Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

25. 4. 2014
Martin Machala

Mercedes-Benz C: Céčka letí!

Mercedes-Benz C 220 BlueTec

Fotogalerie

10 fotografií

Po testu Mercedesu třídy C jsme nabyli přesvědčení, že se céčka znovu stanou hitem!

(více v čísle 16/14)

V poslední době se toho u Mercedesu děje hodně – nová třída S, rozrůstající se řada kompaktních předokolek, třída V… A samozřejmě kompletně nové céčko, které je podobně jako luxusní esko slušným revolučním počinem. Tentokrát ve střední třídě.

DOJEM

Poznáš mě?

Nový sedan je velmi dynamický, atraktivní, zvlášť s paketem AMG velice působivý. Na designu karoserie opravdu těžko hledat vroubek. Jenom si říkáme, jestli ta podobnost s vlajkovým eskem není až příliš zřejmá. Hlavně při pohledu zezadu je pozorovatel odkázán na své schopnosti odhadnout rozměry vozu. To je vlastně jediná cesta, jak sedany rozlišit.

Přístrojový štít má jemnější grafi ku než dřív, přehled si ale zachoval.
Přístrojový štít má jemnější grafi ku než dřív, přehled si ale zachoval.
Autor: Jiří Káš

Uvnitř bychom spíš než o jednoznačné inspiraci třídou S mluvili o doslovném výkladu nového trendu třícípé hvězdy. Tedy „letecké“ výdechy ventilace, „tablet“ v horní části středového panelu a důraz nejen na kvalitu, ale také efekt. I v interiéru třídy C tak máte opodstatněný pocit, že jste se ocitli v něčem extra, ve skutečné prémiovce. Zde bychom si vzpomněli na aktuální kompaktní třídu od Mercedesu, kde jsme po stuttgartské výlučnosti a hmatatelném dopadu vysoké cenovky pátrali marně.

Interiér působí neskutečně luxusně, spory by mohl vyvolávat snad jen rozměrný tablet uprostřed – je lehce naroubovaný.
Interiér působí neskutečně luxusně, spory by mohl vyvolávat snad jen rozměrný tablet uprostřed – je lehce naroubovaný.
Autor: Jiří Káš

V céčku jsme občas pátrali a tápali v palubním menu. Pro sedan střední třídy připravila automobilka nové informační rozhraní včetně jeho ovládání, které se realizuje hlavně prostřednictvím centrální myši na středovém panelu. Na tu můžete klikat, její horní část pak funguje jako touchpad. Pod myší se krčí ještě další ovladač, tentokrát kruhový, v mnohém suplující výše posazenou myš. Ovládání většiny funkcí je tak zdvojené, což si dovolíme považovat za nadbytečné. Původní řešení s jediným všemocným kolečkem nám přišlo intuitivnější a také ergonomicky vhodnější. Takto jsme občas při manipulaci se spodním ovladačem nechtěně pohladili touchpad a tablet z toho byl nějaký zmatený.

Pod myší se krčí ještě kruhový ovladač, který známe i z jiných mercedesů.
Pod myší se krčí ještě kruhový ovladač, který známe i z jiných mercedesů.
Autor: Jiří Káš

CENA A VÝBAVA

Musí se platit!

Základní cenovka prozatím jediné vznětové verze 220 CDI BlueTec činí 952 270 Kč, což je částka, kterou ve střední třídě můžete porovnávat jen s konkurenty od Audi a BMW. Příplatek 65 552 Kč za sedmistupňovou automatickou převodovku však Mercedes třídy C vystřelí nad milion, čímž se céčko vzdálí i svým nejbližším prémiovým soupeřům. Holt nejnovější zboží! Sumy výrazně překračující rámec střední třídy jsou očekávatelné, stejně tak i tučné příplatky prakticky za cokoliv. Platit tak musíte třeba za tempomat (8429 Kč), couvací kameru (12 487 Kč) nebo vyhřívání předních sedaček (10 146 Kč)…

