Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

28. 10. 2014

Škoda Fabia III: Dobré zprávy

Škoda Fabia

Fotogalerie

16 fotografií

Povedla se! Nejsilnější dojmy ze svezení s novou Škodou Fabia? Mimořádný komfort, prostornost, praktičnost a dobré motory, byť trochu poznamenané emisní legislativou.

(více v čísle 43/14)

Někdo hledá v autě umělecké dílo, jiný sportovní náčiní. Proti gustu… Podle nás jde ale u malého vozu primárně o jiné hodnoty: přejeme si prostornost adekvátní typickému využití na kratší a střední vzdálenosti, variabilitu, praktický interiér usnadňující každodenní soužití, pohodlí a paletu motorů, ze které si za rozumné peníze vybere široké spektrum zákazníků. Třetí generace Škody Fabia nás při jízdních testech v okolí portugalského Lisabonu přesvědčila, že toto vše nabízí, a navíc přidává emocionální třešničku na racionálním dortu. Viděli jsme bezpočet barevných kombinací střechy, kol, zrcátek a zářivých laků karoserie a najdou se mezi nimi nečekaně atraktivní variace, které dokreslí podařenou podstatu designu.

Uvnitř dospělá 

Kabina je škodovkou nejškodovkovatější. Plakáty s palubní deskou si na zeď lepit nebudeme, ale nikde nám nic nepřekáží (jako třeba u předchůdce roh rádia), máme si kam odložit mobil, klíče, peněženku i pití, tradiční chytré detaily doplňují třeba štěrbiny na drobné peníze a vjezdové karty. Díky těmto detailům se ve fabii dobře bydlí. Z důvodu úspory hmotnosti i nákladů se musí palubní deska na rozdíl od předchůdkyně spokojit s tvrdým povrchem, který ale působí sympaticky, takže to nemáme škodovce za zlé. To samé nemůžeme říci o výplních dveří vyvedených z lacině působících plastových ploch, které vypadají stejně stroze jako v rapidu. Opěrky pro odložení lokte jsou naštěstí příjemně měkké. 

Přístrojová deska působí dospěle, ergonomie je příkladná. Tvrdé plasty vypadají hodnotně, jen dveřní výplně mají lacinější vzhled.
Přístrojová deska působí dospěle, ergonomie je příkladná. Tvrdé plasty vypadají hodnotně, jen dveřní výplně mají lacinější vzhled.
Autor: Svět motorů
Podstatně lépe se v nové generaci sedí. O 2,5 cm níž, taže už si nepřipadáme jako na židli, dobrý rozhled přitom zůstal zachován. Už základní sedačky překvapily dobrým držením těla i slušným pohodlím, připlácet pět tisíc za jednodílné sportovní anatomy snad ani nebude nutné. Jsou výborné, ale rozdíl se nám nezdá tak dramatický. 

Posezení vzadu je více kompromisní, což je až na pár výjimek problém celé dnešní automobilové produkce. Sedák je utopený hodně nízko a nohy máme hodně pokrčené, což ve spojení s kolmým opěradlem přispívajícím k obřímu kufru nepředstavuje nejpohodlnější variantu. Na běžné vzdálenosti ale bez problému, důležitější je místo pro kolena, kterého najdete dost. Objemu kufru 330 litrů je snadné podlehnout, i krátkou fabii si nadále dovedeme představit ve službách střídmější rodiny. Pochopitelně nechybí program praktických organizérů a háčků, sklopný sedák a maskování schodu v podlaze mezipodlahou ale zůstane výsadou kombi. Dělená sklopná opěradla však většinou postačí.

Vzadu potěší dostatek místa před koleny i nad hlavou. Jak je dnes běžné, sedí se nízko s výrazně pokrčenýma nohama. Třeba z Prahy do Brna bychom tu v pohodě vydrželi...
Vzadu potěší dostatek místa před koleny i nad hlavou. Jak je dnes běžné, sedí se nízko s výrazně pokrčenýma nohama. Třeba z Prahy do Brna bychom tu v pohodě vydrželi...
Autor: Svět motorů

Nejlepší na konec 

Fabia je pohodlná, jak to od Škodovky čekal asi málokdo. Platforma vozu vychází z Volkswagenu Polo (nejde ještě o MQB, z tohoto programu ale pocházejí motory a další podskupiny), proto se mu chováním nová škoda tak podobá. V zatáčkách se víc naklání, vzorně při tom ale drží stopu a citlivě naladěné elektromechanické řízení (dosud elektrohydraulické) dovoluje jemné a přesné korekce s dostatečnou zpětnou vazbou od kol. Až když jsme v hodně rychle projížděném oblouku potkali nerovnosti, začalo měkké odpružení trochu nervóznět. Zaujalo nás precizní nastavení ESP, které o sobě dá vědět, až když je to skutečně potřeba, tedy hodně pozdě. Sami jsme byli překvapeni, kam až nás nechala fabia zajít. Řezání zatáček usnadňuje standardně dodávané XDS+, simulující samosvorný diferenciál (v oblouku přibrzďuje vnitřní kolo). Podvozku dáváme jedničku, pár procent dravých řidičů možná bude brblat, ale drtivá většina zákazníků bude plavností jízdy nadšena. 

Při střídání verzí jsme si všimli, že benzinové jsou ještě komfortnější než mírně těžší dieselové, u kterých bylo přizváno o stupínek tužší naladění. Když jsme tedy projeli výmolem, jakému by se každý normální člověk vyhnul, nafťák trochu kopl, zatímco benzin si jen tiše podupl (kola 16 palců). 

Už jste podepsali? 

Fabia se nesnaží zavrtat hluboko do vašich srdcí. Je to praktické auto na každý den s řadou sympatických bonusů. Zkrátka propracovaná škodovka pro masy bez významných nedostatků. Sami se o tom můžete přesvědčit 11. 11. v 11.11 hodin, kdy odstartují dodávky zákazníkům, kteří si už novou fabii objednali.

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Autor: Svět motorů

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851