Reportáž: Jezdím rollsem, zn.: Svatby | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

23. 7. 2014

Reportáž: Jezdím rollsem, zn.: Svatby

Rolls Royce

Fotogalerie

12 fotografií

David Kšica z Brna vozí svatebčany už několik let. Na tom by možná nebylo nic zvláštního, kdyby k tomu nepoužíval vzácný Rolls-Royce Silver Seraph. „Svatby vozím v rámci své firmy Newport Car. Kromě této činnosti se zabývám běžnou přepravou osob, k čemuž používám Volkswagen T5. Mimo to mám ještě průvodcovství po Brně,“ prozrazuje.  

(více v čísle 28/14)

Nejen pro nevěsty

„Nejčastěji jezdím v Brně a okolí, což zabere tři čtyři hodiny. Za to si účtuji zhruba deset tisíc korun,“ dodává Kšica.

Teď možná někteří namítnou, že nechat se na svatbě vozit rolls-roycem je vrcholně snobská záležitost pro hodně bohaté lidi. Ve skutečnosti tomu ale tak není. Objednávají jej zpravidla tatínkové nevěst, kteří se o auta mnohdy zajímají a chtějí si to vyzkoušet. „Jízdu rolls-roycem si ale užívají i ženy. Tu celkovou atmosféru. Oceňují už to, že jim třeba otevřu dveře,“ dodává Kšica. Vyzdvihují rovněž snadné nastupování a samozřejmě vymoženosti interiéru. Sem patří nejen královský prostor, nýbrž i elektricky polohovatelná zadní sedadla - levá a pravá strana zvlášť. Dále nevěsty vítají rozměrná zrcátka ve sloupcích C, nemluvě o vysoce kvalitní kůži či dlouhovlasích kobercích. Ty jsou zelené barvy, stejně jako čalounění zavazadelníku, čímž plně korespondují s původním lakem vozu.   

Na jak dlouho si vás lidé pronajímají? „Obyčejně je to kolem tří, čtyř, někdy pěti hodin. Výjimečně i na déle. Pokud je to všední den, účtuji si 2000 korun bez daně na hodinu, o víkendu 3000 korun, přičemž v ceně jsou i nějaké kilometry. Nelze to ale brát tak, že koncová cena vyjadřuje počet hodin krát dva nebo tři tisíce korun. Čím více hodin, tím je výsledná suma příznivější,“ vysvětluje Kšica.

 

Soukromě jen výjimečně

Každé auto občas potřebuje navštívit dílnu. Oficiální servis značky Rolls-Royce v České republice není. „Dříve býval ve Vídni, kam bych to měl z Brna celkem blízko, ale bohužel jej nedávno zrušili,“ poznamenává Kšica.  Nejbližší značkový servis je tak v Drážďanech nebo Mnichově. „Do autorizovaného servisu jsem ale zatím nemusel. O vůz se mi stará dvojice šikovných mechaniků. Jeden se zaměřuje na motor, parketou druhého je podvozek a vše okolo,“ vysvětluje David Kšica.

Vůz má ukazatel servisního intervalu, podobně jako vozy BMW. Ten ale majitel nevyužívá. „S autem soukromně téměř vůbec nejezdím. Jsem však členem značkového klubu, takže když už jedu pro potěchu, pak zpravidla na sraz. Tím, že jsou svatby více méně sezonní záležitostí a vozidlo na nich spíše popojíždí, pohybuje se jeho roční proběh kolem 5000 km. Olej proto měním jednou za rok, vždy před zimou,“ vypráví Kšica. 

 

Z Andorry do Čech

Svůj budoucí rolls jel David Kšica obhlédnout do Německa v prosinci 2011 a po silvestru jej přivezl. Silver Seraphů vzniklo pouhých 1570 kusů. Tento konkrétní exemplář byl původně registrován v Andoře, kde vozil vládního představitele tohoto malého státu obklopeného pohořím Pyrenejí. Vyroben byl v roce 2000, přičemž původním lakem je britská závodní zelená. „Pro účely vození svateb jsem nechal karoserii polepit bílou fólii. Přece jen tato barva je se svatbami spjata mnohem více než zelená,“ vysvětluje s úsměvem Kšica.

Jak moc vůz klesá na hodnotě? „Svoji cenu ztrácí, i když mnohem pomaleji než běžná auta. V tuto chvíli coby čtrnáctiletý kousek už jeho cena začíná opět růst,“ překvapuje. Pokud byste si vůz chtěli pořídit takový jako na obrázcích, počítejte s částkou dva až tři miliony korun. Na takové peníze běžně vyjdou vlajkové lodě prémiového německého tria.

Na závěr David Kšica dodává, že nebýt svateb, tento výjimečný britský vůz by si nemohl dovolit. Jen pojištění včetně povinného ručení stojí 5000 korun měsíčně, a to ještě po slevě. A pro zajímavost, maska chladiče se soškou Spirit of Ecstasy, někdy nazývaná též Emily, vyjde na 100 000 korun! „Vlastně se mi ideálně podařilo spojit zábavu s prací, což se ne každému poštěsttí .“

A jak se v takovém autě jezdí? Asi nejvíce imponuje naprosté ticho. Zásluhou pneumatického odpružení se vůz pohupuje ladně jako zaoceánská loď. Ač v přídi tepe dvanáctiválcové srdce, ohromující dynamiku nečekejte. Automobil totiž váží hodně přes dvě tuny a rovněž pětistupňová samočinná převodovka mění převody dost letargicky. Nejvíce pohodlí si samozřejmě užijete jak jinak než vzadu. Občas jsme si připadali jako novomanželé…

 

Patálie nejen s pneumatikami

Rolls-Royce Silver Seraph používá atypické obutí. Už při pohledu na obří kola je jasné, že běžnými pneumatikami tady nepochodíte. „Jednou jsem jel na svatbu a zastavil na čerpací stanici na kafe. Než jsem se k vozu vrátil, nějaký vandal mi prořízl pneumatiku,“ vypráví David Kšica. „Sehnat novou nebylo vůbec jednoduché. Originální od Rolls-Royce stojí přes deset tisíc korun, což by tolik nevadilo, kdyby byla k sehnání. Nakonec jsem koupil odpovídající plášť od Fuldy,“ vypráví Kšica. „V zimě jezdím spíše výjimečně, pokud není břečka či náledí. Jako zimní obutí používám pneumatiky z dodávky, které nazuji na originální kola. To by asi nikdo nehádal,“ směje se majitel.

 

Rolls-Royce Silver Seraph

Nástupce Silver Spiritu se představil v roce 1998. Šlo o první model vyvinutý pod hlavičkou nového vlastníka - firmy BMW. Že je tady něco z bavoráku, poznají znalci modrobílých vozů podle panelu klimatizace převzatého z řady 7 (E38). Druhým společným znakem je dvanáctiválec o objemu 5,4 litru. Na jeho výkon majitelé Silver Seraphů lakonicky prohlašují, že je dostatečný. V BMW má 240 kW, tedy 326 koní. Výroba vozu skončila v roce 2002, přičemž jeho paralela Bentley Arnage poháněná přeplňovaným osmiválcem žila pod hlavičkou koncernu Volkswagen až do roku 2009. Nástupcem Silver Seraphu je model Phantom.  

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
28 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851