Nad ovladačem světlometů najdeme tlačítka jízdních asistentů.
Nad ovladačem světlometů najdeme tlačítka jízdních asistentů.
Autor: Jiří Káš

PROSTOR A POHODLÍ

Věrný střední třídě

Od céčka nelze čekat, že byste se uvnitř kvůli nadbytku prostoru ztratili. Mercedes se totiž stále drží rozměrů kdysi typických pro střední třídu, tendence konkurentů rozprostírajících se široko daleko za hranice segmentu neakceptuje. Vzadu tak pro kolena zbývá nijak závratných dvanáct centimetrů, šířka interiéru odpovídá Volkswagenu Golf. Přidejte k tomu silně klesající střechu, u podlahy položený sedák dotýkající se stehen jen minimálně a 180 cm vysoký redaktor posezení na zadních sedačkách nové třídy C zrovna vyhledávat nebude.

Vpředu si na prostorové poměry stěžovat nemůžeme, vzadu bychom si dupli. Nad hlavou centimetr místa, na šířku rovněž žádná sláva. Sedák navíc podpírá stehna jen minimálně. Přední sedačky vypadají velmi skromně, měření však dokázalo, že podměrečné nejsou.
Vpředu si na prostorové poměry stěžovat nemůžeme, vzadu bychom si dupli. Nad hlavou centimetr místa, na šířku rovněž žádná sláva. Sedák navíc podpírá stehna jen minimálně. Přední sedačky vypadají velmi skromně, měření však dokázalo, že podměrečné nejsou.
Autor: Jiří Káš

Vpředu bychom o nadbytku také nemluvili, prostorovou nabídku označíme za dostatečnou. Rozměry sedaček potom za vyhovující, někdo by však mohl jejich sevřenější výplně považovat za mírně sportovní výstřelek. Páprdovsky rozložitá křesla dodává Mercedes od třídy E výše.

Co vypadá jako dřevo, je opravdu dřevo. Kapsy jsou dostatečně prostorné i praktické
Co vypadá jako dřevo, je opravdu dřevo. Kapsy jsou dostatečně prostorné i praktické
Autor: Jiří Káš

Na základním objemu 480 litrů jako by se německé prémiové trio domluvilo. Úzus neporušilo ani céčko, u něhož se však budete muset smířit s dost omezeným vstupem. I na poměry sedanů. Tuhost karoserie evidentně dostala přednost, což potvrzuje také minimalistický průzor do interiéru po sklopení zadních opěradel.

Základních 480 litrů je jakási prémiová norma. Vstup je však hodně omezený.
Základních 480 litrů je jakási prémiová norma. Vstup je však hodně omezený.
Autor: Jiří Káš

MOTOR

Utlumeno Konečně vznětový čtyřválec 220 CDI, který je odhlučněný tak, jak bychom od mercedesu čekali. Zatímco v éčku dokáže naftově hlučet, v novém céčku jen tak v dáli mírně a příjemně hučí.

A nádherně plynule zatahuje. Díky dvojitému přeplňování věc předpokladatelná, se čtyřválcem však dotažená natolik, že turboefekt působí jako mlhavá vzpomínka známá už jen z odborné literatury.

Reakce na plyn jsou přímo úměrné aktuálně nastavenému jízdnímu režimu. Zatímco v módu Eco prošlápnete podlahu a céčko se plížením plazením vydá obezřetně vpřed, s protipólem Sport+ vyráží jako nakopnuté levačkou Geretha Bala. A to se pravačkou pedálu sotva dotknete… Optimální je podle nás o stupeň nižší sportovní režim, v komfortním je čtyřválec s výkonem 125 kW stále dost letargický.

