Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

9. 10. 2014

Volkswagen e-Up: Kilowatthodinový manžel

Volkswagen e-Up

Fotogalerie

8 fotografií

Mezi malé elektromobily vnáší trochu kultury a cenu nižší než úplně šílenou. Ekonomicky stále nedává smysl, ale to přece platí o každém manželství.

(více v čísle 40/14)

Volkswagen je konzervativní značka. Hledá solidní řešení pro masy, nevyžívá se v oslovování zakřiknutých menšin a neutrácí za avantýry typu formule 1. Proto se také nevzrušoval deset let trvajícím povykováním Greenpeace ani svůdnými investičními pobídkami pomatených vlád (v čele s americkou) na podporu veřejné elektromobility. A jen zpovzdálí pobaveně sledoval, jak někteří konkurenti plýtvají silnými bateriemi na pohon zbytečně velkých a těžkých aut (Chevrolet Volt, Volvo V60 Plug-in Hybrid) nebo kvůli odlišnému pohonu utrácejí za vývoj specifi ckých platforem a karoserií (Nissan Leaf, Renault Zoe).

Během těch let se rozšířila a zlevnila výroba akumulátorů i řídicí elektroniky. Když si dnes elektrifi kaci západní Evropy vynucuje Brusel, využívá Volkswagen ideálních (nebo spíš historicky nejméně špatných) startovních podmínek a rozvíjí svoji příznačnou německou důkladnost: na zástavbu akumulátorů myslel při vývoji velkosériového modelu Up, výsledkem čehož je výrobně levný a servisně nenáročný vůz, schopný prodeje za přece jen méně přestřelenou cenu než miniaturní, stísněný a ryze spartánský Peugeot iOn. Je skutečně pozoruhodné, za jakého pohodlí v něm můžeme ve čtyřech lidech cestovat při ceně o 120 000 Kč nižší.

Elektrický up nabízí stejný vnitřní prostor, kvalitní sedadla, vnitřní výbavu i komfort odpružení jako benzinová verze. Ve Wolfsburku se také důsledně zaměřili na uživatelskou snadnost, žádné složitosti proto nepřináší ani ovládání. Reakce na pedál zrychlovače je přiměřeně citlivá a intuitivní, souhra hydraulických brzd s rekuperací dokonale hladká. Volič jízdních režimů podobný klasickému automatu navíc skrývá velmi chytrý doplněk: intenzitu rekuperace lze předvolit ve třech úrovních. Při troše zvyku a předvídavosti tak žádná energie nepřijde nazmar, zároveň ale auto při ubrání plynu nepropadá hysterickému elektrobrzdění, jakým řidiče uměl trestat iOn. Ve městě potěší sympaticky pohotové zrychlení, přiměřenou dynamiku si vůz zachovává do 100 km/h.

Přímo na voliči jízdních režimů můžete nastavit intenzitu rekuperace, a to ve třech stupních
Přímo na voliči jízdních režimů můžete nastavit intenzitu rekuperace, a to ve třech stupních
Autor: David Rajdl

A co dojezd? Oficiální hodnota 160 km je stejně málo realistická jako testovací cyklus NEDC, ve kterém ji naměřili. Výrobce proto férově dodává, že skutečné hodnoty se mohou pohybovat kolem 120 km v létě a 70-80 v zimě. V době testu panovalo příjemné teplo, přesto nám v živém pražském provozu ukazatel padal poměrně rychle a hrdinství končilo po ujetí 90 km. Výškový profi l tratě a okolní provoz proto nelze brát jako vedlejší, ale zásadně limitující faktory.

V porovnání se všemi dosavadními pokusy znamená Volkswagen e-Up znatelný krok ke zlidštění elektrického pohonu a jeho využití ve velkých městech. Rozšíření však bude ještě dlouho bránit extrémní cena i síť dobíječek, která se u nás rozvíjí pomalu a značně nelogicky.

Interiér elektrické verze zůstává prakticky stejný. Volkswagen na ekologii okatě neupozorňuje.
Interiér elektrické verze zůstává prakticky stejný. Volkswagen na ekologii okatě neupozorňuje.
Autor: David Rajdl

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Synchronní elektromotor s permanentními magnety. Výkon 60 kW při 2800-12 000 ot./ /min, točivý moment 210 N.m do 2800 ot./ /min. Stálý převod. Nejvyšší rychlost 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s. Kapacita akumulátoru 17,6 kWh, maximální dojezd 160 km. Kombin. spotřeba 11,7 kWh/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI Rozvor náprav 2420 mm. Délka x šířka x x výška 3540 x 1645 x 1544 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1214/361 kg. Objem kufru 251/951 l
ZÁRUKY A CENY Základní záruka 2 roky, 8 let a 160 000 km na akumulátor, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 637 600 Kč (elektricky ovládané střešní okno 17 800 Kč, stříbrná metalíza Dark 9100 Kč, nouzové brzdění City 4800 Kč). Základní cena 605 900 Kč
KONKURENTI Peugeot iOn 717 300 Kč
HODNOCENÍ
+ Dospělý komfort jízdy
+ Prostorný interiér
+ Kvalitní dílenské zpracování
+ Velmi snadné ovládání
+ Dojezd přiměřený poslání
-Neekonomicky vysoká cena

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
40 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851