Volvo S60 D4 Drive-E Momentum: Potěší i konzervativce
Přechodu na čtyřválce se příznivci značky obávali. Volvo ale ukazuje, že své tradice dokáže i s modernější technikou zachovat.
(více v čísle 17/14)Opuštění vyspělých víceválcových motorů bylo v minulém roce nejžhavějším tématem všech příznivců Volva. První jízdy loni na podzim většinu vášní uklidnily – alespoň těch evropských, které se týkaly dieselu. Teď poprvé vyrážíme za volantem S60 s novým dvoulitrovým motorem D4 Drive-E, dvěma turbodmychadly, výkonem 133 kW a 400 N.m točivého momentu na důvěrně známé české silnice.
Pružnost motoru je dokonalá. Tandemové přeplňování je zde vyladěno k perfektně hladkému nástupu bez jakýchkoli nečekaných návalů síly, které by nás nutily uvažovat nad každým milimetrem pohybu pedálu. Neméně plynulou práci předvádí druhá důležitá novinka pod kapotou S60: osmirychlostní planetový automat s měničem. Rozjezdy, podřazování i přechod z tahu do brzdění motorem podává spojitě a intuitivně. Navíc pracuje svižně a bez rozmýšlení. Z řidičského pohledu je to právě převodovka, co posunulo Volvo S60 o kus dál – motor prostě táhne tak silně pružně, jak jezdila volva vždycky. A mimochodem je velmi tichý. Nepříjemný basový hukot u velkých čtyřválců obvyklý dokázali Švédi téměř vymazat. Proti předchozímu pětiválci stejného objemu by podle údajů výrobce měla klesnout i spotřeba. Nový automat to zjevně dokáže, jezdili jsme s ním jen za málo přes šest litrů, což se starým šestikvaltem rozhodně nešlo. Jakou roli v tom hraje samotný motor, je těžké hádat, napovědělo by až porovnání s manuálními převodovkami.
Kdo si volvo vyhlédne kvůli kombinaci silného a úsporného dieselu s automatem, neudělá s verzí Drive-E chybu. Jemný jízdní projev i uklidňující atmosféra kabiny zůstávají, příjemně vyladěný čtyřválcový motor neurazí ani největší tradicionalisty a plynule pracující automat je vedle některých konkurenčních výrobků pohlazením na duši.
Příznivcům ručního řazení ale u Volva nachystali obtížné dilema: původní, vzorně úsporný a rozkošně bublající pětiválec zůstává ve slabší verzi 350 N.m v prodeji a ušetříte s ním pětapadesát tisíc.