Suzuki Celerio: Menší, ale celé
Sympatické Suzuki Splash mizí z trhu a nahradí ho auto ve všech směrech menší. Prostor uvnitř ale splňuje očekávání.
(více v čísle 1/15)Odcházející model Splash nabízel při skromné délce 3,7 metru ohromující prostor čtyřem dospělým, za což musel ve dvou ohledech platit. Mechanickým základem i velkorysou šířkou se shodoval s větším typem Swift, tudíž se nedal vyrábět citelně levněji. Naopak se krotil v objemu kufru, kde to cílové skupině docela chybělo.
Nástupce má za úkol užitek pro zákazníka a náklady výrobce vyrovnat. Zavazadlový prostor se zvětšil o čtvrtinu na 250 litrů, přestože, jak ukazuje přiložená tabulka, vnější rozměry se nápadně scvrkly. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali v okolí Porta, kam nás Suzuki jako jedinou českou redakci pozvalo.
Zkrácení karoserie o sedmnáct centimetrů vysvětlují dvě změny: jednak lepší využití motorového prostoru, které dovolilo zkrátit převis a posunout kabinu dopředu, a za druhé citelný úbytek místa na zadních sedadlech. Tím se řeší dvě mouchy jednou ranou. Nové celerio zůstává jediným evropským autem nejmenší třídy nabízejícím vysokou polohu sedadel, snadné nastupování a adekvátní výhled. Rozvržení vnitřního prostoru ve stylu malého hatchbacku naopak lépe odpovídá potřebám kupujících nejmenších vozů, v čemž celerio zastoupí druhé končící suzuki, model Alto.
Vnitřek zachovává komfortní šířku v loktech, zúžení karoserie o podstatných 80 mm prozradí až blízkost bočního skla u hlavy řidiče, zvenku pak pohled na ploché a svislé boky. Design exteriéru je ostře řezanými úhly poněkud limitován, což vzhledem k vysoké stavbě vyniká víc než u konkurence. O to útulnější atmosférou potěší kabina. Tvarové pojetí palubní desky, zpracování a materiály odpovídají současné evropské lize a dělají na nás lepší dojem než strohost Škody Citigo a Toyoty Aygo. Dědictvím po splashi jsou rozměrná a pohodlná sedadla, na rozdíl od jmenovaných konkurentů se stavitelnou hlavovou opěrkou. Volant se seřizuje pouze výškově, což odpovídá standardu třídy.
Rozbité, záplatované, místy i dlážděné silničky portugalského venkova rychle prověřují schopnosti podvozku. I na malých kolech se chová suverénně, naladění je přitom komfortně kolébavé, což zákazníci nejspíš ocení víc než někdejší motokárovou pohotovost splashe. Litrový tříválec pohybuje s lehkou karoserií ochotně, potřebuje ale otáčky. Dlouhé převody zpomalují starty od semaforů a často je nutné podřazovat.
Komfortem jízdy, snadností ovládání, pohodlnými sedadly i dobrým výhledem na nás Suzuki Celerio udělalo dojem dospělého vozu, který na konkurenty v ničem neztrácí. Kromě výhod plynoucích z vyšší stavby karoserie rozhodne o úspěchu cena, kterou dovozce zatím neupřesnil. U českých prodejců se novinka objeví v květnu.