Škoda Fabia III: Dobré zprávy
Povedla se! Nejsilnější dojmy ze svezení s novou Škodou Fabia? Mimořádný komfort, prostornost, praktičnost a dobré motory, byť trochu poznamenané emisní legislativou.
(více v čísle 43/14)Někdo hledá v autě umělecké dílo, jiný sportovní náčiní. Proti gustu… Podle nás jde ale u malého vozu primárně o jiné hodnoty: přejeme si prostornost adekvátní typickému využití na kratší a střední vzdálenosti, variabilitu, praktický interiér usnadňující každodenní soužití, pohodlí a paletu motorů, ze které si za rozumné peníze vybere široké spektrum zákazníků. Třetí generace Škody Fabia nás při jízdních testech v okolí portugalského Lisabonu přesvědčila, že toto vše nabízí, a navíc přidává emocionální třešničku na racionálním dortu. Viděli jsme bezpočet barevných kombinací střechy, kol, zrcátek a zářivých laků karoserie a najdou se mezi nimi nečekaně atraktivní variace, které dokreslí podařenou podstatu designu.
Uvnitř dospělá
Kabina je škodovkou nejškodovkovatější. Plakáty s palubní deskou si na zeď lepit nebudeme, ale nikde nám nic nepřekáží (jako třeba u předchůdce roh rádia), máme si kam odložit mobil, klíče, peněženku i pití, tradiční chytré detaily doplňují třeba štěrbiny na drobné peníze a vjezdové karty. Díky těmto detailům se ve fabii dobře bydlí. Z důvodu úspory hmotnosti i nákladů se musí palubní deska na rozdíl od předchůdkyně spokojit s tvrdým povrchem, který ale působí sympaticky, takže to nemáme škodovce za zlé. To samé nemůžeme říci o výplních dveří vyvedených z lacině působících plastových ploch, které vypadají stejně stroze jako v rapidu. Opěrky pro odložení lokte jsou naštěstí příjemně měkké.
Posezení vzadu je více kompromisní, což je až na pár výjimek problém celé dnešní automobilové produkce. Sedák je utopený hodně nízko a nohy máme hodně pokrčené, což ve spojení s kolmým opěradlem přispívajícím k obřímu kufru nepředstavuje nejpohodlnější variantu. Na běžné vzdálenosti ale bez problému, důležitější je místo pro kolena, kterého najdete dost. Objemu kufru 330 litrů je snadné podlehnout, i krátkou fabii si nadále dovedeme představit ve službách střídmější rodiny. Pochopitelně nechybí program praktických organizérů a háčků, sklopný sedák a maskování schodu v podlaze mezipodlahou ale zůstane výsadou kombi. Dělená sklopná opěradla však většinou postačí.
Nejlepší na konec
Fabia je pohodlná, jak to od Škodovky čekal asi málokdo. Platforma vozu vychází z Volkswagenu Polo (nejde ještě o MQB, z tohoto programu ale pocházejí motory a další podskupiny), proto se mu chováním nová škoda tak podobá. V zatáčkách se víc naklání, vzorně při tom ale drží stopu a citlivě naladěné elektromechanické řízení (dosud elektrohydraulické) dovoluje jemné a přesné korekce s dostatečnou zpětnou vazbou od kol. Až když jsme v hodně rychle projížděném oblouku potkali nerovnosti, začalo měkké odpružení trochu nervóznět. Zaujalo nás precizní nastavení ESP, které o sobě dá vědět, až když je to skutečně potřeba, tedy hodně pozdě. Sami jsme byli překvapeni, kam až nás nechala fabia zajít. Řezání zatáček usnadňuje standardně dodávané XDS+, simulující samosvorný diferenciál (v oblouku přibrzďuje vnitřní kolo). Podvozku dáváme jedničku, pár procent dravých řidičů možná bude brblat, ale drtivá většina zákazníků bude plavností jízdy nadšena.
Při střídání verzí jsme si všimli, že benzinové jsou ještě komfortnější než mírně těžší dieselové, u kterých bylo přizváno o stupínek tužší naladění. Když jsme tedy projeli výmolem, jakému by se každý normální člověk vyhnul, nafťák trochu kopl, zatímco benzin si jen tiše podupl (kola 16 palců).
Už jste podepsali?
Fabia se nesnaží zavrtat hluboko do vašich srdcí. Je to praktické auto na každý den s řadou sympatických bonusů. Zkrátka propracovaná škodovka pro masy bez významných nedostatků. Sami se o tom můžete přesvědčit 11. 11. v 11.11 hodin, kdy odstartují dodávky zákazníkům, kteří si už novou fabii objednali.