Škoda Rapid Spaceback GreenLine: Zelená nevadí
Verze GreenLine už přestávají být nekompromisními zelenáči, jejichž snaha o co nejnižší spotřebu šla přes mrtvoly. Dalším důkazem je Rapid Spaceback.
(více v čísle 17/14)Je to už šest let, co jsme prvně jezdili Fabií GreenLine. A byly to velice krušné začátky. Snížený podvozek tvrdý jak štolverk, pneumatiky s nízkým valivým odporem a nesmírně nízkou přilnavostí (silnice pokropená letním deštíkem se měnila v kluznou plochu) a převody dlouhé tak, že jsme jen trochu strmější ulici zdolávali na dvojku. Nízkospotřební opatření nás omezovala na každém metru.
Ne tak v Rapidu Spaceback Green-Line. V roce 2014 bychom si zeleného provedení vlastně ani nevšimli. Identifi kaci takového vozu ztěžoval naprosto standardně komfortní podvozek, pneumatiky se držely dokonce i za vytrvalého deště… A dlouhé převody? Ty kvůli instalaci jen pětistupňové převodovky Rapid Spaceback GreenLine neminuly, extrém první zelené fabie se však neopakuje. Úsporná specifikace přestala otravovat.
Že by ale přinesla proti obyčejné vznětové šestnáctistovce s výkonem 66 kW zásadně sníženou spotřebu, to prosím nikoliv. Tabulkově jsme se dostali z kombinace 4,4 na 3,8 litru, čímž škodovka může vykázat „podstovkové“ CO2. Mimo vykonstruovaný normovaný cyklus jsme se však nejčastěji pohybovali lehce nad pěti litry. Tedy podobně jako u každého jiného Rapidu 1.6 TDI/66 kW.
Provedení GreenLine nikomu ani ničemu nevadí, atraktivní a opodstatněné je však pouze na trzích, kde kolonka 99 g CO2 znamená hmatatelnou finanční úsporu. V realitě toho českého je jeho přínos sporný.