Škoda Fabia III: Nižší, lehčí a s větším kufrem | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Škoda Fabia III: Nižší, lehčí a s větším kufrem

Škoda Fabia III: Nižší, lehčí a s větším kufrem

Fotogalerie

14 fotografií

Vyrábět se začne po celozávodní dovolené v půli srpna, zákazníci se dočkají v říjnu. Naši informátoři již novou fabii viděli a my o ní víme vše.

(více v čísle 30/14)

Po mocném „špionážním marketingu“ pro nás nebyl vzhled vozu až tak velkým překvapením. Světla mají tvar jako u nové octavie, na masku však přiléhají těsně, jak to známe z rapidu. Záď jasně odkazuje na první generaci z roku 1999, což nebude nedostatkem nápadů - kvalita tohoto vozu stává se legendární, nic poctivějšího už ve třídě malých aut nikdo nikdy neudělá. Zvnějšku auto působí svalnatěji a dynamičtěji, za což kromě jednotlivých tvarových řešení mohou zejména změněné proporce. Třetí generace Škody Fabia je totiž stejně dlouhá jako předchůdce, ale nižší, širší a má větší zavazadelník.

Hatchback se chlubí velmi zajímavými 330 litry, což je však hodnota po započtení prostoru rezervního kola. Pokud si do vozu rezervu přiobjednáte, počítejte s hodnotou 315 l, což je o 15 l víc než u předchůdce (u něj platilo 315 bez rezervy a 300 l s ní). Většího prostoru pro zavazadla bylo dosaženo rozšířením karoserie o 90 mm a úspornějším tvarováním obkladů.

Navigaci máte v mobilu

Motory, převodovky, informační technologie, elektromechanické řízení, celá elektrická síť či klimatizace - to vše jsou prvky připravené již pro modulární platformu MQB. Nová fabia je posledním modelem, který ještě využívá současné podlahové plošiny, proti předchůdci dostala širší přední i zadní nápravu (o 30 a 31 mm) z pola či ibizy.

Výbavové stupně budou nadále tři: prostřední Ambition zůstává, místo základního Classic však vznikne Active a místo Elegance mladistvější Style. Auto již neexistuje bez centrálního zamykání, k tankování tak u fabie vůbec poprvé nebudete potřebovat klíček. V základu najdete šest airbagů, systém ESP a dle nové evropské legislativy též hlídání tlaku v pneumatikách, nyní schopné řidiči i říci, které kolo je podhuštěné (dosud se jen rozsvítila kontrolka). Manuální stahování oken bohužel základní variantě zůstává, ale elektrické bude obsaženo v některém z velmi výhodných paketů (hovoří se o příplatku 5000 Kč) dohromady s klimatizací. Proto Fabia III bez klimatizace sice existuje, ale z celkových produkčních počtů bude činit jen dvě procenta – objedná si ji jen ten, kdo tento prvek prostě nesnáší a jako zbytečnou komplikaci ve voze nechce.

Zajímavá je nová generace koncernového infotainmentu pro malé vozy. Barevná obrazovka neznamená, že auto obsahuje navigaci. Naopak, fabia ji nemá nikdy. Počítá s tím, že mapy a senzor GPS se dnes skrývají v každém chytrém mobilu. Přes Smart Gate (rychlé připojení Wi-Fi) si jej spárujete s autem a systém Mirror Link navigaci bude „zrcadlit“ na displeji vozidla. To otvírá možnosti pro širokou řadu mobilních aplikací: třeba G-Meter (měřič příčného zrychlení), MFA-Pro (rozšířené funkce palubního počítače včetně přístupu k motorovým datům vozidla) či Efficiency App, jež řidiči radí, jak jezdit úsporně. V případě fabie však vidíme lehkou překážku v tom, že průměrný věk jejích kupujících je nyní 56 let.

Diesely nekončí

Čekali jsme, že vedle nových motorů 1.0 MPI a 1.2 TSI budou diesely zcela okrajovou věcí. Že z nových hliníkových 1.4 TDI výrobce vybere třeba jen jednu verzi pro firmy, které mají vlastní a výhradně naftové palivové hospodářství. A hle, ony jsou zde všechny tři verze (55, 66 i 77 kW), přičemž prostřední může být dokonce kombinována se sedmistupňovou převodovkou DSG. Je to vůbec poprvé, co může mít dieselová fabia automat!

