JÍZDNÍ DOJMY: Toyota Yaris - Když už, tak už | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

JÍZDNÍ DOJMY: Toyota Yaris - Když už, tak už

Toyota Yaris facelift

Fotogalerie

13 fotografií

Toyota vzala modernizaci yarisu od podlahy. Doslova. Zda se potvrdí lákavé sliby o kvalitnější jízdě, jsme zjišťovali v okolí Düsseldorfu.

(více v čísle 31/14)

S modernizovanou Toyotou Yaris jsme se staticky seznámili v čísle 23 a teď s ním konečně vyrazili do ulic docela neobvyklé destinace – německého Düsseldorfu. Právě v tomto přístavním městě začali Japonci v roce 1950 navazovat s Evropou obchodní styky, nakupovat pro svůj průmysl a dnes tu najdeme největší japonskou komunitu v Evropě. Mezi 11 000 Japonci se tak novinka ze země vycházejícího slunce cítí jako doma.

 

Zase to „X“

Nová tvář Toyoty se opírá o motiv písmene X. V případě yarisu se nám jeho implementace do přídě líbí víc než u menšího ayga. Díky tenkým linkám nepůsobí tak dominantně a násilně. Výraz malé toyoty se změnil dramaticky: zatímco dosud působil yaris špičatě, aktuální podoba s rozměrným grilem vytváří dojem masívní kolmé bariéry.

Dosavadní designové rozlišování hybridu a konvenčních motorizací je pryč, všechny verze teď vypadají stejně. Tedy nepočítáme-li modrá hybridní loga…

 

Všechno jinak

Byť se základní architektura interiéru nezměnila, dýchla na nás za volantem o dost jiná atmosféra – nutno dodat, že příjemnější. Především u vyšších výbav vyniknou hodnotnější materiály s výraznějším podílem měkkých ploch, základ Power má celou palubní desku z tvrdého plastu – volí jej ale jen 5 % Čechů.

Jiný tvar dostala kaplička přístrojů a elegantnějšími křivkami se pyšní i jakási nástavba s výdechy ventilace a odkládací poličkou v horní části desky. Kompletně nové jsou dveřní výplně, které mohou mít v případě verze Premium červené čalounění korespondující s obložením přístrojovky.

Displej multimediálního systému Toyota Touch 2 měří sedm palců místo dosavadních 6,1 a umí toho zase o něco víc než dosud – ovládat audiosystém, navigovat, zrcadlit mobilní aplikace a zobrazovat couvací kameru. Kromě výbavy Power jde o standard všech yarisů.

Když už designéři překopávali spodní část středové konzoly s odkládacími místy, přistřihli při tom i řadicí páku, aby měl řidič při změně rychlostí přirozenější, méně autobusácký pocit. Povedlo se, dojem z řazení je kvalitnější. Jen nám chvíli trvalo, než jsme si na novou pozici páky zvykli, je dost nízko a třeba při řazení dvojky nám šoupala o stehno. Když už jsme u toho, volant lze chvályhodně nastavit ve dvou osách, rozsah seřízení je ale nešťastně malý.

 

Pookřál

S gustem se inženýři pustili do úprav podvozku a karoserie s cílem vylepšit jízdní projev. Abychom nenudili dlouhým výčtem, sepsali jsme jednotlivá vylepšení do samostatného bloku. V textu se omezíme na konstatování zásadního faktu, že nás yaris potěšil celkově kultivovanějším projevem. Tužší karoserie a přepracovaný podvozek si teď umí lépe poradit s nerovnostmi, poklesl také hluk přenášený od vozovky i motoru do interiéru.

První dojem z chování upraveného yarisu v zatáčkách byl příznivý, toyota jako by měla víc chuti do života. Oblouky nejenže projíždí, ale také si je trochu užívá.

 

Litr na nový způsob

Motorová paleta se nezměnila a její přehled najdete v tabulce. Benzinový čtyřválec 1.33 (v Česku nejžádanější) a diesel 1.4 D-4D jsou teď o chloupek tišší, zlepšila se izolace výfuku a uložení nafťáku.

