivovaností a spotřebou kolem sedmi litrů. Při těžší noze ale snadno přesáhne devět.

Kia Soul 1.6 GDI Exclusive
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851