Mercedes-Benz C 220 BlueTec
Mercedes-Benz C 220 BlueTec
Autor: Jiří Káš

Jen chválit můžeme spojení s klasickým sedmistupňovým automatem. Škubání a nerozvážnost dvouspojky z testu Mercedesu GLA 220 CDI (SM 14/14) se neopakuje ani v náznaku. Změna převodů je za všech okolností plynulá, rychlá, bez váhání. Udávané kombinace 4,3 litru nikdy dosahovat nebudete, my jsme k fi ktivnímu číslu připočetli dva litry. I to však vzhledem k poskytované dynamice a spojení s automatickou převodovkou považujeme za solidní průměr. Ani v komfortním režimu se céčko mezi kuželkami prakticky nenaklání. Ve sportovním se skoro už nehne. S ostřejšími nerovnostmi si vzduch stoprocentně neporadí.

JÍZDA

Famózní vzduch

Podvozek – jádro revoluce. Nejenže je přední náprava vybavena lichoběžníkovým zavěšením, bez jeho dobrodiní se musí obejít o třídu větší éčko (to přece jezdí na podvozku dnes už minulého céčka), ale aktuální generace se poprvé v historii dočkala kompletně vzduchového odpružení! Sice za příplatek 37 149 Kč, ale je tam!

Rovnou si odbudeme jediný nedostatek vyplývající z takového řešení. Ostřejší nerovnosti zkrátka Airmatic nedokáže ztlumit tak, jak by jeho označení možná napovídalo. Ostatně ani esko si při přejezdu zpomalovacího prahu neodpustí drcnutí.

Ani v komfortním režimu se céčko mezi kuželkami prakticky nenaklání. Ve sportovním se skoro už nehne. S ostřejšími nerovnostmi si vzduch stoprocentně neporadí.
Ani v komfortním režimu se céčko mezi kuželkami prakticky nenaklání. Ve sportovním se skoro už nehne. S ostřejšími nerovnostmi si vzduch stoprocentně neporadí.
Autor: Jiří Káš

Všude jinde však pějeme ódy. Na kvalitním podkladu se vzduchové céčko nese ladně a s noblesou, kterou ve střední třídě umí vzdáleně napodobit možná tak Citroën C5 s hydropneumatickým odpružením. Na rozdíl od francouzského modelu ale třída C také zatáčí. A naprosto fenomenálně! Už v režimu Comfort, kde si jinak užíváme výše popsaného vláčného pohodlí, se mercedes na jen trochu větší pobídku od volantu prakticky otáčí kolem vlastní osy. Velice pomáhá další z příplatků, tzv. Direct steer (+6244 Kč). Tedy systém s proměnným převodem, kde se směrem ke krajní poloze stává řízení strmějším. Chválili jsme již v GLA, poprvé poznali v Octavii RS.

Nicméně po přepnutí do sportovního módu, případně do režimu Sport+, se dějí již věci nepoznané. Alespoň v kontextu střední třídy. Céčko je v tomto nastavení agilní až absurdně, stabilita v zatáčkách a ochota skočit do oblouku umlčí BMW 3 s takovou razancí, že se ani neodváží pípnout. Řízení přituhne posilovač, přitvrdí samozřejmě i podvozek a stabilizace si v tu chvíli může dát svačinu. Jistota mercedesu je bezbřehá, jízda pak neskonale zábavná.

ZÁVĚR

Mercedesu se to povedlo s třídou S, úplně nová měřítka stanovilo v rámci segmentu také nové céčko. Výtky končí u podprůměrné nabídky prostoru na zadních sedačkách a horšího tlumení ostrých nerovností. Jinak je třída C po všech stránkách famózní. Novou dimenzi přináší do střední třídy hlavně vzduchový podvozek, naprosto perfektně funguje spojení dvojitě přeplňovaného vznětového čtyřválce se sedmistupňovým automatem. Celkově úžasný dojem podtrhuje interiér, jehož vyznění se zcela vymyká i porovnání s „prémiovou“ německou konkurencí.

Mercedes-Benz C 220 BlueTec
Mercedes-Benz C 220 BlueTec
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
16 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851