Nové crash testy EuroNCAP: Rány plné překvapení
Za poslední roky jsme si zvykli, že z nárazových testů organizace EuroNCAP odjížděla nová auta tak nějak samozřejmě s plnými pěti, nejhůře čtyřmi hvězdičkami. Až to začala být nuda.
(více v čísle 27/14)Čerstvě zbořená šestice přinesla překvapení – hned čtyři auta odjela na odtahovce s pouhým tříhvězdičkovým vysvědčením! Takto průměrně byly ohodnoceny sedany Citroën C-Elysée a Peugeot 301, čínské MG3 (v Česku se neprodává) a překvapivě také Renault Mégane, dosavadní šampion EuroNCAP. Čtyři hvězdičky si vybourala osobní dodávka Ford Tourneo Courier a maximální počet pěti hvězd si protentokrát odvezl pouze Volkswagen Golf Sportsvan. Za pozornost stojí tříhvězdičkový Renault Mégane, který si v původní podobě z roku 2008 vysloužil plných pět hvězd a rekordní počet bodů. Za vším hledejme hlavně novou metodiku testů, která se víc než předtím soustředí na ochranu chodců a nově testuje také ochranu krku cestujících při nárazu zezadu. V těchto bodech se mégane tolik nedařilo, zatímco novější modely už s takovým testem počítají. Změna váhy jednotlivých nárazů se promítla také do počtu bodů za boční test, i když je zajímavé, že hrudník byl letos zatížen víc, než tomu bylo před šesti lety. Značný důraz klade metodika na asistenční systémy a různá varování, i zde mégane ztrácel body. Nenabízí například přednárazový systém s detekcí chodců ani multikolizní brzdu jako sportsvan. Čtyři hvězdičky mu utekly jen proto, že připomínka zadních pásů nebyla dostupná ve všech jazycích. Renault slíbil zjednat nápravu a chybějící překlady do výroby zavede. Z EuroNCAP se nám bohužel stává víc byrokratická hra než zkoumání odolnosti železa…