Sedadla jsou níže

I nová fabia tak s trochou skromnosti bude moci suplovat roli rodinného vozu, což je pro konkurenty neznámý úkol, který však malé škodovky dědí už po favoritu. Lehké problémy mohou vyvstat při nastupování do vozu. Auto je o 31 mm nižší než předchůdce. Přesto mají přední cestující nad hlavou více místa, konkrétně o 32 mm. Bylo toho dosaženo zásadním snížením sedaček. Mladší řidiči to mohou vnímat jako sportovní plus, ale starší osoby asi budou vzpomínat na původní model, v němž byla pozice sezení unifikovaná s roomsterem.

Bude litr stačit?

Všechny motory pod kapotou Fabie III pocházejí z nové řady EA 211 a plní emisní normu Euro 6. Základem je litrový tříválec 1.0 MPI, známý již z citigo a nabízený ve dvou výkonových verzích 44 a 55 kW. Motor je to moderní, tichý a opravdu velmi úsporný, výkon přitom v porovnání s dvanáctistovkami (1.2 HTP, později nazývanými MPI) ze starší řady EA 111 stejný, či dokonce vyšší (u výkonnější varianty). Problémem je točivý moment, který bez přeplňování zkrátka odpovídá objemu. Proti dřívějším 112 N.m bude muset stačit 95 N.m (shodně u verzí 44 i 55 kW). Zatímco HTP umělo táhnout kopce na pětku, tady zřejmě bude nutné podřadit. Zejména u chystaného kombi, kde bude litrový motor (byť minimálně 55kilowattový) základem také.

Pohledný interiér

V interiéru fabia omládla. A nemohou za to jen skvělá sedadla s novými barevnými variacemi. Zmizely měkčené plasty, což je vývoj očekávaný. Úspory hledá každá automobilka. Trochu složitější to budou mít cestující vzadu. Pod zadními sedačkami je totiž uložena nádrž, takže je nebylo kam snižovat. Přesně těch 31 mm, o které je auto nižší, tak ubylo v prostoru nad hlavou. Problémy mohou mít dlouháni i neskladná zavazadla – po sklopení zadních sedaček má nový model objem zavazadelníku dokonce menší (přesná čísla zatím nejsou k dispozici).

 

NOVÁ ŠKODA FABIA

Co bude umět:

-   Varuje před překážkou díky radaru v čelní mřížce (Front assist)

-   Po prvním nárazu (třeba do svodidla) samočinně zabrzdí, aby předešla dalším střetům (multikolizní brzda)

-   Automaticky zapne hlavní světlomety, a to nejen při snížení viditelnosti, ale za deště při zapnutí stěračů

-   Bezklíčkový přístup a startování (Kessy)

-   V dešti suší brzdové kotouče občasným přitisknutím destiček

-   Samočinné vypínání motoru při stání na křižovatce (stop-start bude standardem všech evropských verzí)

-   Lépe chrání posádku při nárazu (šest airbagů včetně hlavového je standardem).

-   Za příploatek si půjde pořídit prosklenou střechu jako u rapidu.

Rozměry a hmotnosti

Pohotovostní hmotnost:  od 980 (- 40 kg)

Délka:   3992 (-8 mm)

Výška:   1467 (-31 mm)

Šířka:   1732 (+90 mm)

Rozvor náprav:     2470 (+5 mm)

Rozchod kol vpředu:     1463 (+30 mm)

Rozchod kol vzadu: 1457 (+31 mm)

Čísla v závorce představují srovnání s předchůdcem

Vnitřní prostornost

Šířka v oblasti loktů vpředu:    1401 (+21 mm)

Šířka v oblasti loktů vzadu: 1368 (+16 mm)

Místo nad hlavou vpředu:    1021 (+32 mm)

Místo nad hlavou vzadu: 963 (-31 mm)

Objem zavazadelníku:    330 (+15 l)

Motory

Zážehové

1.0 MPI, R3 12V, 44 kW, 95 N.m, 5M, 106 g/km, 4,5 l/100 km

1.0 MPI, R3 12V, 55 kW, 95 N.m, 5M, 108 g/km, 4,6 l/100 km

1.2 TSI, R4 16V, 66 kW, 160 N.m, 5M, 107 g/km, 4,6 l/100 km

1.2 TSI, R4 16V, 81 kW, 175 N.m, 6M (7DSG), 110 g/km, 4,7 l/100 km

 

Vznětové

1.4 TDI GreenLine*, R3 12V, 55 kW, 210 N.m, 5M, 82 g/km, 3,1 l/100 km

1.4 TDI, R3 12V, 66 kW, 230 N.m, 5M (7DSG), 88 g/km, 3,3 l/100 km

1.4 TDI, R3 12V, 77 kW, 250 N.m, 5M, 90 g/km, 3,4 l/100 km

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
30 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851