Na mušce inženýrů byl hlavně litrový tříválec, který byl stejně jako v aygu důkladně omlazen, mimo jiné kvůli splnění emisní normy Euro 6. Prví dvě stovky kilometrů přinesly pozitivní dojmy. Tříválec je mnohem lépe utlumený, při ustálené jízdě vůbec neruší a jadrný zvuk předkládá jen v zátahu. A i to v nižší míře než dosud. Při obsazení dvěma lidmi jsme byli spokojeni rovněž s dynamikou, pocitově jede litr lépe než dosud.

 

Dostupnější elektrika

Yaris nadále zůstává jediným malým vozem nabízejícím i hybridní pohon. Globálně se verze s pomocným elektromotorem prodá 33 %, v Česku má zatím hybrid sedmiprocentní podíl a ten by importér rád zvýšil až na 20 %.

Hlavním argumentem je jak jinak než spotřeba, reprezentovaná u verze Euro 6 údajem 3,3 l/100 km. To je o dalších 0,2 litru méně. My jsme zcela běžným tempem bez výraznějšího soustředění dosáhli parádního průměru 4,4 l. Jízdu nám zpříjemňoval tichý chod soustavy a pohodlí samočinné převodovky.

Toyota nově zavedla pro hybrid základní výbavu Power, čímž nejnižší cena klesla na sympatických 364 900 Kč – se sedmi airbagy, ESP, automatickou klimatizací nebo centrálním zamykáním je to zajímavá nabídka pro řidiče, kteří se často pohybují po městě a okolí. Toyota navíc odbourala i jednoho z největších strašáků: životnost akumulátorů. Když budete jezdit na pravidelné prohlídky, můžete si základní záruku hybridního systému 5 let nebo 100 000 km prodloužit až na 10 let.

 

Akční od začátku

Zásadní je, že yaris s množstvím inovací nezdražil, rozdíly jsou nanejvýš v řádu pár tisícovek při vylepšené výbavě. Dovozce upravil nabídku výbav, ta je teď shodná pro hybrid i konvenční pohony a má jedinou výjimku – emocionálně laděné provedení Premium s černou voštinovou maskou, červeným interiérem a luxusní výbavou, které je vyhrazeno motorům 1.33 a 1.4 D-4D.

Třídveřový yaris startuje na částce 259 900 Kč, pět dveří je k mání od 269 900 Kč. 

Politiku příplatkových prvků Toyota tradičně řeší logicky sestavenými pakety, které se pohybují od 12 900 do 17 600 Kč. Na jeden z nich dostane zákazník v rámci akční nabídky slevu 10 000 Kč, takže například za automatickou klimatizaci zaplatíte jen dva tisíce.

Modernizovaný tříválec 1.0 VVT-i: Zacíleno na šestku

Splnění emisní normy Euro 6 si vyžádalo řadu změn v konstrukci litrového tříválce.

V první řadě se snižovala hmotnost komponent, sběrné výfukové potrubí tak nově najdeme přímo v hlavě válců.

Kompresní poměr vzrostl z 10,5 na 11,5:1, celkovou tepelnou účinnost motoru se podařilo zvýšit na pěkných 37 %.

V nízkých otáčkách motor běží v Atkinsonově cyklu s opožděným zavíráním sacích ventilů. Tím dochází ke zkrácení kompresního zdvihu, laicky řečeno se z litru stává motor o menším objemu. Výhodou je nižší spotřeba při malém zatížení. Při svižnější jízdě se časování změní na klasické a litr podává plných 51 kW a 95 N.m.

K úsporám paliva vedou také nové sací kanály a písty zlepšující víření směsi, zvýšena byla také kapacita recirkulace zplodin EGR. Nižší tření zajišťují ventily potažené syntetickým diamantem DLC.

Na konci úsilí stojí kombinovaná spotřeba 4,3 l/100 km, reálně jsme jezdili kolem pěti litrů.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
31 / 2014 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851