Toyota Yaris: Žádné troškaření
Nejdůležitější model japonské Toyoty na evropském trhu prodělal modernizaci. My jsme se s novým yarisem už seznámili.
Pro značku Toyota je yaris tahákem číslo jedna, alespoň tedy v Evropě. Vždyť na celém tomto trhu bylo loni zaregistrováno 173 827 nových yarisů, což v konečném hodnocení znamená jedenácté místo mezi všemi modely prodávanými na starém kontinentě. Ani proto nepřekvapí, že je mu věnována patřičná péče. Na modernizaci třetí generace se začalo pracovat již v roce 2011, kdy byla uvedena na trh. Hlavní tíha ležela na evropských studiích a konstrukčních kancelářích, které se na vývoji podílely ze 75 %. Dosluhující provedení přitom vznikalo převážně v Japonsku a Evropané na jeho vzniku měli čtvrtinový podíl. Ale dost čísel, pojďme se podívat na samotný vůz.
Na povrchu
Poprvé jsme si nový pětidveřový městský hatchback prohlédli v designovém centru Toyoty ED2 ve francouzské Nice. Podle průzkumu až 28 % zákazníků uvádí jako hlavní důvod pro výběr určitého modelu vzhled. Proto se zásadně proměnil i yaris, který nyní působí mnohem dynamičtěji. Co je tedy nového? Vlastně jen přední nárazník a maska, všechna světla a zadní nárazník. Jenže výraz vozu se posunul mnohem dál. Mohutný černě lakovaný nasávací otvor v předním nárazníku zasahuje až k logu v masce a u vyšších verzí je orámován chromovanou nebo hliníkovou lištou. S maskou tak tvoří silný kříž, který známe z poslední generace modelu Aygo. Sportovní vzhled přitom dotváří „plovoucí“ spodní spoiler. Světlomety dostaly nejen samostatné LED diody pro denní svícení, ale také diodový proužek nad hlavními reflektory. V rozích se navíc více zakusují do boků nárazníku.
Nový vzhled zadního nárazníku s černým difuzorem celou karoserii opticky rozšiřuje a snižuje. Modernizované zadní lampy dostaly také LED technologii v podobě pruhů.
Ale tím to nekončí. Yaris přichází i s přepracovaným interiérem. A nejde jen o nový tvar palubní desky s jednolitým panelem přes celou šířku a přepracované výdechy ventilace, ale také o výplně dveří a kvalitnější materiály. I díky tomu nyní malá toyota, které uprostřed dominuje sedmipalcová dotyková obrazovka, působí luxusněji. Zpříjemnit cestování mají i lepší potahové materiály sedadel, ale i středová konzola s novými odkládacími přihrádkami. Prostorově se uvnitř kabiny nic nezměnilo, objem kufru zůstal na hodnotě 286 litrů.
Pod pokličkou
Konstruktéři zapracovali také na technice. K pohonu sice stále slouží stejné pohonné jednotky, ale nyní jsou účinnější. Například benzinový litrový tříválec s výkonem 51 kW prošel agregátu se podařilo snížit hmotnost přepracováním hlavy válců a výfukového potrubí. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 a změnilo se například tvarování sacích i výfukových ventilů pro lepší spalovaní. Nová povrchová úprava válců, optimalizovaný pohon rozvodů řetězem nebo vylepšený tvar olejové vany snižují tření v motoru a zajišťují, že se motor rychleji dostane do ideální provozní teploty. Točivý moment u něj stoupl z původních 93 N.m na současných 95 N.m a získal systém stop-start. Díky těmto úpravám klesla udávaná kombinovaná spotřeba ze 4,8 na 4,1 l/100 km. Tříválec nyní plní emisní normu Euro 6, stejně jako hybridní pohon.
U něj se technikům Toyoty podařilo snížit tření u zážehové patnáctistovky a zlepšit účinnost elektromotoru díky softwarovým změnám v řídicí jednotce. Celý systém má stále maximální výkon 74 kW, ale spotřeba nyní klesla na normovaný průměr 3,3 l/100 km, což je 0,2 l méně než dosud. Yaris Hybrid tak produkuje pouhých 75 g CO2 na kilometr. U zbylých dvou agregátů se konstruktéři zaměřili na snížení hluku a vibrací.
Další příjemnost
Modernizace se nevyhnula žádné části vozu. Ke zvýšení tuhosti karoserie přispěla silnější přepážka pod palubní deskou, pevnější přilepení čelního skla nebo vyztužený středový tunel. Nesmíme zapomenout ani na 36 nových přídavných svařovacích míst ve střední části vozu nebo vyztužené podběhy a zesílený zadní nástavec nárazníku. Yaris je pevnější, což by se mělo příznivě projevit na jistotě jízdy a rychlejší reakci na změnu směru.
Změnilo se i nastavení podvozku. Vlečené nápravy zadních kol jsou nyní spojeny tužší torzní tyčí a dostaly měkčí pružiny. Toto spojení by mělo zajistit komfortnější jízdu se zachováním dostatečné kontroly nad vozem. Měkčí vinuté pružiny jsou i na předních kolech. Nové nastavení elektrického posilovače řízení má nabídnout řidiči výrazně lepší citlivost a přesnost. Posádku by mělo také potěšit lepší odhlučnění kabiny. Toyota ho dosáhla nejen úpravou motorů, ale i snížením aerodynamického hluku karoserie nebo použitím kvalitnějších materiálů pohlcujících nežádoucí zvuky pod palubní deskou a ve dveřích.
České ceny zatím nejsou stanoveny, ani není jasné, jaké výbavy budou v nabídce. Předpokládáme však, že se nebudou příliš lišit od nynějšího modelu. Od druhého stupně by tak yaris měl mít nový multimediální systém a s ním bude vždy spojena parkovací kamera. Modernizované provedení Toyoty Yaris se u nás začne prodávat v srpnu, ale do té doby vám určitě zprostředkujeme naše pocity z jeho řízení.