Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

16. 9. 2014

Dacia Duster 1.2 TCe Exception

Dacia Duster 1.2 TCe

Fotogalerie

6 fotografií

Poměr vznětových a zážehových verzí byl loni u Dacie Duster vzácně vyrovnaný. Zvýší agregát 1.2 TCe zájem o benzin?

(více v čísle 35/14)

Rumunská značka Dacia se rozvíjí neuvěřitelnou rychlostí. Hlavním jejím tahounem je přitom Duster, který se například v červenci vešel mezi desítku nejprodávanějších modelů na českém trhu. Nyní má v ruce další trumf – přeplňovanou zážehovou dvanáctistovku s přímým vstřikováním paliva a výkonem 92 kW. Tento agregát se pod kapotou dusteru objevil spolu s loňským faceliftem a je nabízen vedle dosluhujícího atmosférického čtyřválce 1,6 l s výkonem 77 kW. Určen je pouze pro provedení s přední poháněnou nápravou a u nás je nabízen jen pro nejvyšší dva stupně výbavy. Cíl je jasný: zlepšení dynamiky a snížení spotřeby i emisí.

Posun kupředu je znát hned po nastartování. Agregát si jen ševelí a je téměř neslyšitelný. Kultivovanost i výborné odhlučnění si zachování až do 3500 otáček. Těsně nad volnoběhem však motor nedělá nic a pro rozjezd je potřeba citlivěji pracovat s plynovým pedálem. Jednička je hodně krátká a hned je potřeba řadit dvojku – od kostrbatého startu se tím dostanete k pohodové jízdě. Maximum točivého momentu 205 N.m je sice k dispozici od 2000 otáček, ale již od 1800 je znát, jak agregát slušně táhne. Proto nás i překvapilo, že nám řídicí jednotka šipkami radila podřadit i v momentě, kdy jsme to neočekávali – akcelerace při devadesátce, kdy motor na šestku točil 2000 ot./min. Cestování po dálnici je svižné a díky komfortnímu podvozku i pohodlné - na poslední rychlostní stupeň při 130 km/h ukazuje ručička otáčkoměru hodnotu 2900 a v kabině je nejvíce slyšet svist vzduchu kolem předního sloupku. V tomto tempu je však Duster celkem žíznivý, aktuální spotřeba pohybující se nad devíti litry je hodně. Ideální rychlost je kolem stovky. Na konci testu nám palubní počítač ukázal hodnotu 7,8 l/100 km, což sice není nic světoborného, ale proti zážehové šestnáctistovce je to obrovský skok. Při porovnání obou motorů je přeplňovaný 1.2 TCe jasným vítězem. Navíc i nová šestistupňová převodovka funguje přesně a v kulise se pohybuje bez výraznějších zádrhelů, což u čtyřválce 1,6 l také neplatí.

Duster s novým benzinovým agregátem je příjemná volba, i když nějaké výtky bychom našli – volant je jen výškově stavitelný, displej navigace je nízko a není na něj pořádně vidět, sedadla by mohla být větší a v zatáčkách se karoserie výrazně naklání. Stále si však zachovává příznivou cenu začínající na 324 900 Kč u provedení Arctica. Vrcholná verze Exception nabízí maximální výbavu a na seznamu příplatkových prvků zbylo jen několik položek. Už se ani nedivíme, že je Duster tak úspěšný.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
35 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851