Budoucnost: Vrátí se na naše silnice?
Dávno pryč jsou doby, kdy se to nejen u nás žigulíky hemžilo. Špatné období ruské automobilky však zřejmě končí, chystá se celá armáda novinek.
(více v čísle 16/14)Ruská Lada nedávno prohlásila, že chystá modelovou ofenzivu. Podle všeho by s ní neměla zasáhnout jen domácí Rusko, ale i většinu Evropy. A na co se podle neoficiálních informací máme těšit?
Vesta z Prioru
Po nivě je priora nejstarším vozem značky. Vždyť se na fotografiích coby VAZ 2110 představila už v 80. letech! Vyrábět se začala o deset let později. V dnešní podobě to má priora spočítané, v roce 2015 ji vystřídá nový typ Vesta.
Automobilka zatím tajně vypustila první neofi ciální ilustraci prototypu. Atraktivní sedan má vzniknout na platformě dnešní Dacie Logan a představí se ve více karosářských variantách. Jistý je sedan, poté má následovat liftback a kombi. Je možné, že se dočkáme i třídveřového kupé. Motory včetně dieselů zajistí Renault.
Ray se zklidní
Koncept crossoveru XRay sice známe už dva roky, ale zvěsti o sériové podobě pomalu utichly. Jenže ve skutečnosti se na zhmotnění do produkční verze neustále pracuje, finální model však získá podstatně usedlejší tvary. Především půjde standardně o pětidveřový vůz a proti dvouleté studii se pochlubí daleko větším prostorem nad hlavami cestujících.
Hlavními soupeři pokračovatele konceptu XRay mají být Renault Captur nebo Ford Ecosport, z čehož lze předpokládat pohon přední nápravy. Čtyřkolka však vyloučena není, její základ by mohla poskytnout koncernově spřízněná Dacia Duster.
Vyzrálý sýr
O konfiguraci 4x4 ale rozhodně nebude ochuzena nová Lada Niva. Nástupce více než třicetiletého terénního nezmaru má na trh přijet v roce 2016, na jeho vývoj prý dohlíží sám ruský prezident Putin. Zde má být počet komponent sdílených s aliancí Renault-Nissan podstatně širší, rozhodně nepůjde o lakýrku do města. Přesto má nová niva působit elegantně, design se lehce inspiruje Range Roverem Evoque. Připomeňme, že půjde vlastně o třetí generaci nivy. Druhá totiž kdysi vznikla pod taktovkou Chevroletu a s jeho značkou se nějaký čas i prodávala. Klasickou nivu však vystřídat nedokázala…
Už není tak kalná
Pro letošní rok se dočkala modernizace malá řada Kalina – hatchback i kombi s „trabantovským“ označením Universal. Vůz má přepracované čelní partie, design je mnohem současnější. Novinka se zatím prodává v Rusku, brzy se však má objevit v Evropě. Na dlouhou dobu ale ne, neb i nejmenší lada se má do roku 2017 dočkat moderního následníka.
Grant pro praktiky
Dlouho ohlašovaný sedan Granta se začal na českém trhu prodávat koncem loňského roku. Automobilka však v Rusku před několika týdny ukázala další karosářskou verzi, která našince jistě osloví více: pětidveřový liftback. Vůz je přímým nástupcem klasické samary, jejíž výroba na loňský Štědrý den po třech desetiletích skončila. S kombíkem se zatím údajně nepočítá, jeho roli totiž supluje model Largus, tedy upravený Logan MCV minulé generace.
Pro ruské zákazníky má přitom Lada v aktuální nabídce ještě jednu verzi granty: provedení Sport. Dynamikou standardní zážehové šestnáctistovky o výkonu 87 kW sice příliš neoslní, zaujme však speciálním designovým bodykitem a šestnáctipalcovými litými koly.
A co dál?
Vrcholem palety příští generace modelů Lady má být velké (v našich měřítkách spíše kompaktní) SUV. Automobil zhruba odpovídající dnešnímu Volkswagenu Tiguan prý poznáme za tři roky. Technika má vycházet z nástupce Renaultu Koleos, tedy z nové modulární platformy, na níž vedle příští laguny vyjede třeba i následník espace. Na další informace si však počkejme až do roku 2017…