Dacia Duster 1.2 TCe Exception
Poměr vznětových a zážehových verzí byl loni u Dacie Duster vzácně vyrovnaný. Zvýší agregát 1.2 TCe zájem o benzin?
(více v čísle 35/14)Rumunská značka Dacia se rozvíjí neuvěřitelnou rychlostí. Hlavním jejím tahounem je přitom Duster, který se například v červenci vešel mezi desítku nejprodávanějších modelů na českém trhu. Nyní má v ruce další trumf – přeplňovanou zážehovou dvanáctistovku s přímým vstřikováním paliva a výkonem 92 kW. Tento agregát se pod kapotou dusteru objevil spolu s loňským faceliftem a je nabízen vedle dosluhujícího atmosférického čtyřválce 1,6 l s výkonem 77 kW. Určen je pouze pro provedení s přední poháněnou nápravou a u nás je nabízen jen pro nejvyšší dva stupně výbavy. Cíl je jasný: zlepšení dynamiky a snížení spotřeby i emisí.
Posun kupředu je znát hned po nastartování. Agregát si jen ševelí a je téměř neslyšitelný. Kultivovanost i výborné odhlučnění si zachování až do 3500 otáček. Těsně nad volnoběhem však motor nedělá nic a pro rozjezd je potřeba citlivěji pracovat s plynovým pedálem. Jednička je hodně krátká a hned je potřeba řadit dvojku – od kostrbatého startu se tím dostanete k pohodové jízdě. Maximum točivého momentu 205 N.m je sice k dispozici od 2000 otáček, ale již od 1800 je znát, jak agregát slušně táhne. Proto nás i překvapilo, že nám řídicí jednotka šipkami radila podřadit i v momentě, kdy jsme to neočekávali – akcelerace při devadesátce, kdy motor na šestku točil 2000 ot./min. Cestování po dálnici je svižné a díky komfortnímu podvozku i pohodlné - na poslední rychlostní stupeň při 130 km/h ukazuje ručička otáčkoměru hodnotu 2900 a v kabině je nejvíce slyšet svist vzduchu kolem předního sloupku. V tomto tempu je však Duster celkem žíznivý, aktuální spotřeba pohybující se nad devíti litry je hodně. Ideální rychlost je kolem stovky. Na konci testu nám palubní počítač ukázal hodnotu 7,8 l/100 km, což sice není nic světoborného, ale proti zážehové šestnáctistovce je to obrovský skok. Při porovnání obou motorů je přeplňovaný 1.2 TCe jasným vítězem. Navíc i nová šestistupňová převodovka funguje přesně a v kulise se pohybuje bez výraznějších zádrhelů, což u čtyřválce 1,6 l také neplatí.
Duster s novým benzinovým agregátem je příjemná volba, i když nějaké výtky bychom našli – volant je jen výškově stavitelný, displej navigace je nízko a není na něj pořádně vidět, sedadla by mohla být větší a v zatáčkách se karoserie výrazně naklání. Stále si však zachovává příznivou cenu začínající na 324 900 Kč u provedení Arctica. Vrcholná verze Exception nabízí maximální výbavu a na seznamu příplatkových prvků zbylo jen několik položek. Už se ani nedivíme, že je Duster tak úspěšný.