Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

5. 8. 2014
Martin Machala

Srovnávací test: Dacia Logan MCV vs. Renault Kangoo - Kolik stojí prostor?

Dacia Logan MCV vs. Renault Kangoo

Fotogalerie

40 fotografií

Dacia Logan MCV ve své třídě trumfuje obrovským kufrem. Za co ale připlatit, když kufr nestačí?

Připadá vám dnešní dvojice poněkud nesourodá? Žádný div. Mezi Loganem MCV a Renaultem Kangoo zeje technický rozdíl třídy, doprovázený příplatkem sedmdesát tisíc korun. Vysvětlení nabízí pohled do ceníku konkurentů loganu: Seat Ibiza ST, Škoda Fabia Combi i Peugeot 2008 ve srovnatelné výbavě a s dieselem pod kapotou stojí skoro čtyři sta tisíc, tedy víc než zde přítomný Renault Kangoo. Pakliže si tedy chcete připlatit za prostor, je právě hranatá polododávka nejdostupnější možností.

 

 Pracovitější i civilnější

 Nejmenší kombíky dnes častěji hrají spíše stylovou než praktickou úlohu, což se odráží na designu. Jednoduše pojatý Logan MCV je výjimkou. Příď společná s modelem Sandero slibuje eleganci evropského střihu, ale zadní boční dveře a jednoduše přilepený dlouhý převis unášejí myšlenku kamsi do Indie. Vzájemně nesladěné linie bočních oken, zadních lamp a nízkého nárazníku zdůrazňují pracovní poslání na úkor tvarové harmonie. Skautskou přátelskost dacii upřít nelze, do soutěže krásy by ji ale stěží někdo přihlásil.

 Kangoo má poslání sluhy vepsáno ještě hlouběji, jemné detaily ale naznačují, že svůj život bere s humorem. Prolisy kolem podběhů a bočních oken, souměrně umístěné kliky dveří a štíhlé zadní lampy dodávají celku dávku francouzské lehkosti, testovanému vozu poskytly výbornou službu elegantní lité ráfky.

 Uvnitř už najdeme vzhledových rozdílů méně. Materiály i ovladače se místy shodují, u některých máme lepší dojem z dacie. Celkový dojem z kabiny vyznívá lépe u renaultu, do značné míry je to ale zásluhou obrovského prosklení a z něj vyplývající vzdušnosti.

 

 Hodíme si kostkou

 Krabicovitější vzhled i velká prosklená plocha kangoo pramení z jeho rozměrů blížících se kostce. Proti Loganu MCV je o dvacet centimetrů kratší, o deset (!) širší a na výšku má navrch o celých pětadvacet čísel, nepočítaje robustní střešní lišty. Tím kangoo nejvíc prozrazuje užitkové kořeny, osobní provedení z takové výšky moc nevytěží. Velkorysá šířka ovšem hraje zásadní roli. Zejména vzadu, kde renault nabídne rovnocenně široká sedadla, tím pádem pobere tři dětské sedačky. Pro ten případ jsou pak znamenitým pomocníkem posuvné dveře: usazování i kurtování ratolestí jde jako po másle. Rozměry sedadel jsou ale skromné, pro dospělé na dlouhou cestu žádný zázrak. Křesla vpředu tvarem i velikostí potěší víc, řidič má díky vysokému čelnímu sklu výborný výhled.

 Smysl pro detail ale není silnou stránkou. Při zavírání bočních posuvných dveří se klika kroutí do všech stran, až by jednomu zůstala v ruce, nekryté kontakty vyhřívání zadního okna přitahují vlhkost, volantu chybí podélný posuv a na zakrslé páčky pod ním aby dosáhla chobotnice. Radost nemáme ani z rezervy umístěné pod podlahou. Na druhou stranu mechanismus sklápění zadních sedadel působí sympaticky robustně.

 

 Ach, jak jsem rozvrkočena

 Cenovou výhodu dacie můžeme přepočítávat nejen na objem kufru, ale i různé kvalitativní prohřešky. Vůle a křížení posuvu sedadla řidiče, zpětné zrcátko, překlopení do ztmavené polohy poskočí do jiného úhlu, hadrová podlážka kufru, která se pod těžšími předměty prohne až k rezervnímu kolu… Na to všechno se dá snad zvyknout nebo svépomocí vylepšit, vážnější starost si však děláme o měkká sedadla s rozvalující se vnitřní výplní.

 Také v loganu řidičovu pozici kompromituje pouze výškově stavitelný volant, do výhledu navíc zasahují skloněné sloupky. Vzadu se kupodivu sedí o něco pohodlněji než v kangoo, což vysvětluje výraznější sklon opěradla i delší sedák. Místa na kolena i chodidla je dostatek, čalounění ale působí stejně filigránsky a krátký zdvih hlavové opěrky poskytuje bezpečnou oporu jen dětem. Vzhledem k mechanické příbuznosti s Renaultem Clio nepřekvapí omezená šířka, prostřední místo hraje spíš symbolickou roli.

