Nissan X-Trail: Sbohem, bláto, vítej, táto
Nissan X-Trail dal sbohem drsnému offroadovému vzhledu a naskočil na vlnu civilizovaných rodinných SUV. Poprvé také se sedmi sedadly a pouze předním pohonem.
(více v čísle 22/14)Hranatý X-Trail nikdy nezapadal mezi konzumní SUV, vždy měl blíž k opravdovým off-roadům. Přehledná hranatá karoserie, velké nájezdové úhly, solidní světlost 200 mm a uzamykatelná čtyřkolka mu dávaly náskok před módními terénními atrapami.
Třetí generace vozu je z jiného těsta. Vzhledově i technicky se spolčila s novým qashqaiem, a přestože se systém pohonu 4x4 principiálně nezměnil a světlost dokonce narostla na 210 mm, někdejší offroadová aura už nevyzařuje. Možná je to dáno dlouhým předním převisem nebo „osobáckým“ vzhledem, X-Trail zkrátka už nevyčnívá, ale zapadá do konkurence Hondy CR-V, Hyundaie Santa Fe nebo Toyoty RAV4.
To nejlepší z bráchy
Chvíli nám trvalo, než jsme na líbivé přídi našli rozlišovací znaky od qashqaie. Chce to pozorné oko. Zadní partie je ovšem svébytná, stejně jako boční profi l – X-Trail je o 266 mm delší, o 100 mm vyšší a má o 60 mm větší rozvor. Mimo jiné díky němu může poprvé nabídnout sedmimístný interiér, čímž zastane roli někdejšího modelu Qashqai+2. Kratší vzdálenost bychom na zadní lavici vydrželi, primárně jsou ale tato sedadla samozřejmě určena malým dětem.
Ostatní místa v kabině už nabízejí prostoru dostatek, ocenili jsme hlavně příjemnou šířku interiéru.
Přístrojovou desku známe už z qashqaie. Jako celek lahodí oku, je kvalitně zpracovaná, přehledná a funkční. Celkově dokáže navodit velmi hodnotný dojem.
Solitér. Zatím
Benzinový motor 1.6 DIG-T/120 kW dorazí pod kapotu X-Trailu až příští rok. Do té doby bude jedinou volbou naftová šestnáctistovka z dílny koncernového spojence Renaultu. Výkon 96 kW je pro všechny verze shodný, nabízejí se následující kombinace: pohon předních kol s manuálem nebo variátorem, 4x4 kupodivu výhradně s ručním řazením. Nissan tvrdí, že automat se čtyřkolkou nepředstavuje žádanou kombinaci. My slyšíme ze všech stran pravý opak, proto za tím spíš vidíme obavy o životnost variátoru.
Jiný kraj, jiný mrav
Nezastíráme, že nás menší qashqai kulturou jízdy nadchl. Před jízdou větším, dražším a o třídu výš posazeným X-Trailem jsme tedy byli plni očekávání. Nakonec musíme přiznat, že se obdobné nadšení nedostavilo. Dimenzace odpružení na větší zátěž vzala podvozku jeho vymazlenou plavnost, X-Trail tak v přímém srovnání působí trochu uskákanějším dojmem než qashqai a také než předchůdce pověstný houpavou chůzí.
Qashqai coby měřítko nás napadl ještě jednou: řazení X-Trailu je méně přesné a řízení odtažitější. Jak je to při shodném technickém základu možné? Do hry vstupují větší rozměry a v neposlední řadě vývoj a výroba X-Trailu v Japonsku. Qashqai je kompletně evropským dítětem a je dotažený do nejmenších detailů.
Pokud bychom měli první dojmy shrnout, X-Trail funguje tak nějak normálně. Není vyloženě sportovní, ani přehnaně luxusní. Svědčí mu pohodové rodinné tempo, a hlavně se nezalekne ani lehčího terénu. Systém All Mode 4x4-i je ověřenou klasikou s režimy 2WD, automatické 4WD a uzamčené 4x4 (do 40 km/h). Na rozdíl do qashqaie jezdí standardně s víceprvkovou zadní nápravou.
Pro koho?
Hlavním důvodem, proč dát přednost X-Trailu, bude velikost auta. Pokud potřebujete tu a tam převézt sedm lidí, najdete řešení právě u něj. V případě pětimístné varianty pak počítejte s větším kufrem o objemu 550 litrů a dvěma variabilními podlážkami.
Ceny pro český trh zatím známy nejsou.