Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

14. 7. 2014
Tomáš Dusil

Škoda Citijet: Citigo nahoře bez

Škoda Citijet

Fotogalerie

8 fotografií

Škoda Citijet byla hvězdou 33. srazu GTI u jezera Wörthersee. Jako první redakce na světě jsme usedli za její volant. Jak jezdí sporťák na bázi malého citigo?

(více v čísle 27/14)

Automobilka svůj zatím poslední výtvor z oblasti snů ofi ciálně nazývá „sportovním dvoumístným kabrioletem“. Ve skutečnosti je to ale spíše targa.

První dojem je vynikající. Dvoubarevný lak perfektně ladí s interiérem. Že je základem vozu citigo, poznáte na první pohled. Přesto tu něco nehraje. Zejména přední kola jsou nezvykle vytažená ven. Prohlídka ramen přední nápravy ale nic zvláštního nepřinesla. „Ramena jsou standardní. Většího rozchodu kol jsme dosáhli použitím podložek,“ vysvětluje nám celou věc Jana Siudová, jedna z šestnácti studentů Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto, kteří vůz přivedli na svět.

Škoda Citijet
Škoda Citijet
Autor: David Rajdl

Burácí jak V8

Usedáme za mimořádně atraktivní volant, za který by se nemusela stydět ani sportovní Octavia RS. Dole je povinně zploštělý a skvěle se drží. Takový v citigo nenajdete. Jinak je ale interiér stejný jako v nejmenší škodovce. Dokonce ani sedadla s integrovanými opěrkami hlavy se nezměnila. „Jste první, kdo vůz řídí,“ varují nás škodováci. „Tak buďte prosím opatrní a nejezděte moc rychle.“ Otáčíme klíčkem ve spínací skříňce a skoro se lekneme. Výfuk zaburácí, jako by byl pod kapotou minimálně ostře vyladěný osmiválec. Jeho dvojitý vývod je ale pouze na efekt. Kouř vychází jen z levé strany. Citijet ale pohání sériový tříválec 1.0 ve verzi 55 kW spojený s převodovkou MQ100. Tu prozrazuje třeba řazení zpátečky doprava dozadu. Pohyb páky je přesný a lehký.

Takhle velký akumulátor v citigo nenajdete. V citijetu si jej vyžádala montáž sound systému a dodatečného LED osvětlen
Takhle velký akumulátor v citigo nenajdete. V citijetu si jej vyžádala montáž sound systému a dodatečného LED osvětlen
Autor: David Rajdl

S nebem nad hlavou

Ještě že nám počasí přeje. S citijetem totiž jinak než s otevřenou střechou jezdit nemůžete. Proč? Protože žádnou nemá. Zaujala nás obvyklá tlačítka ovládající okna. Ta jsou však jen pro parádu, neboť ani okna dveří nelze stahovat. Důvodem je způsob upevnění v rámu dveří.

Sklo přesahuje dveře o několik centimetrů. To znamená, že jej není možné stahovat. Tlačítka oken jsou pouze pro dokreslení vzhledu interiéru
Sklo přesahuje dveře o několik centimetrů. To znamená, že jej není možné stahovat. Tlačítka oken jsou pouze pro dokreslení vzhledu interiéru
Autor: David Rajdl

Takže jak to jezdí? Otevřené vozy obecně mají sníženou torzní tuhost karoserie, tady tomu není jinak. Tvůrci dodatečně vyztužovali sloupky A i B, doplnili zmíněný ochranný oblouk a rovněž v prostoru, kde jsou normálně zadní sedadla, instalovali křížovou výztuhu. Ta je tvořena dvojicí masivních kulatin. I tak si ale nešlo nevšimnout povrzávání plastů v kabině či chvění vnitřního zpětného zrcátka. To se ale děje i u sériových aut, dokonce i těch, která jsou od základu koncipována jako otevřená (Mazda MX-5 první a druhé generace). Stále musíme mít na paměti, že se jedná o pouhý koncept, nezralý v tomto stádiu pro sériovou výrobu. Větší rozchod kol se dle očekávání projevil ostřejší reakcí na pokyny přesného řízení. Brzdy smíšené konstrukce s předními chlazenými kotouči ale měly poměrně pomalý nástup, což je pro tříválcové motory charakteristické.

Standardní sedadla citigo překvapivě dobře korespondují se sportovním charakterem citijetu
Standardní sedadla citigo překvapivě dobře korespondují se sportovním charakterem citijetu
Autor: David Rajdl

Jsou nějaké šance na alespoň malosériovou výrobu citijetu? Dle dobře informovaných zdrojů nejspíše ne. Přesto bychom takové auto uvítali. Malé otevřené vozy jsou dnes takřka vyhynulým druhem. Kdyby se vůz vyráběl, jeho cena by se údajně pohybovala kolem 500 000 korun – tedy zhruba dvojnásobek toho, na kolik přijde běžné citigo v lepší výbavě.

Zadní spoiler je spíše efektním doplňkem než skutečným příspěvkem k aerodynamice
Zadní spoiler je spíše efektním doplňkem než skutečným příspěvkem k aerodynamice
Autor: David Rajdl

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
27 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851