 

Kufry, pračky, zpovědnice

 Není nám jasné, jak se specialisté Renaultu dopočítali 660 litrů objemu kufru. Nám teoretický objem kvádru ze základních rozměrů vychází na 553 l. U dacie oficiální údaj 573 litrů našemu odhadu odpovídá, přestože vybrání za podběhy by mělo jeho objem ještě zvětšit.

 Živý pohled ovšem i tak ukazuje, že kangoo je praktičtější. Má pravidelnější tvar, rozměrnější vstup a nad rámec základního objemu disponuje velkorysou výškou. Pevnou podlahu bychom se nebáli zatížit něčím těžším, výhodou je i skládání celých sedadel v poměru 2:1. Dacia takto dělí jen opěradla, což variabilitu uspořádání omezuje.

 

Pět není povinných

 Turbodieselová patnáctistovka je v obou vozech naladěná na 66 kW a spojená s pětistupňovou převodovkou. Nejvyšší povolená hmotnost Renaultu Kangoo 1950 kg je ovšem skoro o tři metráky vyšší než u Loganu MCV, což si spolu s nevýhodnou aerodynamikou vyžádalo kratší převody.

 Po městě nebo na okresní cestě proto právě kangoo nabídne pohotovější rozjezdy, rychlejší reakce i kratší přeskoky mezi jednotlivými stupni. Prázdný vůz se městským centrem hravě proplétá na čtyřku, pětka táhne už od 70 km/h. Na dálnici se ovšem otáčkoměr vyšplhá až ke 3000 ot./min, což se odráží v téměř sedmilitrové spotřebě. Kdo jezdí často s plně zatíženým vozidlem, měl by zvážit dvacetitisícový příplatek za silnější verzi 80 kW s šestikvaltem.

 

 Držte nízké otáčky

 V Dacii Logan představuje 66 kW vrchol nabídky. Vzhledem k jejímu nenáročnému poslání a nízké hmotnosti to stačí. Delší nastavení převodů je rozhodně poznat. Zátah motoru je v nejnovější generaci příjemně hladký, plynulý a prostý výrazného turboefektu. Přesto musíme stále dávat pozor, abychom se s otáčkami nepropadli příliš nízko. Ve městě čtyřku nezařadíme, pětka je hluchá až do 100 km/h. Odměnou je dálničních 2200 ot./min a spotřeba 5,5 litru.

 Z toho zjevně vycházel i návrh zavěšení a odhlučnění agregátu. Hlasité rezonance kolem dvou a půl tisíce otáček překvapí, ale protože se k takové hranici dostáváme jen při předjíždění, nemusí to tak moc vadit. Celkově vzato je motor v obou autech příjemně tichý, což zejména v kostelní akustice karoserie kangoo mile potěší.

 

Rozvor a šířka nadevše

 Jezdí se lépe v rodinném kombíku, nebo v dodávce? Záleží na velikosti a přiměřených proporcích. Dacia je o dvacet centimetrů delší než kangoo, ale rozvor má kratší o celých šestadvacet čísel. Přičteme-li k tomu úzkou stavbu, je jasné, že k udržení stability je třeba výrazně tužší naladění podvozku. Ne že by logan na patnáctipalcových kolech dupal, kopal a drncal, ale pohyby karoserie má přísně utažené a jízda je místy nepohodlně napružená. S rychlým převodem řízení to celé při rychlém cestování působí trochu nervózně.

 Za volantem kangoo zavane duch starých časů. S koly v rozích a širokým rozchodem je kostička pevná v kramflecích a po silnici se valí s neomalenou jistotou otce velké rodiny. Aby se vůbec nějak projevilo vysoké těžiště, musíte už s autem vyloženě cvičit. Relaxovaná povaha vozu a pomalý převod řízení přitom řidiči sugerují pravý opak. V nouzových manévrech je renault trochu neohrabaný, po zbytek cesty ale posádku uklidňuje vláčným pohupováním.

 

Dacia Logan MCV má ve své kategorii snadné postavení: extrémně dostupnou cenou bojuje proti skromné skupině konkurentů. Nahlédnout o třídu výš se jí ale ani s obřím kufrem nedaří. Je sice sporné, zda kangoo opravdu nabízí větší základní objem zavazadlového prostoru, v prostornosti, pohodlí i jízdním komfortu ale jasně vede. Horší hodnoty spotřeby a pružnosti logicky odrážejí vyšší hmotnost, která k velkému formátu patří.

 


 

 

Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851