Ford Edge: Komu zvoní hrana
Americký Ford Edge (hrana) si brousí zuby na luxusní evropská SUV. Exkluzivně jsme byli u jeho slavnostní premiéry.
(více v čísle 27/14)Velké SUV s prémiovým nádechem vypustí Ford do Evropy až příští rok, takže má dost času dávkovat ho veřejnosti po kouskách. V prosinci jsme obdivovali koncept, dnes nás automobilka pustila za volant produkční verze. Pořád ale jen nasucho. Nastartovat budeme moci až někdy příště.
Nový edge má být vrcholem nabídky Fordových SUV v Evropě (hierarchicky nad ecosportem a kugou) a na mušku si bere ostřílené matadory jako Audi Q5, Volkswagen Touareg nebo Volvo XC60. Vyzbrojil se na ně svalnatým designem s jasným zámořským DNA, v jehož útrobách čeká prostorný interiér s pěti velmi pohodlnými sedadly. Sedmimístné provedení v plánu není, stejně jako benzinový motor pod kapotou. Ford se rozhodl připravit Evropanům na míru dva dvoulitrové turbodiesely, slabší se 132 kW bude řadit manuálně, silnější 155 kW dostane do vínku automat. Pohon všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou a vektorováním točivého momentu bude standardem obou.
Interiér na nás působí vzdušně a přehledně, aby však zmíněnou prémiovou konkurenci skutečně potrápil, chtělo by to vsadit na hodnotnější materiály. Některé plasty jako by se spokojily s nižšími americkými nároky. Výbava bude bohatá, nebudou chybět asistenční systémy jako samočinné parkování kolmo i příčně, přední kamera monitorující úhel 180° pro bezpečné vjíždění do nepřehledných křižovatek, čtení dopravních značek, sledování pruhů či mrtvého úhlu a mnoho dalších.
Z technických zajímavostí si zaslouží pozornost aplikace „nafukovacích“ zadních bezpečnostních pásů s airbagem nebo adaptivní řízení. Mezi volant a tyč řízení je zařazen elektromotor, jehož řídicí jednotka mění poměr otáček volantu a tyče řízení podle aktuální situace. Při parkování odpovídá malému pohybu volantu velké zatočení kol, na dálnici je řízení naopak uvolněnější a méně strmé.
Edge jako první Ford přiveze do Evropy aktivní rušičku hluku – tři mikrofony monitorují ruchy v kabině a systém pouští do reproduktorů zvuk opačné frekvence, aby je vyrušil