Dlouhodobý test: Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Bílá toyota patří bez diskuse k nejoblíbenějším autům, jaká si kdy ve Světě motorů troufla na dlouhý test. Čím to je?
Otočí se za ní skoro každý. Aby ne, když při rozjezdu není slyšet. Ale dlouhodobě testovaná Toyota Auris Hybrid má i další silné prvky, díky nimž může sloužit jako příjemný rodinný kombík.
Jak už jsme psali v předchozím dílu testu, o pohon se stará zážehový čtyřválec a elektromotor. Elektrickou energii získává při zpomalování a ta se ukládá do baterií. Z nich pak umí jet vůz čistě na elektriku i několik kilometrů.
Nejnižší průměr, jehož jsme zatím v testu dosáhli, činí 4,9 l/100 km. To jsme celý týden využívali toyotu jen v Praze. Potvrdila se tak naše domněnka, že vůbec nejúspornější bude vůz v čistě městském provozu.
Čím to? Při častých rozjezdech a zpomalování ušetří hodně energie. „Nejen tím, že ji při brzdění nezmaří proměnou na teplo kotoučů, ale také se vyhne režimům, kde zážehový motor nepracuje efektivně. Třeba při pomalé jízdě s velmi nízkou zátěží, kdy by motor musel vzduch cedit tenkou škvírkou zavřené škrticí klapky, či při rozjezdech, kde se energie ztrácí prokluzem spojky,“ vysvětluje Martin Vaculík. Za těchto podmínek se o pohyb stará jen elektromotor s účinností nad 90 %, zatímco zážehový agregát v tu chvíli mívá zhruba 15 %.
Nejvyšší průměr v palubním deníku činí zatím 6,9 litru, a to při cestě na autosalon do Ženevy a zpět v podání dua Leoš Káňa a Jiří Káš, kdy po německé dálnici jeli trvale 170 km/h.
Průměr za celý test se po 27 000 km dostal na 5,4 l/100 km.
Další poznatky, které jsme o spotřebě získali? Palubní počítač nelže, naopak ukazuje o trošku víc, než auto opravdu baští. Průměr 5,4 l se nám líbí, zvlášť když má náš vůz pro spotřebu nevýhodnou konfiguraci: těžší kombi a 17“ kola.
Spotřeba během testu
0-5000 km 11-12/2013 275 litrů 5,5
5000-10 000 km 1-2/2014 270 litrů 5,4
10 000-15 000 km 3/2014 281 litrů 5,6
15 000-20 000 km 4/2014 261 litrů 5,2
20 000-25 000 km 5-6/2014 263 litrů 5,3
25 000-27 000 km 6-7/2014 108 litrů 5,4
CELKEM 1458 litrů 5,4
Napsali jsme během testu
S nabitými bateriemi není problém ujet v čistě elektrickém módu i několik kilometrů. Při cestě z pražského Strahova do sídla Světa motorů v Holešovicích se ani jednou nezapnul spalovací motor. To považujeme za úžasné.
SM 1/2014
Hybridní auris v provedení kombi má své kouzlo. Zpředu vypadá pěkně, po městě je radost s ním jezdit, zamilujete se do sledování displejů, kde se zobrazuje tok energií, má velký kufr a překvapivě si s ním užijete spoustu zábavy na zatáčkovitých okrskách.
SM 3/2014
V časopisu pro včelaře se většinou nedočtete, že lepší je chovat slepice. Nicméně my ve speciálu o dieselech musíme uznat, že hybridní auris se Toyotě povedl mnohem víc než dieselový.
SM Diesel 1/2014
Poznámky z palubního deníku
Vynikající jízdní vlastnosti
Díky perfektnímu rozložení hmotnosti se auto v zatáčkách úžasně opírá do zadního vnějšího kola, ani v náznaku není nedotáčivé.
Přesvědčivá práce tlumičů
Při pomalé jízdě je sice tuhé, ale rychlejší tempo je perfektně rozhýbe. Hebkost, s jakou se pak nese přes výmoly, i přesnost ovládání jsou obdivuhodné.
Dostatečný výkon elektromotoru
Pokud máte baterky nabité na maximum (tedy všechny nebo chybějící dvě čárky), lze se ve městě rozjet z nuly na padesát jen na elektromotor, i když jste na semaforech první. Ani při čistě elektrické jízdě nebrzdíme provoz.
Na dálnici není auto bezzubé, jako hybridy bývaly
Výrobce píše nejvyšší rychlost 175 km/h, praktické maximum však je 184 km/h podle GPS a necelých 190 km/h tachometrových. Při nich vás velmi prudce zarazí elektronika.
Extrémně rychle nabíhající vyhřívání sedaček
Hybrid má zkrátka dostatek proudu!
Pípání při couvání
Není to parkovací senzor, ani vnější upozornění jako u stavebních strojů pro rozehnání chodců, ale jen upozornění řidiče, že couvá.
