Nissan X-Trail: Sbohem, bláto, vítej, táto | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Nissan X-Trail: Sbohem, bláto, vítej, táto

Nissan X-Trail

Fotogalerie

5 fotografií

Nissan X-Trail dal sbohem drsnému offroadovému vzhledu a naskočil na vlnu civilizovaných rodinných SUV. Poprvé také se sedmi sedadly a pouze předním pohonem.

(více v čísle 22/14)

Hranatý X-Trail nikdy nezapadal mezi konzumní SUV, vždy měl blíž k opravdovým off-roadům. Přehledná hranatá karoserie, velké nájezdové úhly, solidní světlost 200 mm a uzamykatelná čtyřkolka mu dávaly náskok před módními terénními atrapami.

Třetí generace vozu je z jiného těsta. Vzhledově i technicky se spolčila s novým qashqaiem, a přestože se systém pohonu 4x4 principiálně nezměnil a světlost dokonce narostla na 210 mm, někdejší offroadová aura už nevyzařuje. Možná je to dáno dlouhým předním převisem nebo „osobáckým“ vzhledem, X-Trail zkrátka už nevyčnívá, ale zapadá do konkurence Hondy CR-V, Hyundaie Santa Fe nebo Toyoty RAV4.

Zadní nápravu připojuje elektromagnetická spojka. Odtud volitelný terénní režim Lock s možností rychlejšího připojení.
Zadní nápravu připojuje elektromagnetická spojka. Odtud volitelný terénní režim Lock s možností rychlejšího připojení.
Autor: Nissan a Jiří Baborský

To nejlepší z bráchy

Chvíli nám trvalo, než jsme na líbivé přídi našli rozlišovací znaky od qashqaie. Chce to pozorné oko. Zadní partie je ovšem svébytná, stejně jako boční profi l – X-Trail je o 266 mm delší, o 100 mm vyšší a má o 60 mm větší rozvor. Mimo jiné díky němu může poprvé nabídnout sedmimístný interiér, čímž zastane roli někdejšího modelu Qashqai+2. Kratší vzdálenost bychom na zadní lavici vydrželi, primárně jsou ale tato sedadla samozřejmě určena malým dětem.

Ostatní místa v kabině už nabízejí prostoru dostatek, ocenili jsme hlavně příjemnou šířku interiéru.

Přístrojovou desku známe už z qashqaie. Jako celek lahodí oku, je kvalitně zpracovaná, přehledná a funkční. Celkově dokáže navodit velmi hodnotný dojem.

Přístrojová deska se neliší od nedávno představeného qashqaie. Působí velmi elegantně a díky kvalitním materiálům vyvolává prémiovou atmosféru. Potěší šířka interiéru.
Přístrojová deska se neliší od nedávno představeného qashqaie. Působí velmi elegantně a díky kvalitním materiálům vyvolává prémiovou atmosféru. Potěší šířka interiéru.
Autor: Nissan a Jiří Baborský

Solitér. Zatím

Benzinový motor 1.6 DIG-T/120 kW dorazí pod kapotu X-Trailu až příští rok. Do té doby bude jedinou volbou naftová šestnáctistovka z dílny koncernového spojence Renaultu. Výkon 96 kW je pro všechny verze shodný, nabízejí se následující kombinace: pohon předních kol s manuálem nebo variátorem, 4x4 kupodivu výhradně s ručním řazením. Nissan tvrdí, že automat se čtyřkolkou nepředstavuje žádanou kombinaci. My slyšíme ze všech stran pravý opak, proto za tím spíš vidíme obavy o životnost variátoru.

Jiný kraj, jiný mrav

Nezastíráme, že nás menší qashqai kulturou jízdy nadchl. Před jízdou větším, dražším a o třídu výš posazeným X-Trailem jsme tedy byli plni očekávání. Nakonec musíme přiznat, že se obdobné nadšení nedostavilo. Dimenzace odpružení na větší zátěž vzala podvozku jeho vymazlenou plavnost, X-Trail tak v přímém srovnání působí trochu uskákanějším dojmem než qashqai a také než předchůdce pověstný houpavou chůzí.

Zcela vzadu je dospělému těsno, děti tu ale budou spokojené. Druhá, posuvná řada sedadel nabízí prostoru dostatek, o 20 % víc než minulá generace. Sedí se tu trochu výš, to kvůli lepšímu výhledu. Pracoviště řidiče se po všech stránkách povedlo. Pozice za volantem je přirozená, sedačky komfortní a ovladače dobře po ruce.
Zcela vzadu je dospělému těsno, děti tu ale budou spokojené. Druhá, posuvná řada sedadel nabízí prostoru dostatek, o 20 % víc než minulá generace. Sedí se tu trochu výš, to kvůli lepšímu výhledu. Pracoviště řidiče se po všech stránkách povedlo. Pozice za volantem je přirozená, sedačky komfortní a ovladače dobře po ruce.
Autor: Nissan a Jiří Baborský

Qashqai coby měřítko nás napadl ještě jednou: řazení X-Trailu je méně přesné a řízení odtažitější. Jak je to při shodném technickém základu možné? Do hry vstupují větší rozměry a v neposlední řadě vývoj a výroba X-Trailu v Japonsku. Qashqai je kompletně evropským dítětem a je dotažený do nejmenších detailů.

Pokud bychom měli první dojmy shrnout, X-Trail funguje tak nějak normálně. Není vyloženě sportovní, ani přehnaně luxusní. Svědčí mu pohodové rodinné tempo, a hlavně se nezalekne ani lehčího terénu. Systém All Mode 4x4-i je ověřenou klasikou s režimy 2WD, automatické 4WD a uzamčené 4x4 (do 40 km/h). Na rozdíl do qashqaie jezdí standardně s víceprvkovou zadní nápravou.

Minulá generace měla pod pevnou podlahou kufru dva šuplíky, celkem to dalo 603 litrů. Novinka sází na objem 550 l, který lze pomocí dvou podlážek různě předělit.
Minulá generace měla pod pevnou podlahou kufru dva šuplíky, celkem to dalo 603 litrů. Novinka sází na objem 550 l, který lze pomocí dvou podlážek různě předělit.
Autor: Nissan a Jiří Baborský

Pro koho?

Hlavním důvodem, proč dát přednost X-Trailu, bude velikost auta. Pokud potřebujete tu a tam převézt sedm lidí, najdete řešení právě u něj. V případě pětimístné varianty pak počítejte s větším kufrem o objemu 550 litrů a dvěma variabilními podlážkami.

Ceny pro český trh zatím známy nejsou.

Nissan X-Trail
Nissan X-Trail
Autor: Nissan a Jiří Baborský

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
22 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851