Citroën: Vzduch? Myslím to vážně!
Domácí značce dominují kaktusy včetně vzduchového hybridu.
(více v čísle 41/14)Celý název v Paříži vystavované novinky je Citroën C4 Cactus Airfl ow 2L Concept. Klíč ke dvoulitrové spotřebě spočívá v hybridním pohonu kombinujícím tříválcovou 60kW dvanáctistovku, zásobu tlakového vzduchu blíže neupřesněných parametrů a planetovou automatickou převodovku.
Smysl je stejný jako u elektrického hybridu: tedy lepší hospodaření s kynetickou energií. Při brždění pneumatický motor vzduch stlačuje, při nízkých rychlostech pak sám může pohánět vozidlo či v akceleraci pomáhat zážehovému.
Na stánku Citroënu se samozřejmě nedozvíte, že automobilka si logicky nemůže takovou věc vyrábět sama. A že hledá někoho, kdo by se toho subdodavatelsky chopil. A že tento koncept, schopný v normovaném měřicím cyklu vykázat dvoulitrovou spotřebu, bude argumentem hlavně při takových jednáních.
Dvoulitrové spotřeby samozřejmě nebylo dosaženo jen účinností pohonu, ale i snížením hmotnosti. Výrobce se chlubí, že již standardní C4 Cactus je mimo jiné díky použití platformy z malého vozu o 200 kg lehčí než klasický C4. A koncept od toho odečítá dalších sto kilo třeba díky tomu, že prosklená střecha není skleněná, ale z akrylátu, tedy plastová.
Zajímavý nápad jsou litá kola s klapkami pracujícími na principu setrvačnosti. Když auto akceleruje či jede ustáleným tempem, není důvod je otvírat – zůstávají zavřené a snižují jízdní odpory. Když zabrzdíte, otevřou se setrvačností a pustí vzduch k brzdám. Celé a přesně takhle se to do výroby určitě nedostane, ale do pěti let by Citroën nějaký vzduchový hybrid vyrábět chtěl.