Ford Tourneo Courier: Třetí do mariáše
Tourneo znamená v terminologii Fordu osobní verzi užitkového modelu. My jsme vyzkoušeli nejmenší Tourneo Courier.
(více v čísle 20/14)Rodina prostorných rodinných vozů mající stejný základ se skříňovými dodávkami se Fordu hezky rozrůstá. Po modelech Custom a Connect dorazil nejmenší zástupce Courier. S délkou 4157 mm ho můžeme zařadit mezi malá MPV. A u nich jde především o prostor. Šířka kabiny sice připomíná městské hatchbacky, ale délkou nebo výškou je hravě překonává. První dojem na nás courier udělal obrovský, a to i díky atraktivnímu designu s typickou velkou maskou současných fordů. Na každém sedadle jsme se cítili dobře a ocenili i pohodlné nastupování do zadní části díky posuvným bočním dveřím.
Náš obdiv k tomuto vozítku ještě vzrostl, když jsme prozkoumali nákladovou část. Obrovské dveře se vyklápějí směrem vzhůru a za nimi se skrývá 395 litrů prostoru. Při naložení až po strop pojme courier v pětimístném uspořádání 708 l, přičemž plato lze schovat za zadní opěrky. Vynikající je přístup do kufru a potěšila nás i nákladová hrana umístěná jen 40 cm nad vozovku. Pod podlahu se navíc vešlo i rezervní kolo – přístup k němu je ale zespodu vozu. Zadní sedadla lze sklápět, čímž vznikne až 160 cm dlouhá ložná plocha a maximální přepravní objem se zvětší na 1656 litrů. Bohužel jsou ale napevno přichycena k vozu, takže se nedají úplně vyjmout ani různě posouvat.
Přední kola pohánějí tři agregáty. Zážehový tříválec 1.0 EcoBoost má výkon 74 kW, vznětový čtyřválec 1.5 TDCi potom 55 kW a naftová šestnáctistovka 70 kW. Všechny agregáty jsou přeplňované turbodmychadlem a spojené s pětistupňovým manuálem. Nejprve jsme vyzkoušeli benzinovou verzi se systémem stop-start, který při projíždění městem fungoval bez problémů. Potěšil nás i slušný zátah od nízkých otáček, kultivovanost agregátu a dynamika vozu. Potom jsme si vzali vznětovou šestnáctistovku. Potvrdilo se nám výborné odhlučnění nejen motoru, ale i podběhů. Líbilo se nám rovněž komfortní nastavení podvozku, který tlumeně pohlcoval většinu nerovností. Přitom při ostřejším projíždění zatáček zůstala karoserie stabilní a minimálně se nakláněla. I díky mohutnější zádi jsou jízdní vlastnosti neutrální a také citlivé řízení považujeme za povedené. Snad jen síla dieselu nás trochu zklamala a v prudších kopcích jsme museli často podřazovat.
Tourneo Courier je povedené auto. Snad proto na něj u Fordu nasadili hodně sebevědomou cenu. Provedení Trend se s motorem 1.0 EcoBoost nabízí s daní za 374 979 Kč, což je víc než za Focus kombi se stejným agregátem.