Kontrolka EV jízdy na elektřinu
Při přidávání plynu zhasíná dřív, než se skutečně připojí zážehový motor. Na centrálním displeji je to správně.
Audio je přebasované
Zejména hlubší mužský hlas z rádia úplně rezonuje, musíme stahovat basy hluboko pod prostřední úroveň.
Když se připojí mobil, přestane hrát rádio
Na obrazovku skočí výběr zdroje hudby (mezi nimi ten z telefonu) a musíte znovu zvolit FM, tedy rádio. Pak teprve reprodukce pokračuje. Typický majitel se stále zapnutým bluetooth handsfree to bude tak mít po každém nastoupení do vozu.
Vyplatí se?
Toyota prodává v Česku hybridní kombi Auris za 524 900 Kč (Active), testová verze Style je o 55 000 Kč dražší. Běžné auto s benzinovým motorem stojí 374 900 Kč. S hybridem ale zároveň dostanete automatickou převodovku a bohatou výbavu. Vždyť klasická šestnáctistovka s výkonem 97 kW a automatem je ve stejném provedení jen o 65 000 Kč levnější a dvoulitrový diesel 91 kW, jejž dostanete pouze s manuální převodovkou, stojí o 20 000 Kč méně. To jsou částky, které by lehce měla kompenzovat spotřeba paliva. Podnikatelé navíc nemusejí za hybridní vozidla platit silniční daň.
Navíc vás později nebude auto stát nic moc navíc. Kdo jednou ročně zavítá do servisu a nechá si za 1300 Kč otestovat baterii, tomu na ni Toyota drží záruku až deset let. Tedy i když desátý rok zjistí, že kapacita baterie poklesla, zdarma vám ji vymění. Spojka se neopotřebí, protože zde žádná není, převodovka je vlastně jednostupňová, takže nemá žádný řadicí mechanismus ani synchrony. Dokonce i brzdy vydrží neskutečně moc, jelikož všechna běžná zpomalení obstarává z velké části elektromotor.
Kolik se tam vejde?
Hybrid má proti benzinovému aurisu zmenšenou palivovou nádrž: z padesáti na pětačtyřicet litrů. Dlouhé týdny nám vrtalo hlavou, proč běžně tankujeme 37 litrů a do auta nedostaneme ani čtyřicet, ač nám svítí dojezd 0 km. Až v květnu se povedlo narvat do nádrže 41,3 litru benzinu, poté co jsme jeli na nulu desítky kilometrů. Tady je vysvětlení: jestliže dojezd spadne na nulu, zbývá v nádrži ještě šest litrů paliva (byť klasická žlutá kontrolka svítí už dávno před tím). Tak je to uvedeno i v návodu k obsluze. Čili nula je teprve začátkem obvykle velké rezervy. Zkrátka toyota má ráda věci jinak.
Závady v našem testu
7000 km Zvlněné brzdové kotouče
Po cestě ze Soběslavi přes Týn nad Vltavou po vyhlášené motorkářské silnici číslo 105 jsme testovali jízdní vlastnosti aurisu a byli velice překvapeni, jak výborně v zatáčkách funguje. Nicméně ostré tempo asi odnesly brzdy. Do té doby jsme brzdili předně rekuperací, a teď se zřejmě zkroutily kotouče. Od té doby brzdy při intenzivnějším zpomalování vibrují. Překvapivě si na to nikdo nestěžuje, neboť většinu běžných zpomalení obstará elektromotor. Takže jsme je v servisu neřešili. Navíc pohledem na kotouče je vidět, že brzdové destičky nezabírají v celé ploše. To je obvyklé u opotřebených brzd, ale raritní při tak nízkém kilometrovém nájezdu. Životnost a odolnost brzd přitom mají být výhodou hybridu, který brzdí většinou rekuperací.
12 000 km Spadlé xenonové světlomety
Samočinná regulace xenonových světel náhle zamířila příliš k zemi. Před dlouhou cestou do Ženevy jsme je nechali seřídit. Od té doby jsou v pořádku.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Hybridní systém s maximálním výkonem 100 kW. Spalovací motor: řadový zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1798 cm3. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 73 kW při 5200 ot./min, točivý moment 142 N.m při 4000 ot./min. Elektromotor: maximální napětí 650 V, výkon 60 kW, točivý moment 207 N.m.
Pohon předních kol. Samočinná planetová bezestupňová převodovka.
Nejvyšší rychlost 175 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s. Emise CO2 92 g/km. Spotřeba město/mimo město 3,9/3,9 l/100 km.
Kombinovaná spotřeba 4,0 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2600 mm. Délka x šířka x výška 4650 x 1760 x 1475 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1445/495 kg. Objem palivové nádrže 45 l. Pneu 225/45 R17.
Objem kufru 530/1658 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 3 roky nebo 100 000 km, na hybridní ústrojí 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie.
Cena testovaného vozu 594 900 Kč (paket Touch & Go 15 000 Kč).
Základní cena 579 900 Kč